Flertal giver grønt lys til skinnerenovering - arbejdet kan starte til sommer

Pendlerne på Østbanen kan se frem til hurtigere og bedre togbetjening, for et enigt forretningsudvalg har nu sagt ja en længe ventet skinnerenovering.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sagen er klar. Arbejdet med at lægge nye skinner på Østbanen kan gå i gang til sommer. 

Det har medlemmerne af forretningsudvalget i Region Sjælland netop besluttet.

- Det er et enigt forretningsudvalg, der anbefaler regionsrådet at følge den indstilling, der ligger fra Lokaltog, og dermed også gå i gang med sporrenoveringen, siger regionsrådsformand Heino Knudsen (S).

- Jeg er rigtig glad for, at der er opbakning til, at vi skal gå i gang med den her sporrenovering, som i virkeligheden betyder en helt ny jernbane, siger han. 

quote Jeg er rigtig glad for, at der er opbakning til, at vi skal gå i gang med det her sporrenovering

Heino Knudsen (S), regionsrådsformand, Region Sjælland

Entreprisen står til at koste 798 millioner kroner – penge, som Region Sjælland delvist får dækket af et tilskud fra staten – hvor resten skal finansieres via lån.

- Det er en kæmpe investering og kæmpe opgave, men også en rigtig vigtig opgave, påpeger regionsrådsformanden og tilføjer:

- Det samlede projekt er blevet dyrere, ligesom vi ser i vores verden og samfund på alle andre områder. Derfor er der også flere hundrede millioner her, som skal lånefinansieres.

Regionsrådsformand Heino Knudsen (S) kan mandag med glæde konstatere, at 15 ud af 15 medlemmer i forretningsudvalget har stemt for at lægge nye skinner på Østbanen.
Regionsrådsformand Heino Knudsen (S) kan mandag med glæde konstatere, at 15 ud af 15 medlemmer i forretningsudvalget har stemt for at lægge nye skinner på Østbanen. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

Ifølge regionsrådsformanden vil Region Sjælland skulle finde i omegnen af 15 millioner kroner i budgettet for regional udvikling i de næste 40 år for at betale renter og afdrag på lånet.

Tilsvarende bruger Region Sjælland årligt i omegnen af 380 millioner kroner på kollektiv trafik samlet set.

Østbanen, der forbinder Stevns, Faxe og Køge kommuner, har i mere end et årti været Region Sjællands hovedpine. Få et resume af hele sagen her:

Grafik: Nick Abildgaard & Lonni Haugaard

Forretningsudvalget er repræsenteret af partierne i regionsrådet, og ifølge regionsrådsformanden forventes det da også, at man på næste tirsdag vil se et samlet regionsråd sætte gang i sporrenoveringen.

Dermed kan der sættes et punktum for mere end 10 år med færre sæder, langsommere tog og jævnlige aflysninger på grund af nedslidte skinner på Østbanen.

Og der er da heller ikke tid at spilde, lyder det fra operatøren af banen, Lokaltog.

quote Busdrift er reelt set ikke noget alternativ lige i forhold til Østbanen

Heino Knudsen (S), regionsrådsformand, Region Sjælland

Ifølge Lokaltog er det eneste realistiske alternativ til en skinnerenovering på nuværende tidspunkt at omlægge til busbetjening.

- Hvis banen ikke renoveres, vil det indenfor en kortere tidshorisont forventeligt blive nødvendigt at lukke Østbanen, redegjorde Lokaltog således i dagsordenen for dagens møde i forretningsudvalget.

Skinnerne på Østbanen ses tydeligt medtaget flere steder på strækningen. I 2017 slog en rapport fast, at behovet for nye skinner på Østbanen er akut. To år senere blev hastigheden på strækningen sat ned.
Skinnerne på Østbanen ses tydeligt medtaget flere steder på strækningen. I 2017 slog en rapport fast, at behovet for nye skinner på Østbanen er akut. To år senere blev hastigheden på strækningen sat ned. Foto: Martin Stilling / TV2 ØST

En løsning som vil "betyde en væsentlig forringelse af det kollektive trafiktilbud til borgerne," stod der således videre i dagsordenen.

Og busser i stedet for tog på Østbanen er da også udelukket ifølge regionsrådsformanden.

- Busdrift er reelt set ikke noget alternativ lige i forhold til Østbanen. Det vil ikke kunne lade sig gøre med de mange busser, der vil skulle køre rundt ude på for eksempel Stevns. Derfor er en jernbane på Østbanen den eneste reelle løsning, der er, siger Heino Knudsen i dag.

Kan gå i gang til sommer

Ifølge Lokaltog vil arbejdet med at renovere Østbanen kunne starte i sommeren 2023. Et år senere, i juli 2024, ventes arbejdet med at lægge nye skinner og sveller på den 50 kilometer lange strækning afsluttet.

Allerede torsdag i sidste uge kunne TV2 ØST fortælle, at der tegnede sig et flertal for den beslutning, som nu er en realitet. Og nu er sagen klar til sidste afstemning i regionsrådet, hvor afstemningen ventes at følge udfaldet på dagens møde i forretningsudvalget.

Skinnerne på Østbanen har jævnligt været grund til uregelmæssige afgange på den 50 kilometer lange banestrækning.
Skinnerne på Østbanen har jævnligt været grund til uregelmæssige afgange på den 50 kilometer lange banestrækning. Foto: Henrik Larsen

Østbanen, der forbinder Stevns, Faxe og Køge kommuner, har i mere end et årti været Region Sjællands hovedpine.

I 2011 forsøgte man således at skåne skinnerne ved at gøre togene lettere.

Hvert femte sæde blev fjernet, så antallet af passagerer blev reduceret. En løsning som tidligere er blevet kaldet "tåbelig" men "nødvendig".

Læs også
Hvert femte sæde fjernet i toget – ellers er det for tungt til de slidte skinner
Læs også
Hvert femte sæde fjernet i toget – ellers er det for tungt til de slidte skinner

I 2019 var der endnu ikke fundet penge til at købe nye skinner. Derfor blev lokomotivernes hastighed sat ned med længere rejsetid til følge for banens over en million årlige pendlere.

- Banen er næsten 40 år gammel. Vi har passet og vedligeholdt, som vi skal, men det er ligesom en bil, selvom du kører den til service, så er den på et tidspunkt slidt op. Det samme kan man sige om skinnerne. Udløbsdatoen er overskredet, sagde Heino Knudsen dengang.

En million pendlere bruger hvert år Østbanen. Og selvom servicen er blevet forringet på grund af slidte skinner er passagertallet steget i perioden fra 2013 til 2018.
En million pendlere bruger hvert år Østbanen. Og selvom servicen er blevet forringet på grund af slidte skinner er passagertallet steget i perioden fra 2013 til 2018. Foto: Toke Grøndahl - TV ØST

Siden har der været forslag fremme fra daværende transportminister Benny Engelbrecht (S) om at lade tog erstatte med busser. Busserne blev kørt ind i debatten på et tidspunkt, hvor Region Sjælland forsøgte at få staten til at dække en del af regningen for nye skinner.

Busserne blev dog vejet og fundet for lette af både regionsrådet og flere folketingsmedlemmer, fordi løsningen i sidste ende viste sig dyrere end en skinnerenovering. 

Siden lykkedes det da også både regionen og de kommuner, jernbanen servicerer, at få vristet 416 millioner kroner ud af staten til lokalbanerne – heraf 255 millioner kroner til nye skinner på Østbanen – under trafikforhandlingerne i 2021.

Tre bud og en vinder

På dette tidspunkt var prisen for nye skinner imidlertid fordoblet fra 510 millioner kroner til 1,1 milliarder kroner, hvilket fik regionsrådet til at sende projektet i genudbud.

Det er resultatet af dette genudbud, som nu ligger klar.

Læs også
Prisen på nye skinner eksploderede - nu er der håb for pendlerne på Østbanen
Læs også
Prisen på nye skinner eksploderede - nu er der håb for pendlerne på Østbanen

Lokaltog oplyser ikke, hvem der har givet det bedste tilbud blandt de tre tilbudsgivere, Spitzke, Strukton og Swietelsky. Dog at "den vindende tilbudsgiver har budt med en særdeles attraktiv pris i forhold til de andre bydere".

I forbindelse med udbuddet har Lokaltog vægtet pris 65 procent og kvalitet 35 procent. Resultatet af udbuddet indeholder et usikkerhedstillæg på 12 procent.

TV2 ØST har ikke kunnet få et interview med Lokaltog, men i en mail skrev Lokaltogs administrerende direktør, Lars Wrist-Elkjær forrige torsdag:

- Af respekt for den politiske proces omkring Østbanens renovering, ønsker vi ikke at udtale os om sagen, før Regionsrådet har truffet den endelige beslutning på deres møde den 7. marts.


Nyhedsoverblik