712 dage med togbusser - denne strækning har været ekstremt hårdt ramt af sporarbejde

Sporarbejdet på den kommende Ringsted-Femern Bane har kostet forsinkelser og forlænget rejsetid i næsten to år med togbusser på strækningen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Et ordsprog lyder – det skal være skidt, før det kan blive godt – og det passer givetvis godt på de seneste års trafikale udfordringer for togrejsende på Sydbanen mellem Ringsted og Nykøbing Falster.

Omfattende sporarbejde med at opgradere banen til elektriske lyntog i to spor har medført foreløbigt 712 dage med togbusser på hele eller dele af strækningen mellem Nykøbing Falster og Ringsted. Et arbejde, der ifølge Banedanmark bringer rejsetiden ned på en time mellem Nykøbing Falster og hovedstaden.

TV2 ØST bringer her et samlet overblik over det omfattende arbejde.

Imens passagererne venter på lyntoget:

712 dage med togbusser på Sydbanen

Samlet har der ikke kørt tog på hele eller dele af strækningen mellem Ringsted og Nykøbing Falster i 712 dage siden 8. april 2017, hvor det første arbejde med at udbygge banen til dobbeltspor gik i gang.

Sporarbejdet handler i grove træk om at opgradere Sydbanen til den nye Ringsted-Femern Bane, hvor højhastighedstog i fremtiden skal køre mellem Danmark og Tyskland.

Med opgraderingen kan tog køre fra Nykøbing Falster til København på en time.

2017

Efter forsinkelser starter det første sporarbejde i 2017 med at udvide den 115 kilometer lange jernbane med nye skinner og to spor.

I påsken 2017 fra 8. til 17. april indsættes togbusser mellem Ringsted og Nykøbing F. Op til en times ekstra rejsetid, imens der arbejdes ti steder på strækningen.

Antal dage med togbusser efter 2017:

10

2018

I løbet af 2018 følger yderligere 90 dage med sporarbejde på hele eller dele af strækningen mellem Ringsted og Nykøbing F.

I årets to første weekender bliver skinnerne spærret for at gøre plads til nedrivning af fire broer mellem Næstved og Vordingborg.

I alt ombygges eller nedrives over 100 broer på Sydbanen i løbet af projektperioden for at gøre plads til dobbeltspor og køreledninger.

Broarbejdet fortsætter på Lolland-Falster mellem Orehoved og Rødby fra 23. marts og frem til 4. juni, hvor der ikke kører nogen tog på strækningen.

Antal dage med togbusser efter 2018:

100

2019

Året efter bliver sporarbejdet langt mere omfattende.

I 2019 kører der ikke tog på hele eller dele af strækningen mellem Ringsted og Nykøbing Falster i mere end halvdelen af året. I alt 189 dage med togbusser.

Første togbus indsættes 24. marts 2019 og en måned frem mellem Ringsted og Næstved.

30. marts udvides sporarbejdet til at omfatte strækningen fra Næstved til Nykøbing Falster i fire måneder frem til 2. september 2019, hvor togene igen kører til Vordingborg efter omfattende ombygninger af stationer og broer på strækningen.

29. september 2019 kører togene igen hele vejen fra Ringsted til Rødby - for en stund...

Antal dage med togbusser efter 2019:

289

2020

...for de omfattende sporarbejder fortsætter i 2020. I otte måneder kører der ingen tog.

29. marts starter et sporarbejde – ifølge planen fem måneder langt – men det forsinkes, og det ender med otte måneder uden tog mellem Næstved og Ringsted.

De lange perioder med sporarbejde begynder at tære på pendlernes tålmodighed.

- Det er voldsomt. Vi havde forberedt os på fem måneder, og det havde vi mere eller mindre accepteret. Men så kommer Banedanmark her lige før jul og siger, at det forresten bliver otte måneder uden at begrunde det med andet, end at de mangler ressourcer, siger pendlerformand i Næstved, Robert Hansen.

Arbejdet på strækningen handler blandt andet om at anlægge nye skinner og udrette kurver på banen til højhastighedstog. I Glumsø bygges en ny station, og flere steder opsættes som på resten af den ny jernbane også støjskærme.

Antal dage med togbusser efter 2020:

535

2021

Ved indgangen til 2021 har sporarbejdet på den 115 kilometer lange jernbane rundet 500 dage med togbusser på hele eller dele af strækningen.

30. marts og tre måneder frem kører der ingen tog mellem Orehoved på Nordfalster og Nykøbing Falster, imens der bliver ombygget stationer og opsat støjskærme.

28. august indsættes der igen togbusser mellem Ringsted og Vordingborg, som følge af forsinkelser på et arbejde med et sikringsanlæg ved Næstved Station. Arbejdet varer i 11 dage – men navnlig for pendlerne er perioden udfordret af manglende aflyste busser og manglende information.

8. september forsikrer Banedanmark, at rejsende fra Næstved og nordpå har set den sidste togbus...

...men mellem Nykøbing Falster og Næstved udestår fortsat et arbejde med blandt andet elektrificering og signalprogram.

Busser indsættes i morgen og aftentimerne frem til og med 11. december 2021.

Antal dage med togbusser efter 2021:

712

Tekst og research: Morten Tiirikainen

Grafik og opsætning: Nick Abildgaard

Kilder: TV2 ØST, Sjællandske, Folketidende og Banedanmark


Nyhedsoverblik