Gør klar til kæmpeløft til ny bro - snart sejles nyt element på plads

Går alt vel, så skal et brofag på 4.000 ton mandag sejles ud og placeres på den nye Storstrømsbro som det kun andet brofag.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Mandag sejler vi ud. Tirsdag begynder vi at hejse brofaget op på plads.

Sådan siger Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet, der er projektleder på byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Masnedø og Falster, og den store operation, som man nu har sat igang med at fragte det andet brofag på plads på den nye Storstrømsbro.

Tirsdag fæstnes brofaget til fire enorme hejseværker, der står på bropillerne. Hvert hejseværk løfter en fjerdedel af det store brofags vægt på 4.000 ton - og selvom man nu har prøvet operationen én gang før, så er operationen alligevel langt fra rutine endnu, siger projektchefen.

Læs også
Vild logistik holder arbejdere mætte på Storstrømsbroen
Læs også
Vild logistik holder arbejdere mætte på Storstrømsbroen

- Det går langsomt, for der er stadig en masse ting, som vi måler rigtig meget på, for at sikre, at det holder sig indenfor tolerancerne - for eksempel så brosøjlen ikke sætter sig skævt, siger han.

Enorme konstruktioner

Broelementerne er enorme konstruktioner  - næsten på størrelse med to håndboldbaner spændt efter hinanden. De måler 73 meter i længden, har en brede på 24 meter og en vægt på 4.000 ton. Der er i alt 44 af dem, og de skal alle sejles ud til broen på en stor pram.

Mens brofaget i december blev sat på sydsiden af broen, så bliver det nye fag placeret på nordsiden.

Læs også
Danmarks tredjestørste bro tager form
Læs også
Danmarks tredjestørste bro tager form
Brodrager, Storstrømsbro, byggeri
Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

Niels Gottlieb siger, at der formodentlig stadig er mindre ting, som man kan gøre anderledes i processen, fordi det hele stadig er meget nyt.

Det første broelement blev hejst på plads i december måned - og dengang var håbet, at endnu et element kunne kunne komme på plads før jul. Sådan kom det dog ikke til at gå. Vejret var nemlig på tværs.

- Vejret gav problemer for de forarbejder, der skulle på plads før broelementerne kunne løftes op. Derfor gør vi det først nu, siger projektlederen.

Læs også
Hvordan bygger man en bro? Folkeskolelever skal undervises i bygningen af Storstrømsbroen
Læs også
Hvordan bygger man en bro? Folkeskolelever skal undervises i bygningen af Storstrømsbroen

Sammenstøbning kommer nu

En anden ting, der har været ventet i spænding, er en særlig sammenstøbning, der skal sikre det broelement, der blev hejst på plads i december. Det skal bindes sammen med et specialelement, der indgår i de kommende brodragere. Det er ovenpå disse brodragere at kørebanen og togforbindelsen bliver placeret.

Læs også
Entreprenør erkender: Nu skrider tidsplanen for Storstrømsbroen
Læs også
Entreprenør erkender: Nu skrider tidsplanen for Storstrømsbroen
Brodrager, Storstrømsbro, byggeri
Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

- Der skal laves en særlig sammenstøbning, hvor de forskellige armeringer fra de to elementer flettes sammen. Den støbning sker i den kommende uge. Når de er støbt sammen, så kan de gule hejsekonstruktioner, som brofaget hænger i, fjernes. Hejseværket skal genbruges ved andre elementer, siger han.

Det samlede broprojekt er indtil nu blevet forsinket fire år. Broen ventes nu at åbne for biltrafik i 2025 og for jernbanetrafik i 2027. Det vil da være Danmarks tredjelængste broforbindelse.


Nyhedsoverblik