Så meget skal du købe, for at grænsehandlen kan betale sig

Omkostningerne ved grænsehandel er lavere end sidste år. Men man skal stadig købe stort ind, for at det kan betale sig, lyder vurderingen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Under coronakrisen oplevede mange købmænd på Lolland og Falster en stor stigning i salget af eksempelvis øl og sodavand.

Finn Andersen, der er uddeler i Dagli'Brugsen i Dannemare, fortalte i maj, hvordan butikken solgte flere paller øl hver uge, hvor det tidligere tog en uge eller tog at sælge en palle øl.

Det øgede omsætning af blandt andet øl og sodavand gjorde, at Dagli'Brugsen i Dannemares samlede omsætning steg med over 30 procent under nedlukningen af Danmark.

- Det er ikke dårligt, og det er helt uhørt over så lang en periode at kunne stige så meget, sagde Finn Andersen til TV2 ØST i begyndelsen af maj.

Nu skal de lokale købmænd dog kigge langt efter den ekstra høje omsætning. Efter at grænserne til Tyskland igen er åbnet, er mange igen begyndt at tage ture til Tyskland for at fylde bilen op med billige øl og Nutella til spotpris.

Men hvor meget skal du egentlig fylde i bagagerummet for, at turen kan betale sig? Det får du svaret på i artiklen her.

Du skal købe for flere hundrede kroner

Det er blevet kaldt en usund og dyr nationalsport, der koster både detailbranchen og den danske statskasse et milliardbeløb. Alligevel købte næsten halvdelen af alle danske husstande sidste år ind på den anden side af grænsen.

quote Der skal groft sagt færre varer ned af hylderne, før udgifterne til turen er tjent hjem

Jens Nyholm, cheføkonom, Spar Nord

Men spørgsmålet er, om det er en god forretning for den enkelte forbruger.

I en ny analyse om emnet når Spar Nord og Bilbasen frem til, at det koster 2,29 kroner i brændstof, forsikring, finansiering og slitage for hver kilometer, man skal køre for at handle i en grænsebutik.

Bor man eksempelvis 50 kilometer fra de nærmeste grænsebutik, kan man gange afstanden – 100 kilometer samlet set, fordi man både skal ud og hjem – med 2,29 kroner. Dermed ender regningen alene for turen til grænsebutikken på 229 kroner, hvis man bor i eksempelvis Haderslev.

Læs også
Købmand har gyldne tider - kunderne søger mod de små butikker
Læs også
Købmand har gyldne tider - kunderne søger mod de små butikker

Bor man længere væk, bliver det tilsvarende dyrere, og bor man på Sjælland, skal man desuden indregne enten prisen på færgeovergangen eller broafgiften, hvis man vil køre til Tyskland.

I prisen er der heller ikke indregnet mad og drikke til turen, ligesom kilometerprisen ofte vil være højere for ældre biler, fordi de kører kortere på en liter brændstof.

Så meget koster turen til grænsehandlen

Omkostningerne er afstanden i kilometer (tur/retur) ganget med kilometerprisen på 2,29 kroner. Kilde: Spar Nord & Bilbasen
Omkostningerne er afstanden i kilometer (tur/retur) ganget med kilometerprisen på 2,29 kroner. Kilde: Spar Nord & Bilbasen Foto: TV2

Billigere i år

Prisen på 2,29 kroner per kilometer er markant lavere end det tal, Spar Nord og Bilbasen nåede frem til sidste år. Her kostede hver kørt kilometer 2,59 kroner. Ifølge Jan Lang fra Bilbasen er særligt de lave benzinpriser, der er i øjeblikket, med til at gøre turen billigere.

Derudover er den tyske moms nedsat i øjeblikket på grund af coronakrisen, hvilket gør varerne i Tyskland billigere. Det fortæller Jens Nyholm, cheføkonom ved Spar Nord, der har været med til at udarbejde analysen:

- Der skal groft sagt færre varer ned af hylderne, før udgifterne til turen er tjent hjem. Helt generelt må man sige, at det økonomiske incitament til grænsehandel i år er markant større end sidste år.

20160826-180950-l-1920x1079we.jpg
Læs også
Regeringen åbner grænser yderligere og lemper rejsevejledninger
20160826-180950-l-1920x1079we.jpg
Læs også
Regeringen åbner grænser yderligere og lemper rejsevejledninger

Men for at turen kan betale sig for den enkelte, skal besparelserne stadig være større end omkostningerne til turen.

Så skal man køre fra Aalborg til Kruså for at handle, skal man altså spare mindst 1305 kroner, for at turen har kunne betale sig. Kommer man fra Vejle, er det godt en 500-seddel, man skal hente i besparelser, for at turen har givet økonomisk overskud.

- Selvom turen i år er billigere, og prisforskellene kan være markante for nogle varegrupper, skal der fortsat købes relativt stort ind, his det skal betale sig at køre turen, siger Jan Lang fra Bilbasen.

Prissammenligning for syv populære varekategorier

På baggrund af tilbud fra etilbudsavis.dk (for danske priser) samt Fleggaards hjemmeside (for tyske priser).
På baggrund af tilbud fra etilbudsavis.dk (for danske priser) samt Fleggaards hjemmeside (for tyske priser). Foto: TV2

For øl og sodavand er der desuden den forskel, at man skal betale pant i Danmark, men ikke i de tyske grænsebutikker. Dermed bliver det beløb, man skal betale, når man køber sine drikkevarer i en dansk butik, højere. Men pengene får man tilbage, hvis man indløser sin pant. Pengene fra pant er ikke derfor ikke indregnet i tabellen oven for.

Detailgiganter kræver politisk handling

Problematikken med grænsehandlen er ikke ny, men de lukkede grænseovergange som følge af coronapandemien har tydeliggjort, hvor stort omfanget reelt er.

I Ribe har Kvickly eksempelvis set en markant fremgang i salget af sodavand sammenlignet med salget, inden grænserne blev lukket.

Det har fået de danske detailgiganter Coop og Salling Group til at kræve politisk handling på området. De efterspørger blandt andet, at der skal betales pant på dåser med øl og sodavand, der bliver købt i Tyskland.

- Vi vil godt have konkurrence, men på nogenlunde lige vilkår. Lige vilkår vil være, at man betaler pant på sine dåser i Tyskland, ligesom man gør i Danmark. Det ville begrænse grænsehandlen, og det ville reducere klimabelastningen, det medfører, og miljøsvineriet fra dåser, der ender i den danske natur, siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop, til TV 2.

Pointen med naturen og klimabelastningen nævner Spar Nord og Bilbasen også i sin analyse, og ifølge Per Østergaard Jacobsen, der er detailekspert og ekstern lektor ved CBS, så giver det en helt ny dimension til regnestykket:

- Hvis man skulle betale en pris for den CO2, man udleder, når man kører til grænsen for at handle, så ville det nok ikke være billigere.


Nyhedsoverblik