Arkæologer finder massivt forsvarsværk ved bro

Arkæologer har fundet et meget stort forsvarsværk midt i Guldborgsund. Anlægget skulle spærre for skibstrafik gennem farvandet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Når man laver sådan et stort anlæg, så kan det have to formål. Enten vil man gerne beskytte sig - eller også, så vil man gerne kontrollere skibsfarten i området - for eksempel fordi man vil have en afgift af de skibe, der sejlede forbi.

Sådan siger Mikkel Thomsen, der er museumsinspektør på Vikingeskibsmuseet og udgravningsleder på en undersøgelse i Guldborgsund, der blev gennemført i sidste uge.

Læs også
Arkæologer er på detektivarbejde for at løse mysterium om kendt kongeborg
Læs også
Arkæologer er på detektivarbejde for at løse mysterium om kendt kongeborg

Her genfandt man et omfattende forsvarsværk, der har spærret for skibstrafikken gennem området. Det foregik med en skibsspærring - et forsvarsværk, der var hele 33 meter bredt og muligvis 30 meter langt, og som bestod af tilspidsede pæle, der stod fast i havbunden.

Anlægget er blevet fundet i vandet umiddelbart nord for Kong Frederik IX Bro i Nykøbing Falster.

Det oplyser Vikingeskibsmuseet til TV2 ØST.

Sørpærring i Guldborgsund
Foto: Vikingeskibsmuseet

Søspærringer har været bygget flere steder i landet - og også andre steder i Guldborgsund. Denne er dog stor.

- Umiddelbart ser det ud til at være jernalder - men det kan også være fra vikingetiden eller den tidlige middelalder, siger Mikkel Thomsen.

Spærringen ville næppe kunne holde større skibe tilbage - og dermed er der også en udløbsdato på, hvornår anlægget gik af mode.

Læs også
Arkæologer finder dyb voldgrav på vikingeborg på Falster
Læs også
Arkæologer finder dyb voldgrav på vikingeborg på Falster

Troede det var gået tabt

Anlægget blev først set i 1968 - men blev dengang rapporteret ødelagt, da man nedgravede et kabel i havbunden. Den nye undersøgelse dokumenterer dog, at det ikke er tilfældet.

- Det ser ud til at gå fra kyst til kyst. Vi fandt rester af det, overalt vi kiggede. Det er ret stort og har tilsyneladende bestået af mange tusind pæle, siger Mikkel Thomsen. 

Han vil ikke gætte på, hvor mange pæle anlægget samlet set har bestået af. Han mener dog, at det er sikkert, at der har været tale om et større anlægsarbejde, hvor pælene har stået tæt.

Sørpærring i Guldborgsund
Foto: Vikingeskibsmuseet

Der er to typer pæle i anlægget. I midten er et væld af skråtstillede pæle på otte-ti centimeters tykkelse, der er blevet spidset og presset ned i havbunden i en vinkel i forhold til sejlretningen. På de to flanker i anlægget i nord- og sydlig retning er der kraftigere pæle på størrelse med en telefonpæl, der stikker ned i bunden.

Læs også
Vikingeborg vil på verdensarvsliste – kan fordoble besøgstallet
Læs også
Vikingeborg vil på verdensarvsliste – kan fordoble besøgstallet

- Alene mængden af pæle har været omfattende. Måske har man haft et særligt sted til at gro alle de her lange pæle et sted. Men det har nok også været en udfordring at få dem til at stå ned i havbunden. Den slags pæle vil jo gerne flyde, siger Mikkel Thomsen.

Umiddelbart er pælene stukket ned i den øverste bløde del af havbunden på stedet. De stikker ikke ned i et dybere og hårdere sandlag under den bløde havbund.

Godt bevaret

Han håber, at fremtidige undersøgelser kan gøre os klogere på, hvordan anlægget er bygget og vedligeholdt.

- Måske er byggeriet bygget i forskellige perioder. Det håber vi, at dateringer af pælene kan være med til at afgøre, siger han.

Anlægget blev genfundet i sidste uge i forbindelse med en forundersøgelse forud for det nye brobyggeri i Guldborgsund. Her skal der etableres endnu et jernbanespor over broen. Hvor det nye byggeri skal ligge syd for den nuværende Kong Frederik IX Bro, så ligger den gamle søspærring umiddelbart nord for den nordlige side af broen.

Sørpærring i Guldborgsund
Foto: Vikingeskibsmuseet

Området, hvor pælene er fundet, er mellem en og fem meter dybt. Det er præget af strøm i vandet, og det er derfor ikke let at arbejde i området, oplyser Mikkel Thomsen.

Pælene stikker op til en halv meter op fra havbunden, og det er stadig tydeligt at se, at der er tale om træpæle. De er dog mærket af tidens tand - og derfor kan man muligvis ikke bruge årringsdatering til at datere træet. Det kunne ellers have givet en meget præcis datering. I stedet er planen at datere pælene med kulstof-14-metoden.

Læs også
Forsvundet skibsvrag fundet - fortæller historie om fatalt dansk nederlag 
Læs også
Forsvundet skibsvrag fundet - fortæller historie om fatalt dansk nederlag 

- Vores undersøgelser er slut i denne omgang. Nu venter vi på at få dateret pælene - også vi kan udelukke at nogle af dem måske er helt moderne, siger han.

Forsvarsspærringen menes at være en af mindst fem i Guldborgsund. Søspærringerne blev brugt helt op i middelalderen i Danmark - og Saxo beskriver faktisk, at de blev lavet i området. 


Nyhedsoverblik