Sådan kan den fremtidige Østbane komme til at se ud

I England kører der allerede busser rundt som dem, der måske skal køre på Østbanen. Ekspert sår tvivl om systemets fortræffeligheder.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Et såkaldt BRT-system - Bus Rapid Transit-system - kan måske blive fremtiden for pendlerne på Østbanen. Det kunne transportminister, Benny Engelbrecht (S) i går fortælle.

quote Det er ikke givet, at det er billigere at erstatte de gamle skinner med nye veje, der skal bære tunge busser

Andres Pineda, Ph.d. Transport, Aalborg Universitet

Bus Rapid Transit har mange af de samme karakteristika som tog, men er ret beset busser på gummihjul, der kører i egne baner.

Systemet findes flere steder i verden. Blandt andet i England. Her forbinder et BRT-system byerne Cambridge, Huntingdon og St Ives i det centrale England.

Som tog også alligevel ikke

Andres Pineda, forsker i transport ved Aalborg Universitet, har skrevet Ph.d.-afhandling om BRT-systemet i Bogota Columbia.

Her er systemet en succes, fordi er er tale om et stort system, som bruges i hele byen. Derfor har systemet været billigere at bygge end et togsystem, forklarer Andres Pineda.

Artiklen fortsætter under billedet.

Andres Pineda peger på, at et togsystem er beregnet til mere langsigtet brug, og at vedligehold af et BRT-system kan blive dyrere end at anlægge nye skinner.
Andres Pineda peger på, at et togsystem er beregnet til mere langsigtet brug, og at vedligehold af et BRT-system kan blive dyrere end at anlægge nye skinner. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

- Men serviceniveauet er ikke det samme. Når man kører i bus, har man ikke samme komfort som i et tog, påpeger han.

BRT-system kan blive dyrere

Andres Pineda sætter spørgsmålstegn ved, om BRT-systemet er den bedste løsning for Østbanen.

- Det er ikke givet, at det er billigere at erstatte de gamle skinner med nye veje, der skal bære tunge busser.

Han peger på, at et togsystem er beregnet til mere langsigtet brug, og at vedligehold af et BRT-system kan blive dyrere end at anlægge nye skinner.

ØStbanen
Læs også
Minister og region overvejer at erstatte Østbanen med el-busser
ØStbanen
Læs også
Minister og region overvejer at erstatte Østbanen med el-busser

At vejen skal holde til meget, fandt man ud af i Bogota.

- De designede et fundament, der skulle holde i 20 år, men efter to år gik den allerede i stykker, forklarer Andres Pineda.

Region Sjælland og Transportministeriet vil nu undersøge, hvad det koster at udskifte jernbanesporene, og hvad det vil koste at droppe skinnerne helt til fordel for et BRT-system.

ØStbanen
Læs også
Sneglefart på Østbanen vil stå på i mindst to år
ØStbanen
Læs også
Sneglefart på Østbanen vil stå på i mindst to år

Nyhedsoverblik