Føler sig magtesløse over for ulovligt gaderæs

Et industriområde på Midtsjælland har de seneste måneder været plaget af flere arrangementer med gaderæs.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den seneste tid har der været flere arrangementer, hvor der er blevet kørt ulovligt gaderæs ved Kærup Erhvervspark i Benløse og bag Ringsted Banegård.

Senest endte et stort gaderæs ved banegården med et trafikuheld, da en bilist forsøgte at stikke af fra politiet.

quote Hvis man gør noget, så flytter man bare problemet et andet sted hen

Britta Nielsen (SF), formand for Trafiksikkerhedsrådet og udvalgsformand for Klima og Miljøudvalget i Ringsted Kommune

Trods stor frustration blandt naboerne i området føler Ringsted Kommune sig magtesløse over for de fartglade bilentusiaster. For de flygter fra politiet, maler forbudsskilte over og finder andre steder at mødes.

- Det er helt bestemt noget som, vi synes, er et stigende problem, også fordi det er svært at gøre noget ved det, siger Britta Nielsen (SF), formand for Trafiksikkerhedsrådet og udvalgsformand for Klima og Miljøudvalget i Ringsted Kommune, og tilføjer:

- Vi står lidt magtesløse over for det. Vi snakker faktisk ret meget om det - også i Trafiksikkerhedsrådet. Vi har også et samarbejde med politiet omkring det.

Arrangementet i Ringsted fyldte hele den store parkeringsplads med mennesker på Godsbanevej bag Ringsted Banegård.
Arrangementet i Ringsted fyldte hele den store parkeringsplads med mennesker på Godsbanevej bag Ringsted Banegård. Foto: Nicklas Fohlmann - Sky-Foto

- Men vi ved ikke rigtig, hvad man skal gøre for at løse det 100 procent. Det er ligesom om, at hvis man gør noget, så flytter man bare problemet et andet sted hen. Så finder de bare et andet sted at køre gaderæs, siger Britta Nielsen.

Stort gaderæs endte i ulykke

I starten af marts blev en person kørt på hospitalet efter en trafikulykke, hvor en flugtbilist torpederede en anden bil og ramte en tredje bil. 

Ulykken skete ifølge politiet, fordi der blev kørt gaderæs, og en af parterne i uheldet efterfølgende stak af.

Forud for hændelsen havde parkeringspladsen på Godsbanevej bag Ringsted Banegård været fyldt til randen med biler og mennesker, der var samlet for at køre ræs og høre høj musik.

Læs også
Stort gaderæs endte i ulykke
Læs også
Stort gaderæs endte i ulykke

Det var angiveligt den løst sammensatte organisation Striben, der stod bag arrangementet i Ringsted, hvor også svenske bilentusiaster var inviteret til at deltage.

- Jeg synes, det her sidste gang var voldsomt, og der var rigtig mange mennesker, hvor der også kom folk fra Sverige, siger Britta Nielsen.

Også i februar var 60 mennesker samlet til ulovligt gaderæs på samme parkeringsplads, hvor politiet måtte gribe ind.

Forsøger at stoppe ræs med vejbump og skilte

Ringsted Kommune er i færd med at opsætte vejbump ved Kærup Erhvervspark, hvor der ligeledes har været problemer med gaderæs.

Der har desuden tidligere være opsat skilte ved Kærup Industrivej og Kærup Parkvej med beskeden om, at al færdsel uden ærinde var forbudt i området efter klokken 21.00.

- Det er vanskeligt at fange arrangørerne bag det her, siger Ivar Sande, chef for Vej og Ejendomscentret i Ringsted Kommune.

- Vi har selv prøvet at sætte skilte op, hvor der står, at man kan få en bøde, hvis man er der efter klokken 21.00, men det første, de gør, er at male det over. Men vi kan se, at der hvor vi sætter vejbump op, der kører de ikke.

MicrosoftTeams-image (2)
Foto: Nick Abildgaard - TV2 ØST (grafik)

Derfor mener Ivar Sande, at netop vejbump er et godt værktøj til at dæmme op for gaderæs.

- Det, vi kan se, når vi er i dialog med politiet, er, at dem, der kører gaderæs, har rigtig mange steder at vælge imellem på Sjælland, hvor de kan køre i weekenden. Nogle gange er det Ringsted og mange gange er det andre steder, siger han og fortsætter:

- Hos os er det et bestemt område ved Kærup Erhvervsparken, og der er vi i dialog med den store grundejerforening, som ejer nogle af de private fællesveje, og vi er i dialog om, hvor vi sætter bump op. Det vil sige, at kommunerne sætter nogle vejbump op, og grundejerne sætter andre vejbump op. 

- Vi forventer, at de på et tidspunkt ikke længere kører gaderæs i industriparken derude, men vi forventer samtidig, at de vil afsondre nye muligheder og køre andre steder, men så må vi jo komme efter dem der.

Politi: - Det er noget, vi er særligt opmærksomme på

Midt- og Vestsjællands Politi bekræfter, at gaderæs er en tilbagevendende problematik, som politiet holder skarpt øje med.

- Det er noget, vi ser som et tilbagevendende problem fra år til år, når det begynder at blive bedre vejr og forår, så kommer det i forskellige kommuner og i forskellig grad. Det er noget, vi er opmærksomme på, siger Mads Haugaard, vicepolitiinspektør for færdsel ved Midt- og Vestsjællands Politi.

- Vi har et stort samarbejde med kommunen og i nogle tilfælde også med nogle af arrangørerne bag de forskellige arrangementer, tilføjer han.

De seneste måneder har der været flere arrangementer på Midtsjælland, hvor der er blevet kørt ulovlig gaderæs, og hvor politiet har været involveret.
De seneste måneder har der været flere arrangementer på Midtsjælland, hvor der er blevet kørt ulovlig gaderæs, og hvor politiet har været involveret. Foto: Nicklas Fohlmann - Sky-Foto

Vicepolitiinspektøren understreger, at det særligt er, når der bliver kørt ulovligt og hasarderet, at politiet griber ind.

- Man må gerne mødes og have en interesse for biler, men der hvor det ikke er i orden, er når man kører hensynsløst, der hvor man tilsidesætter færdselsloven eller udsætter sig selv eller andre for fare. Der er der, hvor vi har en stor interesse i at få sat en stopper for det her, siger Mads Haugaard.

Svært for politi at føre beviser

I tilfælde af direkte lovovertrædelser vil politiet udstikke bøder til de bilister, der kører for stærkt, men ifølge udvalgsformand Britta Nielsen er det ikke helt så ligetil, som det lyder.

- Det kan de (politiet, red.) også gøre et stykke hen ad vejen, men de skal også kunne bevise, at det rent faktisk sker. Det, som de har talt om er også at sætte overvågningskameraer op, der hvor det sker. 

- Men det kan godt være, at man kan se noget på et billede, men det kan være svært at bevise, hvem der så har kørt bilen. Det kan være svært at føre bevisbyrden, siger hun.

Læs også
Bil ramte parkerede biler og endte i have
Læs også
Bil ramte parkerede biler og endte i have

Ivar Sande bakker hende op i det synspunkt.

- Jeg har rigtig meget dialog med politiet og ved, at de gør en kæmpeindsats, men deres udfordring er at fange dem, når de kører. Hvis der kun er to biler, der kører om kap ad gangen, kan de uddele to bøder. Men kan det stoppe dem?

- Politiet skal kunne se hvilken bil, der kører, hvor hurtigt de kører, og hvem der er fører af bilen. Det er ikke nok på afstand at kunne filme en bil, der kører for hurtigt. Derfor har de utrolig svært ved, uanset hvilken videoovervågning du måtte lave, at give bøder til de enkelte, siger Ivar Sande.

Driver gæk med politiet

Både udvalgsformanden og chefen for Vej- og Ejendomscentret er af den opfattelse, at formålet med de ulovlige gaderæs i høj grad også handler om at snyde politiet.

- Det, som vi har fået fortalt af politiet, er også, at det er lidt sjovt det med at snyde politiet. Hvis de dukker op, når de er samlet, så rykker arrangørerne det bare et andet sted hen, siger Britta Nielsen.

Læs også
23-årig blæste gennem byzone med 150 kilometer i timen
Læs også
23-årig blæste gennem byzone med 150 kilometer i timen

- Jeg tror, at noget af det, som også er spændende for dem (arrangørerne, red.), er at drive gæk med politiet. De flytter rundt, og de annoncerer på Facebook, men de ved måske også, at politiet følger med på Facebook, siger Ivar Sande og tilføjer:

- De har observander derude, som holder øje med politiets biler – både dem med blå blink og de civile og ynder at opdage politiet, inden de kommer, så de er klar til at flygte. Det er ikke nemt. Det er også derfor de mødes i for eksempel større erhvervsområder, hvor de kan holde øje med politiet, og hvor der er flere flugtmuligheder.


Nyhedsoverblik