Prisen på nye skinner eksploderede - nu er der håb for pendlerne på Østbanen

Østbanen på Stevns har i mere end ti år trængt til nye skinner. Trods massive prisstigninger er der nu politisk ønske om at sætte renoveringen i gang.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Efter mere end ti år med færre sæder, langsommere tog og jævnlige aflysninger på grund af nedslidte skinner på Østbanen er der nu håb for de hårdt prøvede pendlere.

Medlemmerne af forretningsudvalget i Region Sjælland har nemlig fået præsenteret et tilbud på nye skinner, der ifølge regionsrådsformand Heino Knudsen (S) er godt nok til at gå videre med projektet.

quote Vi skal igangsætte renoveringen og få lagt de nye skinner hurtigst muligt

Heino Knudsen (S), regionsrådsformand, Region Sjælland

Det skriver han i en opdatering på Facebook:

- Det er rigtig mange penge for Region Sjælland. Min egen holdning er dog helt klar. Vi skal igangsætte renoveringen og få lagt de nye skinner hurtigst muligt.

Han henviser til den pris på 798 millioner kroner, som Lokaltog, der driver Østbanen for regionen, har modtaget, efter at projektet har været i en ny udbudsrunde.

Det er 288 millioner kroner mere, end projektet i første omgang var sat til at koste tilbage i 2019 – men trods alt ikke nært så dyrt som sidst politikerne skulle tage stilling til projektet i foråret 2022. Her lød prisen på 1,1 milliard kroner.

Sidste chance for nye skinner

Og der da heller ikke tid at spilde.

Ifølge Lokaltog er det nemlig sidste chance, hvis der også skal køre tog til Stevns og Faxe kommuner i fremtiden.

- Hvis banen ikke renoveres, vil det indenfor en kortere tidshorisont forventeligt blive nødvendigt at lukke Østbanen, skriver Lokaltog i et notat til regionsrådspolitikerne.

I 2017 slog en rapport fast, at behovet for nye skinner på Østbanen er akut. To år senere blev hastigheden på strækningen sat ned.
I 2017 slog en rapport fast, at behovet for nye skinner på Østbanen er akut. To år senere blev hastigheden på strækningen sat ned. Foto: Martin Stilling / TV2 ØST

Ifølge togselskabet er det eneste realistiske alternativ til en skinnerenovering på nuværende tidspunkt at omlægge til busbetjening.

En løsning som vil "betyde en væsentlig forringelse af det kollektive trafiktilbud til borgerne," hedder det således i dagsordenen for det kommende møde i forretningsudvalget nu på mandag.

quote Vores grundindstilling er, at nu skal vi i gang

Anne Møller Ronex (R), medlem af forretningsudvalget, Region Sjælland

Her skal politikerne tage stilling, hvorvidt de vil følge administrationens indstilling om at gå videre med det vindende tilbud, som Lokaltog har identificeret, blandt tre tilbudsgivere.

Flere tilkendegiver støtte

Imens regionsrådsformanden allerede har tilkendegivet sit synspunkt, tilkendegiver en række af de øvrige udvalgsmedlemmer også opbakning, da TV2 ØST ringer og spørger.

Medlem af forretningsudvalget og første næstformand i regionsrådet, Anne Møller Ronex (R), har ikke nået at sætte sig ind i dagsordenen for det kommende møde i forretningsudvalget, da TV2 ØST taler med hende på en telefon onsdag eftermiddag.

Læs også
Efter prischok på Østbanen - politikerne vil sende skinnerenovering i nyt udbud 
Læs også
Efter prischok på Østbanen - politikerne vil sende skinnerenovering i nyt udbud 

Hun har dog følgende kommentar til projektet og den pris, som Lokaltog nu oplyser, skinnerenoveringen kommer til at koste.

- Vores grundindstilling er, at nu skal vi i gang, siger Anne Møller Ronex og tilføjer:

- Vi gør det af nød – ikke af lyst – også selvom priserne er steget.

Skinnerne på Østbanen har jævnligt været grund til uregelmæssige afgange på den 50 kilometer lange banestrækning.
Skinnerne på Østbanen har jævnligt været grund til uregelmæssige afgange på den 50 kilometer lange banestrækning. Foto: Henrik Larsen

Også hos Dansk Folkeparti er holdningen den, at nu må man gå i gang med skinnerenoveringen.

- Mit udgangspunkt er, at Østbanen skal renoveres. Vi kan ikke blive ved med at sætte hastigheden på togene ned og køre langsommere, siger partiets medlem af forretningsudvalget, Jan Herskov.

quote Der er næsten ikke noget, der bliver billigere i øjeblikket, og vi kan ikke blive ved med at udsætte

Jan Herskov (DF), medlem af forretningsudvalget, Region Sjælland

Han henviser til, at man for godt tre år siden forsøgte at reducere sliddet på de i forvejen hårdt medtagede skinner ved at sætte hastigheden ned.

- Der er næsten ikke noget, der bliver billigere i øjeblikket, og vi kan ikke blive ved med at udsætte, tilføjer han.

Også ifølge Det Konservative Folkeparti er tiden inde til at gå i gang med sporrenoveringen.

- Jeg mener, det er vigtigt, vi sikrer, Østbanen er velfungerende for alle borgere på Stevns. Det er en vigtig del af den kollektive trafik på Sjælland, siger Christian Wedell-Neergaard (K), regionsrådsmedlem af forretningsudvalget i Region Sjælland torsdag til TV2 ØST og tilføjer:

- Derfor er det nødvendigt, at vi siger ja til at gå i gang med sporrenoveringen.

Dermed tegner der sig et flertal blandt partierne for at sætte gang i arbejdet med at anlægge nye skinner på den 50 kilometer lange banestrækning.

Læs også
Klimavenlige batteritog skulle være et grønt mirakel - nu er de blevet en kolossal hovedpine
Læs også
Klimavenlige batteritog skulle være et grønt mirakel - nu er de blevet en kolossal hovedpine

TV2 ØST har også forsøgt at få en kommentar fra Venstre, næststørste parti i regionsrådet, men de er ikke vendt tilbage.

Ender politikerne med at bakke op om en skinnerenovering vil projektet ifølge Lokaltog kunne gå i gang allerede i sommeren 2023. Den sidste delstrækning af Østbanen vil således kunne stå færdig med nye skinner i juli 2024.

11 års hovedpine

Østbanen, der forbinder Stevns, Faxe og Køge kommuner, har i mere end et årti været Region Sjællands hovedpine.

I 2011 forsøgte man således at skåne skinnerne ved at gøre togene lettere.

Læs også
Hvert femte sæde fjernet i toget – ellers er det for tungt til de slidte skinner
Læs også
Hvert femte sæde fjernet i toget – ellers er det for tungt til de slidte skinner

Hvert femte sæde blev fjernet, så antallet af passagerer blev reduceret. En løsning som tidligere er blevet kaldt for "tåbelig" men "nødvendig".

I 2019 var der endnu ikke fundet penge til at købe nye skinner. Derfor blev lokomotivernes hastighed sat ned med længere rejsetid til følge for banens over en million årlige pendlere.

- Banen er næsten 40 år gammel. Vi har passet og vedligeholdt, som vi skal, men det er ligesom en bil, selvom du kører den til service, så er den på et tidspunkt slidt op. Det samme kan man sige om skinnerne. Udløbsdatoen er overskredet, sagde Heino Knudsen dengang.

Tre budgivere - en vinder

Siden har der været forslag fremme fra daværende transportminister Benny Engelbrecht (S) om at lade tog erstatte med busser. Busserne blev kørt ind i debatten på et tidspunkt, hvor Region Sjælland forsøgte at få staten til at dække en del af regningen for nye skinner.

Det var såkaldte BRT-busser - busser der kører i eget spor - som tilbage i 2020 blev fremlagt som en løsning for Østbanen.
Det var såkaldte BRT-busser - busser der kører i eget spor - som tilbage i 2020 blev fremlagt som en løsning for Østbanen. Foto: Streetfilms

Busserne blev dog vejet og fundet for lette af både regionsrådet og flere folketingsmedlemmer, da løsningen i sidste ende viste sig dyrere end en skinnerenovering. Siden lykkedes det da også regionen under trafikforhandlingerne i 2021 at få vristet 416 millioner kroner ud af staten til lokalbanerne – heraf 255 millioner kroner til nye skinner på Østbanen.

På dette tidspunkt var prisen for nye skinner imidlertid fordoblet fra 510 millioner kroner til 1,1 milliarder kroner, hvilket fik regionsrådet til at sende projektet i genudbud.

Østbanen
Læs også
Tog sænker farten på nedslidt Østbane - pendlere får over to døgns længere rejsetid
Østbanen
Læs også
Tog sænker farten på nedslidt Østbane - pendlere får over to døgns længere rejsetid

Det er resultatet af dette genudbud, som nu ligger klar.

Lokaltog oplyser ikke, hvem der har givet det bedste tilbud blandt de tre tilbudsgivere, Spitzke, Strukton og Swietelsky. Dog at "den vindende tilbudsgiver har budt med en særdeles attraktiv pris i forhold til de andre bydere".

I forbindelse med udbuddet har Lokaltog vægtet pris 65 procent og kvalitet 35 procent. Resultatet af udbuddet indeholder et usikkerhedstillæg på 12 procent.

TV2 ØST har ikke kunnet få et interview med Lokaltog, men i en mail skriver Lokaltogs administrerende direktør, Lars Wrist-Elkjær:

- Af respekt for den politiske proces omkring Østbanens renovering, ønsker vi ikke at udtale os om sagen, før Regionsrådet har truffet den endelige beslutning på deres møde den 7. marts.

Opdateret
Artiklen er 23. februar 2023 klokken 12.45 opdateret med citat fra Christian Wedell-Neergaard (K), regionsrådsmedlem af forretningsudvalget i Region Sjælland. Artiklen er 23. februar 2023 klokken 18.21 opdateret med citat fra Lokaltogs administrerende direktør, Lars Wrist-Elkjær.

Nyhedsoverblik