Her ringer folk om hjælp hver nat

TV2 ØST får i et nyt afsnit af serien "Nattevagt" et særligt indblik i arbejdet på Region Sjællands vagtcentral.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Er hun vågen?

Betina Munk har en borger i røret.

Et fjernsyn støjer i baggrunden i den anden ende. Det er svært at få et ord indført.

Betina Munk hæver stemmen.

- Hør lige, hvad jeg spørger om.

quote Ambulancen er på vej. Hold døren åben. Vi kommer ligeså hurtigt, vi kan

Betina Munk, sundhedsfaglig visitator

På de to øverste etager på Næstved Sygehus holder Region Sjællands vagtcentral til. Det er der, at 112-opkald, der kræver sundhedsfaglige vurderinger, kommer hen. 

Opkaldene kommer ofte fra borgere i nød.

Og fra borgere, der er så chokerede, at de er svære at kommunikere med og hjælpe.

På den øverste etage af Næstved Sygehus tager medarbejderne telefonen, når nødstedte ringer 112, så de kan sende ambulancer og lægehjælp afsted. Og her er åbent døgnet rundt.

- Kommunikationen er en prøve engang i mellem. Det er det virkelig, fortæller Betina Munk, der arbejder som sundhedsfaglig visitator. 

- Nogle gange går der flere minutter, før man ved, hvad det handler om. Man må bare gøre det bedste, man kan.

Det fortæller hun i syvende afsnit af serien Nattevagt, som kan ses på TV2 ØST PLAY

Første kontakt

Betina Munk har arbejdet på vagtcentralen i 11 måneder. 

Hun er mødt ind på arbejdet med resten af nattevagt-holdet, og det passer hende godt. 

- Jeg kan bedst lide nattevagter. Det er en anden måde at være på arbejde på. Jeg er meget træt, når jeg kommer hjem efter en dagsvagt. Man er på på en anden måde, siger hun.

Læs også
Efter topmøde om akutafdelingen: - Vi bliver nødt til at handle hurtigt
Læs også
Efter topmøde om akutafdelingen: - Vi bliver nødt til at handle hurtigt

Førhen arbejdede hun i akutmodtagelsen i Køge, hvor hun mødte patienterne. Nu har hun kun sin stemme at hjælpe med.

- Du taler med dem, inden der er nogle andre, der kommer ud og kigger til dem. Det er en helt anden måde at have med patienter at gøre, fortæller hun. 

Om natten er der færre opkald, men medarbejderne ved aldrig, hvad det næste opkald går ud på.

- Er han kold eller varm?

- Vil du gentage adressen?

Sådan lyder én samtale.

- Ambulancen er på vej. Hold døren åben. Vi kommer ligeså hurtigt, vi kan.

Sådan lyder en anden.

Læs også
Første sted i Danmark: Falck skal aflaste presset sygehus
Læs også
Første sted i Danmark: Falck skal aflaste presset sygehus

Indimellem konfererer de sundhedsfaglige visitatorer med hinanden, mens en borger er i røret.

- Nogle gange får man et opkald, hvor man er i tvivl om, hvad der er bedst at gøre, og så kan man godt have brug for at høre, hvad de andre tænker, så man får sendt den rigtige respons, fortæller Maiken Mundt.  

Ensomme ringer ind

Vagtcentralen varetager primært opkald fra nødstedte borgere og fra sundhedsvæsenet, der skal have transporteret sengeliggende patienter.

De ved dog aldrig helt, hvilke opkald der venter dem. 

- Der er mange ensomme, der ringer ind til os, fortæller Betina Munk.  

- Fordi de er meget alene og ikke kan tale med andre. Vi kan enten tage en snak med dem eller sende dem videre til den psykiatriske afdeling.

Læs også
Pige talte i telefon under overfald: - Mor, mor, mor, hjælp mig
Læs også
Pige talte i telefon under overfald: - Mor, mor, mor, hjælp mig

På Vagtcentralen i Næstved sidder både sundhedsfaglige visitatorer og såkaldte dispatchere. Sidstnævnte står for at monitorere og udsende beredskabets køretøjer.

- Der er flere opkald om dagen, men man ved aldrig, hvilken kasket man skal tage på, når man møder ind. Man må bare være omstillingsparat i det øjeblik, man sætter sig ned, og så må man påtage sig den rolle, man nu har engang får, siger Mikkel Nielsen, der arbejder som dispatcher i Region Sjælland.


Nyhedsoverblik