¨

Bådebygger kæmper for at redde historisk skib - sejlede med æbler og jøder under krigen

Frem levede et omtumlet liv med at fragte frugt fra Femø og sejle jøder til Sverige, inden det endte på bunden af havnen i Næstved. Nu skal skibet reddes.

Galeasen Frem blev bygget hos bådebygger Emanuel Mortensen på Fejø i 1934 til Kaj Merkel på Femø. Merkel brugte blandt andet skuden til at fragte æbler og pærer fra øerne i Smålandsfarvandet ind til Københavns Havn. Nu skal det historiske skib reddes efter flere år på bunden af havnen i Næstved. Foto: Per Rolighed.

Bådebygger Per Rolighed fra Langø på det yderste af Lolland har sammen med en gruppe ildsjæle fra den lille træskibshavn i Næstved kastet sig ud i et omfattende millionprojekt.

De vil redde det gamle træfragtskib galeasen Frem, der blev bygget af den landskendte bådebygger Emanuel Mortensen på Fejø i 1934. De seneste år har skuden ligget som en øjebæ på bunden af Suså Havn i Næstved, og havneledelsen truer med at sende skibet til ophugning, hvis ikke det bliver fjernet inden 14 dage.

Skibet er ligesom Guldhornene

Per Rolighed, bådebygger fra Langø

Men Per Rolighed og gruppen af ildsjæle nægter at lade Frem ende sine dage som pindebrænde og drivtømmer.

- Skibet er ligesom Guldhornene. Det er den største præstation rent håndværksteknisk, der nogensinde er lavet på Fejø, fortæller Per Rolighed.

Frem blev oprindeligt bygget til Kaj Merkel på Femø, der fragtede æbler og pærer fra øerne i Smålandshavet ind til København. Senere i 1952 blev skuden solgt til Julius Andersen i Holbæk, hvor den i mange år fungerede som fragtskib, stenfisker og uddybningsfartøj.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan så Frem ud i sine velmagtsdage. Foto: Privatfoto.

Årene gik, slidmærkerne blev tydeligere, og Frem blev igen solgt videre.

Omkring 1970 købte Holbæk Kommune skibet og forærede det tre år senere til Holbæk Sejlklub. Her blev skibet rigget om og indrettet med kahyt og køjepladser og taget i brug som fritidsfartøj og dommerskib ved klubbens sejladser.

Senere fik lokale søspejdere glæden af Frem, der gennem årene blev ved med at skifte ejere, inden skuden for nogle år siden begyndte at tage vand ind på grund af manglende vedligeholdelse og endte på bunden af havnen i Næstved.

- Det ligner lort, når sådan en gammel træbåd ligger sunket, siger Per Rolighed og forklarer, at han ved at redde og renovere skibet kan være med til at fastholde Danmark som en af verdens førende søfarts- og bådebyggernationer samt øge interessen for at sejle.

Byggede sin første båd som niårig

Som niårig byggede han sin første båd og var senere gennem flere år indehaver af Rødvig Skibs- og Bådebyggeri på Stevns, inden han overdrog virksomheden til sin søn.

Men nu er den 66-årige bådebygger tilbage og klar til at redde Frem.

- Jeg vier resten af mit liv til at få unge mennesker ud på vandet og få de fantastiske oplevelser, som vandet giver. En sejltur er aldrig det samme som en køretur i en bil – det er altid en ny oplevelse, når man sejler, siger Per Rolighed, der er fjerde generation i en bådebygger- og sømandsfamilie.

Artiklen fortsætter under billedet.

Den store motor i Frem bliver fredag hentet af en stor blokvogn, som skal køre motoren til et museum Grenø. Foto: Per Rolighed.

Frem blev for cirka tre uger siden hævet fra havbunden og flyder nu selv, mens de frivillige gør klar til at transportere skibet til Rødbyhavn. Her skal den efter planen istandsættes ved hjælp af frivillige, hvilket ventes at koste op til tre millioner kroner.

Samtidig håber Per Rolighed, at istandsættelsen kan ske i samarbejde med elever fra den lokale produktionsskole. For skibet skal reddes og sejle igen.

- Hun er utrolig køn, i forhold til at hun er en fragtbåd. Den er ikke bygget, som alle de andre fragtskibe blev bygget dengang, siger Per Rolighed.

Artiklen fortsætter under billedet.

De frivillige har travlt med at rydde op på Frem og gøre den klar til at komme til Rødbyhavn. Foto: Per Rolighed.

Han bliver bakket op af Jørgen Krogh Johansen fra Gødstrup, der har sejlet jorden rundt og været med til at bugsere flere store skibe med sit eget skib Tara. Nu hjælper han med at redde Frem.

- Der er mange ildsjæle i det her projekt, som synes, at skibet er bevaringsværdigt, og det ville være synd, hvis det om 14 dage havnede ovre på kommunekemi og blev brændt, ligesom andre klenodier der er forsvundet. Skibet genopstår ikke, når det først er brændt, siger han og tilføjer:

- Dybbøl Mølle kunne også være blevet revet ned, fordi den var dyr at restaurere.

Bevaringsfond havde nær droppet projektet

Frem er noget særligt. Derfor blev skuden for en del år siden erklæret bevaringsværdig af Skibsbevaringsfonden, der udpeger skibe med en særlig kulturhistorisk værdi og hjælper med rente- og afdragsfrie lån til bevaringsværdige, danske skibe.

Men efter at have sejlet fra havn til havn og fra ejermand til ejermand, var Frem ikke i nærheden af sin oprindelige stand.

Det er faktisk det største skib, som blev bygget på Mortensens Bådebyggeri

John Walsted, sekretariatsleder i Skibsbevaringsfonden

- De pågældende ejere kunne ikke løfte opgaven med at vedligeholde fartøjet, og derfor forsøgte fonden at hjælpe ejeren og projektet på geled, fortæller John Walsted, der er sekretariatsleder i Skibsbevaringsfonden.

Fonden tildelte skibets nuværende ejer en sum penge som medfinansiering og hjalp med en redningsplan for at bjærge skibet og få det trukket til en bedding, hvor det skulle undersøges, om det kunne restaureres.

Men projektet stødte på grund, fordi ejeren ikke magtede at løfte restaureringsopgaven, og fondens bestyrelse opgav projektet.

- Fonden kan ikke redde alle skibe, og vi måtte give fortabt. Men for en måneds tid siden var der en gruppe ildsjæle, som havde samlet sig om projektet og hjulpet ejeren med at iværksætte et sidste redningsforsøg, siger John Walsted.

Artiklen fortsætter under billedet.

Frem under en af sine utallige sejlture. Foto: Privatfoto.

Næstved Havn kræver skibet fjernet inden sommerferien, ellers skal det sendes til ophugning. Men det nægter de frivillige, som har fået Skibsbevaringsfonden med i det sidste forsøg på at redde Frem, og det glæder fonden.

- Der er flere grunde til, at Frem skal bevares. Men det skyldes især at skibet er et karakteristisk fragtfartøj for Smålandsfarvandet med en veldokumenteret og spændende historie, flot bygget og temmelig stort bygget for dets tid - det er 17 meter langt, siger John Walsted.

- Det er faktisk det største skib, som blev bygget på Mortensens Bådebyggeri, tilføjer han.

Men Frem sejlede ikke kun æbler og pærer ind til hovedstaden. Under Anden Verdenskrig blev det ifølge John Walsted og de andre frivillige i projektet brugt til at transportere jøder fra det besatte Danmark og over til friheden i Sverige.

- På et senere tidspunkt, da skibet skulle have skiftet motor, fik ejeren efter sigende som tak for indsatsen simpelthen en ny maskine installeret fra Motorfabrikken Bukh i Kalundborg, siger John Walsted.

Som at blive forladt af sin kæreste

Frem er ejet af foreningen MB Logistik, der med Bent A. Jespersen i spidsen ikke havde de økonomiske midler til at renovere skuden. Nu forbereder foreningen sig på at sige farvel til fragtskibet, der gennem flere år har været en del af deres virksomhed.

- Vi er mere eller mindre lukket ned som logistikfirma, og det, vi har tilbage ud over et par biler, er skuden, men vi har ikke muskler til at renovere hende mere. Derfor vi nødt til, af kærlighed til Frem, måske at få nogle andre til at løfte opgaven, siger Bent A. Jespersen.

Har du nogensinde prøvet at have en kæreste?

Bent A. Jespersen, bestyrelsesformanden i foreningen MB Logistik

Hvordan er det at overlade den opgave?

- Har du nogensinde prøvet at have en kæreste? spørger Bent A. Jespersen uden i første omgang at svare på spørgsmålet.

Ja, jeg har en kæreste, og hende er jeg meget glad for.

- Men hvad så, hvis hun fandt en anden, som hun var gladere for end dig? spørger han igen.

Det ville gøre ondt.

- Men du er nødt til at leve med det og være glad for, at de går hende godt, siger Bent A. Jespersen

Er det sådan, du har det?

- Ja, hvis Frem i et andet ejerskab kan blive renoveret og lige så flot, som da hun sejlede afsted fra Fejø i 1934, hvilket er planen, så vil jeg glæde mig lige så meget, som hvis de havde været min kæreste, der havde fundet en anden, der behandlede hende bedre, end jeg gjorde. Man er nødt til at leve med, at nogen er bedre end andre, og vi kan ikke varetage opgaven, svarer Bent A. Jespersen.

Frivillige frygter at skulle betale en million kroner

Men kampen for at redde Frem har vist sig sværere end ventet for de frivillige kræfter. Næstved Havn frygter nemlig, at skibet synker, hvis det skal bugseres ud gennem kanalen og forbi Karrebæksminde.

Derfor kræver havnen enten, at de frivillige kræfter tegner en forsikring på en million kroner, som det vil koste at bjærge skibet, hvis det synker og skal fjernes fra sejlrenden.

Artiklen fortsætter under billedet.

Styrhuset er blevet pillet af Frem. Foto: Per Rolighed.

Ellers skal skuden transporteres væk med en større blokvogn, hvilket vil koste foreningen mellem 150.000 til 200.000 kroner. Selv ønsker de at bugsere skuden ud gennem kanalen og videre ad søvejen.

- Vi vil gerne have skibet væk, fordi den skæmmer Næstved Havn og Næstved by. Den ligger på en meget central plads – hvis ikke den mest centrale, og der skal vi ikke have sådan et grimt fartøj liggende, siger Kristian Skov-Andersen (V), der er formand for havnebestyrelsen i Næstved Havn.

Næstved Havn har stillet 150.000 kroner til rådighed, som enten kan bruges på ophugning eller at transportere skibet væk.

- Jeg foretrækker selv, at den bliver sejlet eller kørt væk, så den kan leve videre. Det vil Næstved Havn gerne være en del af, og jeg mener også selv, der er lavet en færdig aftale, hvor der også er fundet en finansiering, så man enten kan løfte den op på en blokvogn eller trække den ud af havnen, siger Kristian Skov-Andersen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Og masterne er blevet pillet af. Foto: Per Rolighed.

Nu skal gruppe af frivillige tage stilige til, hvordan Frem skal transporteres væk fra Suså Havn i Næstved.

Men når skibet på et tidspunkt ankommer til Lolland, er det planen at oprette en forening i Rødbyhavn, som skal renovere skuden og få hende til at skære gennem bølgerne ligesom dengang, hvor hun første gang stævnede ud fra Fejø i 1934.

Selv drømmer Per Rolighed om, at Frem igen skal sejle mellem øerne og de større købstæder i Smålandsfarvandet og ind til København for at promovere området og lokke tilflyttere til Sydhavsøerne.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App