4.000 tons tung milepæl kan blive forsinket af dårligt vejr

Det er blevet vinter. På Storstrømsbyggeriet venter man på godt vejr, så den første af de 4.000 tons tunge brodragere kan blive løftet ud på plads.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På Masnedø står der for tiden rækker af enorme betonelementer. 

De største måler op til 73 meter i længden og 24 meter i bredden, og med en samlet vægt på 4.000 tons stykket forekommer det næsten utænkeligt, at de lader sig flytte.

quote Derfor skal vi ned på at få et element ud på plads minimum hver tredje uge og gerne hver anden uge

Niels Gottlieb, projektchef, Vejdirektoratet

Men det gør de – og det skal de.

For de enorme betonelementer er byggedele til den nye Storstrømsbro. Nærmere bestemt den del, som biler og tog skal køre på, når broen står færdig. Brodragere kaldes de.

- Det er helt klart en milepæl for projektet, når den første brodrager kommer på plads.

Sådan siger Niels Gottlieb, der er projektchef for bygherren, Vejdirektoratet. Han er taget med TV2 ØST en tur rundt på pladsen ved fabrikken, der laver elementer til den nye bro, for at gøre status på byggeriet.

Den første brodrager står klar med de særlige, gule løfteanordninger, som gør det muligt at løfte elementet fra prammen og op på plads, cirka 20 meter over Storstrømmens havoverflade.
Den første brodrager står klar med de særlige, gule løfteanordninger, som gør det muligt at løfte elementet fra prammen og op på plads, cirka 20 meter over Storstrømmens havoverflade. Foto: Morten Tiirikainen - TV2 ØST

- Seks brodragere står klar – mens den syvende er støbt færdig, hvor man er i gang med at lave de sidste forberedende arbejder, forklarer han og tilføjer:

- Jeg forventer, vi får den første op inden jul.

Sådan lyder planen nu. For oprindeligt var det ifølge projektchefen forventningen, at der ville være to brodragere på plads inden jul.

Læs også
Se billederne: En tredjedel af fundamenterne til den nye Storstrømsbro er nu på plads
Læs også
Se billederne: En tredjedel af fundamenterne til den nye Storstrømsbro er nu på plads

- Der har været nogle tekniske ting med de elementer, hvor brodragerne skal gøres fast til bropillerne. Det har taget længere tid, men nu er de første børnesygdomme kureret.

For at indhente lidt af det tabte er man i stedet for gået i gang med at udføre noget af det arbejde på brodragerne, som hidtil var planlagt udført, når de var sat op på plads i op til mere end 20 meters højde over Storstrømmens overflade.

Projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet fortæller, at december måned rent vejrmæssigt ikke er den værste måned for den opgave, som nu venter med at sejle brodragerne ud og hejse dem op på plads.
Projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet fortæller, at december måned rent vejrmæssigt ikke er den værste måned for den opgave, som nu venter med at sejle brodragerne ud og hejse dem op på plads. Foto: Morten Tiirikainen - TV2 ØST

Kræver tre dage med godt vejr

Fabrikken, hvor elementerne støbes, er designet, så hvert element laves på samlebånd for til sidst at kunne køres direkte fra fabrikken ud på en pram, der skal sejle elementet ud. 

Ud for Falsters kyst er de to første bropiller netop nu ved at blive gjort klar til, at den første brodrager kan blive løftet op på plads.

Men i sidste ende afhænger hele manøvren af én ting, som ingen er herre over: Vejret.

- Det kræver et vejrvindue på tre dage med fornuftigt vejr, fortæller Gottlieb, som lader forstå, at navnlig vind kan være en udfordring.

Den første brodrager blev færdigstøbt på elementfabrikken i april 2022. Efter produktionen er kommet op i tempo, sendes der nu et færdigstøbt brodrager-element ud fra fabrikken hver tredje uge. Bagerst i billedet anes den gamle Storstrømsbro og foran den de første bropiller til de nye bro.
Den første brodrager blev færdigstøbt på elementfabrikken i april 2022. Efter produktionen er kommet op i tempo, sendes der nu et færdigstøbt brodrager-element ud fra fabrikken hver tredje uge. Bagerst i billedet anes den gamle Storstrømsbro og foran den de første bropiller til de nye bro. Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

Og det kan vise sig at blive et stort problem, hvis ikke vejret i de kommende uger arter sig. 

- Det er usikkert, hvor lang tid de første brodragere kommer til at tage, for det giver læring til resten, forklarer projektchefen og tilføjer:

Læs også
Ny Storstrømsbro forsinket - nu bygger italienske brobyggere fra begge sider
Læs også
Ny Storstrømsbro forsinket - nu bygger italienske brobyggere fra begge sider

- Men det vil gå hen at blive en udfordring for produktionen på elementfabrikken, hvis det tager for lang tid, før elementerne kommer ud. For der er kun plads til et begrænset antal færdige elementer, før man bliver nødt til at standse støbearbejdet.

- Der er plads til én brodrager mere i øjeblikket.

De to specialkraner ses her sat op på de to bropiller, hvor den første brodrager på 4.000 ton og 73 meters længde skal løftes op. Hver kan de løfte 2.000 ton. Når første element er løftet op ud for Falster, sættes den næste op ud for Masnedø.
De to specialkraner ses her sat op på de to bropiller, hvor den første brodrager på 4.000 ton og 73 meters længde skal løftes op. Hver kan de løfte 2.000 ton. Når første element er løftet op ud for Falster, sættes den næste op ud for Masnedø. Foto: Ulrik Blindum/Vejdirektoratet

Hver tredje uge forlader en færdigstøbt brodrager elementfabrikken – klar til at blive sejlet ud og løftet op på plads.

- Derfor skal vi ned på at få et element ud på plads minimum hver tredje uge og gerne hver anden uge, siger Gottlieb og tilføjer:

- Tager det bare én uge mere for hvert af de 44 elementer, så bliver det næsten et års forsinkelse.

quote Vi har planlagt at sætte tre brodragere op hver måned

Barry Crouchman, projektdirektør, SBJV

I praksis vil man kunne tilpasse produktionshastigheden på elementfabrikken, så man ikke kommer i en situation, hvor produktionen stoppes helt, forklarer Niels Gottlieb:

- Men skulle det ske, vil jeg vurdere, at man kan komme op på normal produktion i løbet af to-tre uger.

På elementfabrikken samles stålet til den form, brodrageren skal have. Stålet bindes sammen ved håndkraft. På de efterfølgende stationer i produktionen støbes elementet op af beton. Denne beton har omtrent samme konsistens som vælling for at nå ud i alle afkroge af støbeformen og armeringen. Det tager omkring 12 uger at producere en brodrager.
På elementfabrikken samles stålet til den form, brodrageren skal have. Stålet bindes sammen ved håndkraft. På de efterfølgende stationer i produktionen støbes elementet op af beton. Denne beton har omtrent samme konsistens som vælling for at nå ud i alle afkroge af støbeformen og armeringen. Det tager omkring 12 uger at producere en brodrager. Foto: Morten Tiirikainen - TV2 ØST

Så galt er der dog ikke noget, der peger på for nuværende, det kommer til at gå.

- I forhold til at blive færdig i 2025 er vi dog stadig inden for planen, siger Niels Gottlieb og tilføjer:

- December er vejrmæssigt ikke den værste måned for den her slags operationer. Ifølge de oprindelige planer for byggeriet af broen (der er blevet forsinket ad flere omgange, red.), var de første brodragere også planlagt til at skulle sejles ud og hejses op på plads om vinteren – i en januar måned.

Med disse specialbyggede køretøjer kan de 4.000 tons tunge brodragere køres fra elementfabrikken og frem til prammen, der skal sejle elementerne ud på Storstrømmen.
Med disse specialbyggede køretøjer kan de 4.000 tons tunge brodragere køres fra elementfabrikken og frem til prammen, der skal sejle elementerne ud på Storstrømmen. Foto: Morten Tiirikainen - TV2 ØST

Vil sætte tre brodragere op hver måned

Det er totalentreprenøren, det italienske konsortium SBJV, Storstroem Bridge Joint Venture, der står for arbejdet med at bygge broen for Vejdirektoratet. 

Her er projektdirektør Barry Crouchman dog fortrøstningsfuld forud for opgaven med at sætte den første brodrager på plads.

- Vi har lavet meget grundige forberedelser til placeringen af den første brodrager, og jeg er overbevist om, at den omhyggelige detaljering, der er gået ind i lanceringen af den første, vil betale sig, når vi placerer resten af brofagene, forklarer han og siger videre:

Læs også
Konsortiet bag byggeriet af den nye Storstrømsbro er i kæmpe underskud
Læs også
Konsortiet bag byggeriet af den nye Storstrømsbro er i kæmpe underskud

- Snart vil det være ren rutine. Så snart den første er kommet op, handler det bare om at holde sig til planen.

Og den plan lyder ifølge projektdirektøren således:

- Vi har planlagt at sætte tre brodragere op hver måned.

- Så du kan nok regne ud, det er meget vigtigt, fabrikken producerer brodragerne så hurtigt, som vi kan. Så det er det, der er det kritiske punkt.

Projektdirektør Barry Crouchman fortæller, at det er SBJV's plan at sætte tre brodragere op hver måned.
Projektdirektør Barry Crouchman fortæller, at det er SBJV's plan at sætte tre brodragere op hver måned. Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

Barry Crouchman lægger ikke skjul på, at netop Storstrømsbroen er noget særligt for både SBJV og projektdirektøren personligt:

- Vores virksomhed har arbejdet i hele verden på mange projekter. Jeg har selv – i de sidste 40 år – arbejdet på nogle af de største projekter på planeten, og størrelsen på de brodragere, vi skal sætte op her, er den første af sin slags, siger han og tilføjer:

- 4.000 tons, mere end 70 meter lang. Det er en absolut kæmpe begivenhed for firmaet, for landet og ingeniørkunsten i det hele taget.

Hver brodrager består af 425 tons stål, støbt ind i 1575 kubikmeter beton. En brodrager er 73 meter lang, 24 meter bred, 5,7 meter høj og vejer samlet 4.000 ton. Det gør ifølge entreprenøren elementerne til de største af sin art.
Hver brodrager består af 425 tons stål, støbt ind i 1575 kubikmeter beton. En brodrager er 73 meter lang, 24 meter bred, 5,7 meter høj og vejer samlet 4.000 ton. Det gør ifølge entreprenøren elementerne til de største af sin art. Foto: Morten Tiirikainen - TV2 ØST

Storstrømsbroen skal efter planen åbne for biltrafik i 2025, og to år senere ventes broen også at være klar for tog. Ifølge de oprindelige planer skulle broen være åbnet for biltrafik i år.

Læs også
Entreprenør erkender: Nu skrider tidsplanen for Storstrømsbroen
Læs også
Entreprenør erkender: Nu skrider tidsplanen for Storstrømsbroen

Broen bliver fire kilometer lang fra kyst til kyst. Det højeste punkt, som biler og tog kommer til at køre over Storstrømmen, er 26 meter over havoverfladen.

Vejdirektoratet har lavet denne video, som viser, hvordan brodragerne bliver løftet op.

Nyhedsoverblik