- Mandag sejler vi ud. Tirsdag begynder vi at hejse brofaget op på plads.
Sådan siger Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet, der er projektleder på byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Masnedø og Falster, og den store operation, som man nu har sat igang med at fragte det andet brofag på plads på den nye Storstrømsbro.
Tirsdag fæstnes brofaget til fire enorme hejseværker, der står på bropillerne. Hvert hejseværk løfter en fjerdedel af det store brofags vægt på 4.000 ton - og selvom man nu har prøvet operationen én gang før, så er operationen alligevel langt fra rutine endnu, siger projektchefen.
- Det går langsomt, for der er stadig en masse ting, som vi måler rigtig meget på, for at sikre, at det holder sig indenfor tolerancerne - for eksempel så brosøjlen ikke sætter sig skævt, siger han.
Enorme konstruktioner
Broelementerne er enorme konstruktioner - næsten på størrelse med to håndboldbaner spændt efter hinanden. De måler 73 meter i længden, har en brede på 24 meter og en vægt på 4.000 ton. Der er i alt 44 af dem, og de skal alle sejles ud til broen på en stor pram.
Mens brofaget i december blev sat på sydsiden af broen, så bliver det nye fag placeret på nordsiden.
Niels Gottlieb siger, at der formodentlig stadig er mindre ting, som man kan gøre anderledes i processen, fordi det hele stadig er meget nyt.
Det første broelement blev hejst på plads i december måned - og dengang var håbet, at endnu et element kunne kunne komme på plads før jul. Sådan kom det dog ikke til at gå. Vejret var nemlig på tværs.
- Vejret gav problemer for de forarbejder, der skulle på plads før broelementerne kunne løftes op. Derfor gør vi det først nu, siger projektlederen.
Sammenstøbning kommer nu
En anden ting, der har været ventet i spænding, er en særlig sammenstøbning, der skal sikre det broelement, der blev hejst på plads i december. Det skal bindes sammen med et specialelement, der indgår i de kommende brodragere. Det er ovenpå disse brodragere at kørebanen og togforbindelsen bliver placeret.
- Der skal laves en særlig sammenstøbning, hvor de forskellige armeringer fra de to elementer flettes sammen. Den støbning sker i den kommende uge. Når de er støbt sammen, så kan de gule hejsekonstruktioner, som brofaget hænger i, fjernes. Hejseværket skal genbruges ved andre elementer, siger han.
Det samlede broprojekt er indtil nu blevet forsinket fire år. Broen ventes nu at åbne for biltrafik i 2025 og for jernbanetrafik i 2027. Det vil da være Danmarks tredjelængste broforbindelse.