Togkaos koster DSB dyrt - særligt i april var togene ramt af voldsomme forsinkelser

Under halvdelen af DSB's kunder mellem København Og Odense var i april fremme til tiden, skriver avis.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

DSB kæmper med forsinkelser og større udgifter, der bliver udbetalt som kompensation.

Det skriver Jyllands-Posten i tirsdagens avis.

Indtil videre var april i år et af de dårligste resultater for DSB i nyere tid.

48,5 procent af kunderne mellem København og Odense var fremme til tiden. Det vil sige med mindre end tre minutters forsinkelse.

Det oplyser DSB’s informationschef, Tony Bispeskov, til avisen.

Kompensation giver store udgifter 

Samtidig udbetaler DSB kompensation og udleverer erstatningsbilletter som aldrig før, skriver avisen.

Her henvises der til tal fra DSB, som viser, at der i 2022 blev betalt 24,3 millioner kroner tilbage til pendlerne mod 6,3 millioner kroner i 2021, hvor der dog var færre rejsende grundet coronakrisen. Der er tale om en firedobling.

Læs også
DSB har betalt 24 millioner tilbage til pendlere for forsinkelser
Læs også
DSB har betalt 24 millioner tilbage til pendlere for forsinkelser

Til og med april i år er der i 2023 udbetalt 9,1 millioner kroner mod 4,9 millioner kroner i samme periode sidste år. For april alene er der tale om en tredobling i forhold til samme periode sidste år, oplyser DSB til Jyllands-Posten.

Foruden store udgifter til at kompensere de rejsende, har problemerne også været dyre for DSB på andre måder. Som TV2 ØST tidligere har fortalt, har DSB brugt store beløb på at have et busberedskab klar i forbindelse med åbningen af den nye togforbindelse fra Næstved over Køge Nord til København.

Der var højt humør og lettelse, da en ny DSB-linje lod borgerne i Haslev køre direkte til København. Det har dog været en blandet fornøjelse.

På en måned - fra den 11. april til og med den 12. maj - brugte DSB 2,7 millioner kroner alene på busberedskabet, hvoraf størstedelen af beløbet gik til togbusser, der blev hyret ind i april måned, de første tre uger strækningen var i brug.

Beløbet skal ses i lyset af, at DSB i hele 2022 brugte 22 millioner til erstatningstransport på de sjællandske regionalbaner på et tidspunkt med månedlange sporarbejder og planlagte togbusser på flere strækninger.

Forsinkelser forstærkes af Banedanmarks projekter

Hos DSB og Banedanmark er man enige om, at udfordringen med mange forsinkelser, aflysninger og langsomme tog forstærkes af det store antal af projekter, som Banedanmark har gang i.

Ifølge avisen sættes der for eksempel nye signaler op for omkring 20 milliarder kroner, og der elektrificeres på alle de store banestrækninger for andre cirka 10 milliarder kroner.

Læs også
Togbusser holder klar efter sammenbrud på ny strækning
Læs også
Togbusser holder klar efter sammenbrud på ny strækning

Hos Banedanmark erkender trafikdirektør Peter Svendsen over for avisen, at de kommende år er udfordrende.

Han peger blandt andet på, at man i 2025 og 2026 skal ombygge Aarhus Banegård. Her skal der gøres plads til perron-forlængelse og til nye elkøreledninger og nye signalsystemer.

Dog siger han også, at man vil være færdig fra og med køreplanskiftet i december 2026. Her vil man kunne køre med eltog fra København til Aalborg.

Læs også
Nu starter det: Fem måneder med togbusser og færre afgange på store dele af Sjælland og øerne
Læs også
Nu starter det: Fem måneder med togbusser og færre afgange på store dele af Sjælland og øerne

Svendsen vurderer, at Banedanmark vil være færdig med alle de store projekter i Vestdanmark i 2027 og i Østdanmark i 2030.

Transportminister Thomas Danielsen (V) siger til Jyllands-Posten, at han ikke er glad for de mange forsinkelser og langsommere tog. Det er dog nødvendigt, mener han.


Nyhedsoverblik