Borgere undrer sig - er indkaldt til vaccine, men kan ikke bestille tid

Borgere fra hele regionen har måttet sidde i lange telefonkøer for tidsbestilling til corona-vaccine for blot at få at vide, der var fuldt booket.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I denne uge er Region Sjælland gået i gang med at vaccinere den næste gruppe af borgere, som har takket ja til at modtage en vaccination mod coronavirus. Ældre over 65 år, som både får praktisk hjælp og personlig pleje i eget hjem.

Men flere borgere, som TV2 ØST har været i kontakt med, oplever til stor frustration, at de ringer forgæves, når de følger opfordringen i det udsendte brev, hvor der står, man skal ringe til Region Sjællands Corona Callcenter og bestille tid.

quote Jeg synes altså, at det var for dårligt med tanke på de hjælpemidler, vi har i dag

Lone Rasmussen, Næstved

En af dem er Lone Rasmussen fra Næstved. Hun forsøgte i går, torsdag, at ringe til callcenteret for at bestille tid til vaccine på vegne af en ældre bekendt, som hun hjælper. 

Men da hun efter 40 minutters ventetid kom igennem til en medarbejder, fik hun blot at vide, at der ikke var flere tider, og at de måtte prøve igen om en uge.

- Jeg synes, det er for dårligt. Jeg kan jo ikke gøre noget ved det. Jeg har jo bare hjulpet denne her gamle dame, som ikke har Nem-id, men jeg synes altså, at det var for dårligt med tanke på de hjælpemidler, vi har i dag, fortæller Lone Rasmussen, der mener regionen kunne have givet denne oplysning i en automatisk besked, når man ringer til tidsbestillingen.

Tidsbestilling udrulles løbende

Lone Rasmussen er langt fra den eneste, som har været vidne til, at det ikke har været muligt at bestille tid, selvom der er fremsendt et brev, som netop beder borgeren om at bestille en tid.

Problemet er kommet Regionen for øre, og her har man lyttet til kritikken. Det fremgår af en pressemeddelelse, som er udsendt fredag:

- Det er selvfølgelig ærgerligt, at folk går forgæves og må vente på at få en tid. Vi står klar til at vaccinere borgerne, så snart vi har vaccinerne. Der åbnes løbende op for vaccinationstider, og det gøres i takt med, at vi modtager vaccinerne, siger Trine Holgersen, direktør for Det Nære Sundhedsvæsen i Region Sjælland, og tilføjer:

- Det betyder lidt forenklet, at når vi får 500 vaccinedoser ind, så åbner vi tilsvarende antal tider rundt om i regionen.

Derfor har man nu lagt en besked, som borgeren hører, inden man sendes i kø til callcenteret:

quote Der er desværre først ledige tider, når vi får næste levering af vacciner

Region Sjællands Corona Callcenter

- Der er desværre først ledige tider, når vi får næste levering af vacciner – derfor er det ikke muligt at booke tid nu, vi kender endnu ikke datoen for næste levering af vacciner, lyder det blandt andet, når man forsøger at ringe til callcenteret for en tidsbestilling fredag eftermiddag.

Burde indkaldte til én bestemt tid

Beskeden kommer dog for sent for Carsten Andersen fra Maribo. Han har flere gange i den forgangne uge brugt tid på at bestille tid til vaccine for sin 86-årige mor. Først efter flere opkaldsforsøg og lang ventetid blev han mødt af det samme budskab, som Lone Rasmussen fik.

Første gang Carsten Andersen ringede onsdag var han nummer 98 i køen til callcenteret. I går trådte han ind i køen som nummer 30 og stod ventetiden ud. Da han endelig kom igennem fik han at vide, at der ikke var tider at få før midt i næste uge.

Selvom han synes, beskeden i telefonslusen er en kærkommen forbedring i kommunikationen, der nu sparer mange for lang ventetid i telefonen, undrer han sig dog fortsat over regionens fremgangsmåde:

quote Telefonnummeret stod jo ikke engang i brevet fra Sundhedsstyrelsen

Carsten Andersen, pårørende, Maribo

- De aner jo ikke, hvor mange doser de får ind, så jeg kan jo godt forstå, at det er svært. Men jeg vil jo mene, at de burde indkalde folk direkte til en tid i stedet for, at man selv skulle ringe for at bestille tid, siger Carsten Andersen og anfægter samtidig manglende information i det brev, som Region Sjælland sender ud til borgere, der er fritaget for post i e-Boks:

- De her borgere er ikke så hurtige, hverken ved en computer eller andet, og det er jo netop derfor, at de ikke har Nem-id. Men telefonnummeret stod jo ikke engang i brevet fra Sundhedsstyrelsen. Det skal man selv gå ind på vaccine.dk og finde, og det er jo svært, hvis man ikke kan bruge en computer.

Han så derfor også gerne, at man fra regionens side udviste lidt omtanke i planlægningen, alt efter hvilken gruppe borgere, der rettes henvendelse til:

- Når man sidder og planlægger det her, så ved man jo godt, hvilken borgergruppe, det handler om. Når man ikke har NemID, så skal informationerne altså stå på papiret. Det virker lidt som om, at en masse informationer går tabt, og at folk ikke ved, hvem der skal gøre hvad.

Hos Region Sjælland forklarer direktøren for Det Nære Sundhedsvæsen, at ventetid fortsat vil forekomme.

- Lige nu er det et meget begrænset antal vacciner, som Region Sjælland modtager, sammenlignet med den store opbakning, der er til at blive vaccineret.

- Samtidig skal vi også huske, at vi snart begynder at vaccinere plejehjemsbeboere anden gang, og det vil også betyde, at en betydelig del af vores vaccineleverancer går til revaccination af dem den næste tid, siger Trine Holgersen.

TV2 ØST forsøger i øjeblikket på at få en kommentar fra Region Sjælland i forhold til, hvorfor de ikke indkalder borgere til en bestemt vaccinetid.