Den seneste tid er det væltet ind med bookinger på Bandholm Badehotel, men snart er der ikke længere plads til alle. For hotellet står nemlig med en akut mangel på personale.
Det fortæller Allan Agerholm, der er ejer af Bandholm Badehotel.
- Det føles ikke særlig godt, for det slår selvfølgelig også ind på økonomien. Så hele vejen rundt gør det ondt helt ind i sjælen, siger han.
Det er altafgørende, for ellers kan vi ikke åbne, som vi meget gerne vil
Senest har hotellet tyet til nye, alternative metoder for at skaffe nye medarbejdere.
- Vi har valgt at udlodde en dusør på 5.000 kroner til den, der kan skaffe en medarbejder, der bliver her i tre måneder, fortæller Allan Agerholm.
Lige nu mangler Bandholm Hotel både en souschef, en restaurantchef samt kokke og tjenere. Og sidste år endte hotellet med et økonomisk underskud – netop fordi man manglede medarbejdere.
Situationen er så kritisk, at man i nær fremtid kan blive nødt til at annullere bookinger, hvis ikke hotellet lykkes med at rekruttere flere medarbejdere.
- Det er altafgørende, for ellers kan vi ikke åbne, som vi meget gerne vil, siger Allan Agerholm.
Hver fjerde stilling står ubesat
Direkte adspurgt mener hotelejeren ikke, det er et spørgsmål om løn- og ansættelsesvilkår, der står i vejen for at tiltrække nye medarbejdere.
- Vi betaler et pænt stykke over overenskomsten, og vi har dejlig personalemad og gode forhold til at overnatte her.
Det historiske badehotel er langt fra ene om at stå med en udfordring, der netop handler om personalemangel. Lige nu presser den lave ledighed hele oplevelsesbranchen, lyder det fra Erhvervshus Sjælland:
- Det er i særdeleshed en efterspørgsel – men efterspørgslen er også baseret på, at der skal være personale til at levere den, når kommer gæster ind i restauranterne og hotellerne, siger Dorte Kiilerich, der er forretningsudvikler i Erhvervshus Sjælland.
- Og det er selvfølgelig en udfordring både for virksomhederne, men også for de gæster, som gerne vil booke, tilføjer hun.
Tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering i december sidste år viser, at Region Sjælland har den højeste, forgæves rekrutterings-rate i hele Danmark. Her fremgår det, at hoteller og restauranter med 24 procent ubesatte stillinger er den branche, der har sværest ved at få nye ansatte.
- Det er en svær tid – også fordi, det er jo det, de lever af: God gæstebetjening og service, og det kræver kvalificeret arbejdskraft. Så det kan betyde, de ikke kan få det meste ud af sæsonerne, og de er nødt til at have lukkedage eller forkorte sæsonen, siger Dorte Kiilerich.
Ifølge Erhvervshus Sjælland skal man se ud af landet, hvis udviklingen skal vendes.
- Det er jo en branche, som har mange internationale gæster – og derfor kan det også være en branche, der benytter sig af international arbejdskraft, siger Dorte Kiilerich.
Hun peger samtidig på, at der fra det offentlige Danmark er en række tilbud, som skal hjælpe virksomhederne med at rekruttere.
Konceptet med at udlodde en dusør for den rette kandidat er tidligere kendt for at være brugt i IT-branchen.