Må hyre vagter for at holde unge væk fra jernbane - de sætter livet på spil

Banedanmark har måttet hyre vagter for at holde børn og unge væk fra skinnerne i Nykøbing Falster.

- Det er ret usædvanligt - og ret vildt. Men det har været nødvendigt at gøre her.

Sådan siger sikkerhedschef Martin Harrow fra Banedanmark om den situation, som er opstået i Nykøbing Falster, hvor stationen og jernbanen i øjeblikket bygges om.

quote Vi har ikke en general regel om, at vi i en given situation sætter vagter på. Men det var det passende svar her i Nykøbing

Martin Harrow, Sikkerhedschef, Banedanmark.

Trods afspærring og skilte har flere personer, især børn og unge, valgt at sætte livet på spil og slå genvej hen over skinnerne og direkte igennem den byggeplads, som i øjeblikket befinder sig ved Nykøbing Falster Station.

Togene på strækningen er i øjeblikket erstattet med togbusser, mens jernbanen bygges om, så den er klar til at tage imod trafikken fra Femern-forbindelsen. Der kører dog stadig både tog og meget store arbejdsmaskiner på skinnerne som led i arbejdet - og derfor er det en rigtig dårlig idé, når børn og unge går igennem.

- Det er en ting, som vi tager meget alvorligt. Hvert eneste år har vi en håndfuld, der omkommer, når de går på skinnerne. Samtidig er der en lang række nær-ved-hændelser hvert år. Jernbanen i Danmark er enormt sikker - men det her, det er klart det største og farligste problem, som vi har. Og så har vi ikke engang talt om arbejdsmiljøet for de ansatte og de grimme oplevelser, som det kan give dem, siger Martin Harrow.

quote Vi går typisk ud fra, at der er et enormt mørketal, når det gælder personer, der går på jernbanen

Martin Harrow, Sikkerhedschef, Banedanmark.

Byggeplads giver flere problemer

I Nykøbing Falster er problemet med folk, der krydser skinnerne, vokset, efter at jernbanen midlertidigt blev lukket i forbindelse med ombygningen. Samtidig er det blevet afsløret, at området også bruges af unge til at holde fester udendørs. En tradition, der muligvis har flere år på bagen, men som er blevet særlig aktuel, efter der er etableret en byggeplads på stedet.

- Det er altid en vurdering af risikoniveauet, hvor meget vi skal gøre for at holde folk ude. Det er forskelligt fra sted til sted. Normalt er det nok med skilte og indhegning. Vi har ikke en generel regel om, at vi i en given situation sætter vagter på. Men det var det passende svar her i Nykøbing, siger Martin Harrow.

Der er ikke registreret ulykker i Nykøbing Falster, og sikkerhedschefen har ikke konkret tal på, hvor mange der er set krydse banen i området. Typisk er det dog mindre tal, der henleder Banedanmarks opmærksomhed på en bestemt strækning.

- Vi går typisk ud fra, at der er et enormt mørketal, når det gælder personer, der går på jernbanen. Når vi ser én, så kan det være, at der reelt er 15, der går over. Eller det kan være, at vi kun så en helt enestående hændelse. Derfor holder vi typisk øje med de udsatte steder over tid, før vi afgør, om vi skal handle. Det handler også om, at flere hundrede meters hegn med opsætning udgør en betydelig investering, siger han.

Problemet vokser

Det er dog ikke kun i Nykøbing Falster, at respekten for farligheden ved at færdes på skinnerne er faldende. Banedanmark har generelt de seneste år oplevet stadigt flere, der går over skinnerne på steder, hvor man skal blive væk. Eksempelvis folk, der krydser skinnerne eller følger skinnerne på vej hjem fra en tur i byen.

Problemet ses generelt ved stationsområderne - men der er også andre steder mellem stationerne, hvor den slags sker. Martin Harrow kalder de udsatte steder for hotspots, og nogle steder er det så etableret, at lokale har lavet trampestier tværs over skinnerne - og klipper huller i de hegn, der måtte blive sat op.

- Vi har ingen forklaring på, hvorfor tallet stiger. Men det er en meget farlig tendens - ikke bare teoretisk. Det er som nævnt noget, der koster en håndfuld liv hvert år. Måske tror folk, at hvis de kan se 400 meter til hver side på skinnerne, så kan de også sagtens nå at se et tog og komme væk fra skinnerne i god tid. Men det er kun få sekunder for et tog, der kører 180 kilometer i timen. De er samtidig meget støjsvage, og hvis du kigger den anden vej et øjeblik, så opdager du måske ingenting, siger han.

Et tog med en hastighed på 180 kilometer i timen bevæger sig 50 meter på ét sekund.

- Det værste er næsten, at personalet i toget ikke kan nå at gøre noget. De skal bruge en meget længere strækning på at bremse, og hvor en bil kan svinge udenom, så er det ikke en mulighed for et tog, siger han.