Indviet under krigen - nu skal 80 år gammelt vartegn have forlænget sin levetid

I de kommende måneder skal flere af regionens broer repareres og vedligeholdes. Blandt dem den 80 år gamle bro over Ulvsund mellem Møn og Sjælland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De store broer her i regionen, som forbinder øer og fører veje over sunde og fjorde, er i gennemsnit mere end 60 år gamle – og den ældste blev åbnet for trafik for næsten 90 år siden.

For flertallet af broernes vedkommende kan de med det rette vedligehold og reparationer stå længe endnu.

Derfor går Vejdirektoratet, der har ansvaret for majoriteten af de danske broer og tunneler, igen i år i gang med en række opgaver, som skal bidrage til at forlænge levetiden. Det fortæller Iben Maag, der er projektchef for drift og vedligehold af bygværker i Vejdirektoratet.

quote Det er min mission, at de ældre broer skal vedligeholdes

Iben Maag, projektchef, Vejdirektoratet

- Vores største broer binder landet sammen. Folk, der bor i nærheden af broerne, er afhængige af dem i deres dagligdag, hvad enten de kører på arbejde, henter børn eller passer deres uddannelse. Derfor er det vigtigt, at vi løbende holder dem ved lige, siger hun.

80 år gammel bro levetidsforlænges

I alt har Vejdirektoratet identificeret 22 broer og tunneler landet over, som i år skal have udført reparationer og vedligehold med det formål at levetidsforlænge de vigtige færdselsårer.

Ved sin indvielse i 1943 var Dronning Alexandrines Bro Danmarks tredjestørste bro, næstefter Storstrømsbroen og den første Lillebæltsbro. Broen er siden blevet et vartegn for lokalområdet og blev i 2011 landskendt, da den blev valgt som motiv på den nye 500-kroneseddel.
Ved sin indvielse i 1943 var Dronning Alexandrines Bro Danmarks tredjestørste bro, næstefter Storstrømsbroen og den første Lillebæltsbro. Broen er siden blevet et vartegn for lokalområdet og blev i 2011 landskendt, da den blev valgt som motiv på den nye 500-kroneseddel. Foto: Vicki Endsgaard

Blandt dem er den 80 år gamle bro mellem Sjælland og Møn, der bærer det officielle navn Dronning Alexandrines Bro.

Hvert døgn kører der i snit op mod 7.000 biler over broen, der forbinder Kalvehave på Sjælland med Møn.

quote Der skal ret meget til, før det bedre kan betale sig at bygge nyt

Iben Maag, projektchef, Vejdirektoratet

Dronning Alexandrines Bro blev åbnet for trafik midt under den tyske besættelse af Danmark i foråret 1943. Broen var ind til 1985, hvor Farøbroerne stod klar, den eneste faste forbindelse til øen, ligesom den i dag er eneste vej for cyklister og fodgængere.

Ved sin indvielse i 1943 var Dronning Alexandrines Bro Danmarks tredjestørste bro, næstefter Storstrømsbroen og den første Lillebæltsbro. Festlighederne, som blandt andre Dronning Alexandrine, Kronprins Frederik og kronprinsesse Ingrid deltog i, blev foreviget i denne video fra Det Danske Film Institut af Dansk Film Co.

Men tidens tand har sat sit præg, hvor de gamle bropiller, der bærer broen de 746 meter fra kyst til kyst, nu trænger til at blive repareret.

- Det er min mission, at de ældre broer skal vedligeholdes og blive ved med at vedligeholdes indtil det ikke længere kan betale sig – og der skal ret meget til, før det bedre kan betale sig at bygge nyt, forklarer Iben Maag og tilføjer:

- Det er også mere bæredygtigt at holde de gamle broer ved lige.

Vejdirektoratet forventer over de næste ti år, at det i gennemsnit vil koste små seks millioner kroner om året at drive og vedligeholde Mønbroen. Heri indgår såvel det forestående som forventede fremtidige vedligeholdelsesarbejder på broen.

Sidste gang Dronning Alexandrines Bro undergik en større reparation var i perioden 2012-2016. Denne gang forventer Vejdirektoratet dog ikke, at broarbejdet vil påvirke trafikken i nært samme omfang som dengang, hvor der i længere perioder var trafiklys og ensretning på broen.
Sidste gang Dronning Alexandrines Bro undergik en større reparation var i perioden 2012-2016. Denne gang forventer Vejdirektoratet dog ikke, at broarbejdet vil påvirke trafikken i nært samme omfang som dengang, hvor der i længere perioder var trafiklys og ensretning på broen. Foto: MT Højgaard Danmark

Ifølge Iben Maag kan man ikke sætte et konkret tal på, hvor længe en bro som Mønbroen vil kunne holde endnu.

- Der er ingen bagkant, for der bliver ved med at komme projekter, fordi vi tror på, at den bliver ved med at holde. Man skal også huske på, at broen er et varemærke for lokalområdet, siger hun.

I perioden 2012-2016 fik Dronning Alexandrines Bro således ny belægning, ligesom hele oversiden af broen fik udskiftet kantbjælker og rækværk. Her blev der også udført en række pletvise reparationer af betonkonstruktionerne under brobanen, ligesom hele brobanens underside blev beskyttet med en særlig overfladebehandling.

Det er dyrt at bygge nyt, og derfor hører det også til sjældenhederne, at man ser en helt ny bro blive bygget som erstatning for en gammel bro, sådan som det sker på Storstrømmen i disse år. Den gamle Storstrømsbro fra 1937 skal efter planen rives ned, når den nye, som her ses under opførelse i forgrunden, står færdig i 2025. Det samlede byggeri beløber sig til cirka 4,1 milliarder kroner.
Det er dyrt at bygge nyt, og derfor hører det også til sjældenhederne, at man ser en helt ny bro blive bygget som erstatning for en gammel bro, sådan som det sker på Storstrømmen i disse år. Den gamle Storstrømsbro fra 1937 skal efter planen rives ned, når den nye, som her ses under opførelse i forgrunden, står færdig i 2025. Det samlede byggeri beløber sig til cirka 4,1 milliarder kroner. Foto: Kristian Danielsen/Vejdirektoratet

For de øvrige broer og tunneler, som Vejdirektoratet nu går i gang med at vedligeholde, spænder opgaverne over alt fra udskiftning af belægning, fuger, isolering, mekaniske komponenter til maling og betonreparationer.

Læs også
Ny Storstrømsbro forsinket fire år – dyrt at holde liv i gammel bro
Læs også
Ny Storstrømsbro forsinket fire år – dyrt at holde liv i gammel bro

Blandt andet skal Guldborgsundtunnelen fra 1988 have et nyt ventilationsanlæg, imens de 38 år gamle Farøbroer skal have udskiftet lejerne mellem brodækket og bropillerne.

Disse lejer er essentielle, da de gør det muligt for broen at tilpasse sig udsving i temperaturen.

Farøbroerne blev bygget i perioden 1980 til 1985. I de senere år har broerne undergået en række vedligeholdelsesarbejder, som skal forlænge broernes levetid.
Farøbroerne blev bygget i perioden 1980 til 1985. I de senere år har broerne undergået en række vedligeholdelsesarbejder, som skal forlænge broernes levetid. Foto: Lokalhistorisk Arkiv for Nordfalster

Omfanget af de trafikale påvirkninger på det enkelte bro- og tunnelarbejde vil løbende blive opdateret på Vejdirektoratets trafikkort.

Konkret er der dog tale om begrænsede trafikale påvirkninger på de varslede bro- og tunnelarbejder her i regionen, oplyser Iben Maag.

Læs også
66 år gammel motorvej skal opgraderes
Læs også
66 år gammel motorvej skal opgraderes

Årets vedligeholdelsesarbejde udføres på grund af vejrfølsomme arbejder hovedsageligt i perioden forår til sensommer. Vejret er nemlig helt afgørende for flere af de reparationer, som Vejdirektoratet skal udføre på broerne.

Blandt de større broer, der forbinder øerne her i regionen, er Guldborgbroen fra 1934 den ældste. Broen hører i dag under Guldborgsund Kommune.
Blandt de større broer, der forbinder øerne her i regionen, er Guldborgbroen fra 1934 den ældste. Broen hører i dag under Guldborgsund Kommune. Foto: Det Kongelige Bibliotek

Derfor er de lagt i en periode, hvor temperaturerne er jævnt høje set over hele døgnet, og med færre timer med nedbør, oplyser vejmyndigheden.

Aktuelt er man også på Storebæltsbroen i gang med at lægge ny asfalt, hvilket i perioder betyder, at trafikken er omlagt og hastigheden nedsat til 80 kilometer i timen.


Nyhedsoverblik