Kennet og fire andre overlevede dramatisk bådulykke - nu sender han en særlig tak

Fem personer blev i nat reddet ved en stor aktion ved Stigsnæs på Sydvestsjælland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En sejltur udviklede sig sent søndag aften dramatik i bølgerne ude for det sydvestlige Sjælland.

Kennet Schou Døssing sejlede klokken 19.00 sammen med sin kone og to kammerater af sted fra Stigsnæs med kurs mod Korsør, hvor de skulle hente en femte passager til en hyggelig sejltur i Agersø Sund.

quote Jeg satte fire menneskers liv i fare

Kennet Schou Døssing, Dalmose

Men det endte galt.

- Vi kommer til Korsør Havn og samler den sidste mand op og sejler alle fem tilbage mod Stigsnæs igen. Tiden ser ikke ud til at være imod os, så vi tøffer bare afsted, siger Kennet Schou Døssing, der stammer fra Dalmose.

Kort før klokken 23.00 sker det, som alle sejlere frygter.

- Pludselig siger min kammerat Daniel, at der er noget galt. Det vælter ind med vand i båden. Jeg kigger ned og kan se, at der kommer rigtig meget vand ind i båden, siger Kennet Schou Døssing, der ikke ved, hvorfor vandet begyndte at strømme ind i båden.

Kennet Schou Døssing råbte til de andre, at de skal skovle vandet ud af båden.

- Jeg når nærmest ikke at færdiggøre sætningen, så dør motoren. Der er vand overalt, og i det næste øjeblik vender båden med bunden i vejret, siger han.

Artiklen fortsætter under billedet.

To redningshelikoptere fra forsvaret rykkede ud, da alarmen gik.
To redningshelikoptere fra forsvaret rykkede ud, da alarmen gik.  Foto: Lind Foto

Der var redningsveste ombord på den knap fem meter lange jolle, men ingen af passagerne nåede at tage dem på, inden båden kæntrede.

Kennet Schou Døssing nåede heller ikke at affyre det nødblus, som han havde liggende i båden, hvis uheldet var ude.

Overvejede at give slip på båden

Da passagerne kom op til overfladen igen, svømmede de hen til bunden af båden, som nu drev rundt i vandet.

- Vi lå i vandet og forsøgte at kravle op på båden uden at den skulle synke, siger Kennet Schou Døssing.

quote Vi følte os som Rose fra Titanic

Kennet Schou Døssing, Dalmose

Mens han og de fire andre kæmpede med at holde sig oppe, opdagede han, at mobiltelefonen i hans lomme stadigvæk virkede.

Klokken 23.03 kom han igennem til alarmcentralen, som via telefonens GPS kunne lokalisere dem i vandet mellem Agersø og Stigsnæs og dermed sende to redningshelikoptere afsted.

- Jeg har sejlet rigtig meget sammen med min far, og jeg har sejlet med i optimistjolle, hvor vi lavede kæntringsøvelser for at lære det. Så jeg vidste godt, hvad der skulle til at ske, da båden begynder at kæntre. Men mine medpassagerer var selvfølgelig noget rystede og skreg, fortæller Kennet Schou Døssing.

Artiklen forsætter under billedet.

Kennet Schou Døssing har det dårligt med, at han under sejlturen satte fire andres liv på spil. Foto: Jens Nielsen - TV Kalundborg

De nåede at ligge i vandet mellem 20 og 30 minutter, inden de blev reddet op.

- Det var ganske forfærdeligt at ligge i vandet. Vi følte os som Rose fra Titanic. Min kone sagde til mig, efter vi var kommet hjem, at hun på et tidspunkt overvejede at give slip på båden. Vi holdt kun fast i båden, fordi vi godt vidste, at der var en helikopter på vej, siger han.

Redningsaktion ved Stigsnæs
Læs også
Fem personer kæntrede i jolle - stor redningsaktion sat i gang

Kennet Schou Døssing lå i vandet og havde fat i båden med sin venstre hånd, mens han med sin højre hånd viftede med sin mobiltelefon, der lyste som en lommelygte og skulle for at vise redningsfolkene, hvor de var.

Blev kørt væk i ambulancer

Midt ude i vandet kunne han se to helikoptere nærme sig, mens flere andre både også var på vej ud til Kennet Schou Døssing og de fire andre.

Det var dog en lille båd med to frivillige brandmænd fra øen Agersø, der som de første nåede ud til dem.

- Jeg lå nede i vandet og sagde til dem, at de skulle tage de andre først, inden de reddede mig. Da de havde fået de andre ombord, spurgte jeg dem, om de havde en stige, fordi jeg er halvtung. Men det skulle jeg ikke tænke på, sagde den ene. Jeg nåede ikke at tælle til tre, før jeg lå oppe på båden. De hev mig bare op, siger Kennet Schou Døssing.

Artiklen fortsætter under billedet.

Tre ambulancer holdt klar til at køre dem til Slagelse Sygehus.
Tre ambulancer holdt klar til at køre dem til Slagelse Sygehus. Foto: Lind Foto

Efter de alle fem var blevet reddet op af vandet, blev de sejlet til Stigsnæs, hvor de med ambulancer blev fragtet til Slagelse Sygehus og tilset af personalet.

- Vi blev krøllet ind i stanniol (aluminiumstæpper, red.), og hvad de ellers havde af gode ting i ambulancerne, siger Kennet Schou Døssing.

Sender særlig tak til beredskabet

De blev udskrevet igen klokken 4.30 og kørt hjem med en hyrevogn.

Nu sender Kennet Schou Døssing en særlig tak til de to frivillige brandmænd, der fik reddet ham og de andre op af vandet.

Læs også
Bådebygger kæmper for at redde historisk skib - sejlede med æbler og jøder under krigen

- Dem vil jeg rigtig gerne takke, og jeg vil generelt bare takke hele beredskabet. Det er imponerende, at vi ligger i vandet og bobler rundt, og jeg ringer 1-1-2, og så går ikke andet end et øjeblik, før der hænger to redningshelikoptere oppe over os, folk kommer susende i både, og der holder tre ambulancer klar til os, siger han og fortsætter:

- Jeg har altid haft det dårligt, når jeg set min lønseddel og set, at jeg har betalt meget i skat. Men nu kan jeg lige pludselig se, hvorfor jeg skal betale skat.

Artiklen fortsætter under billedet.

Redningsbåd, ambulancer og redningshelikoptere blev sendt til havnen i Stigsnæs. Foto: Lind Foto

Selvom alle fem efter omstændighederne har det godt, plager hændelsen alligevel Kennet Schou Døssing.

- Jeg har det røvdårligt, fordi dem der har sejlet med mig, altid har stolet på mig. Det føler jeg ikke, at de gør mere. Jeg føler, det er mig, der er overlastet båden og lavet noget møg.

- Jeg satte fire menneskers liv i fare, og det har det rigtig dårligt med, siger Kennet Schou Døssing, inden han i baggrunden bliver afbrudt af sin kammerat Daniel, som siger:

- Jeg stoler stadig på Kennet. 100 procent.