Ny Storstrømsbro forsinket fire år – dyrt at holde liv i gammel bro

Den gamle og slidte Storstrømsbro skal holde fire år længere end planlagt, og det kommer til at koste over 17 millioner kroner i drift og vedligehold.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Store revner i betonen og beplantning langs vejbanen. Det er det syn, der møder én, når man passerer den gamle Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø.

- Her er der et hul i det, man kalder en slæbeplade, den er simpelthen bare tæret over, siger Jens Præst, der er projektleder i Vejdirektoratet, der overvåger broens tilstand.

Der hersker ingen tvivl om, at broen er nedslidt, og derfor var det oprindeligt også meningen, at den skulle sendes på pension og rives ned i løbet af det kommende år.

På fortovet på broen er der et stort hul, hvor man kan se direkte ned i vandet. Normalt er hullet dækket til af en træplade, så der ikke er nogen der risikerer at sidde fast i hullet.
På fortovet på broen er der et stort hul, hvor man kan se direkte ned i vandet. Normalt er hullet dækket til af en træplade, så der ikke er nogen der risikerer at sidde fast i hullet. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Ekstraregning på 17 millioner kroner

Men byggeriet af den nye Storstrømsbro, der skal erstatte den gamle, er foreløbig fire år forsinket, og derfor kan den gamle og nedslidte Storstrømsbro endnu ikke tages ud af drift.

Der er dog en dyr fornøjelse at forlænge levetiden på den gamle bro. 

En aktindsigt viser, at Banedanmark og Vejdirektoratet siden 2016 i gennemsnit har brugt 4,3 millioner kroner om året på at vedligeholde og holde broen i drift. Dermed vil det koste over 17 millioner kroner at holde den åben for trafik i yderligere fire år.

Broforsinkelse har dominoeffekt

Forsinkelsen af den nye Storstrømsbro har også andre store konsekvenser. Som vi tidligere har fortalt på TV2 ØST, vil det ifølge vejdirektoratet koste et trecifret millionbeløb at holde byggepladsen af den nye Storstrømsbro kørende i yderligere fire år.

Læs også
4.000 tons tung broelement sejles ud på vandet
Læs også
4.000 tons tung broelement sejles ud på vandet

En regning som hverken Vejdirektoratet eller det italienske konsortium, SBJV, der står for at bygge broen, vil betale. Parterne er i dialog, men hvis de ikke kan blive enige, kan det ende med en voldgiftssag.

- Jeg kan ikke forestille mig, at vi når til fuld enighed, og der har vi jo et system, der tager højde for det i forbindelse med tvister og uenigheder blandt andet i forbindelse med økonomiske forhold, og så er det videre af det spor, vi kommer til at gå, vil jeg vurdere, har anlægsdirektør i Vejdirektoratet Eric Stoklund Larsen tidligere udtalt til TV2 ØST.

Ifølge Vejdirektoratets anlægsdirektør Erik Stoklund Larsen kan uenigheder om, hvem der skal betale for forsinkelsen ende med en voldgiftssag
Ifølge Vejdirektoratets anlægsdirektør Erik Stoklund Larsen kan uenigheder om, hvem der skal betale for forsinkelsen ende med en voldgiftssag Foto: Mahmoud Riyad Al-Tamir

Togtrafikken rammes

Samtidig har forsinkelsen af Storstrømsbroen også betydning for togtrafikken.

DSB har allerede indkøbt eltog til at køre på strækningen mellem Nykøbing Falster og København, men de kan ikke sættes ind, før den nye bro står færdig. Indtil da kan der kun køre dieseltog på strækningen, hvilket blandt andet har betydning for rejsetiden og for antallet af direkte togforbindelser.

- Det er selvfølgelig ærgerligt, at der er den her situation, men vi vil i mellemtiden gøre alt, hvad vi kan for at tilrettelægge køreplanen bedst muligt, sådan så der også de kommende år vil være nogle rejsetidsgevinster for langt de fleste pendlere, lød det fra DSB’s informationschef Tony Bispeskov i december sidste år.

Tony Bispeskov
Foto: Mahmoud Riyad Al-Tamir - TV2 ØST

Gammel bro granskes nøje

Tilbage på den gamle Storstrømsbro holder Vejdirektoratet et skarpt øje med broens tilstand, så man er sikker på, at den kan holde.

I november blev belastningsevnen testet ved at trække vogne med vægt hen over broens fortov, og afstanden mellem fugerne blev gransket. Og de foreløbige resultater er opløftende:

- Jeg synes, broens tilstand er fornuftig i betragtning af dens alder og dens tilstand generelt, fastslår Jens Præst.

Vognene er lastet med tung vægt. Ved at kører dem langsomt hen over fortovet tester Vejdirektoratet, at broen kan holde til den nødvendige belastning.
Vognene er lastet med tung vægt. Ved at kører dem langsomt hen over fortovet tester Vejdirektoratet, at broen kan holde til den nødvendige belastning. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Alligevel ser han gerne, at det snart er slut med de regelmæssige eftersyn af broen.

- Vi håber selvfølgelig, at det er sidste gang, vi gør det, men det afhænger jo selvfølgelig af, hvornår vi kan overlade den nye bro til publikum.

Den gamle Storstrømsbro blev indviet i 1937 af Kong Christian den 10.


Nyhedsoverblik