Lægevagten har igen haft en travl weekend - Lise måtte vente næsten tre timer

Det tog knap tre timer for Lise Brinch Michélsen at blive henvist til skadestuen, da hun i weekenden ringede til Region Sjællands lægevagt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Da Christian Erik Brinch Michélsens kone ringede til lægevagten i weekenden, måtte hun blive hængende i røret meget længere, end hun regnede med.

I alt endte hun nemlig med at vente lige knap tre timer på at tale med en lægevagt.

- Jeg synes jo, at det er bekymrende, lyder det fra Christian Erik Brinch Michélsen, som bor i Næstved.

quote Det er jeg oprigtig ked af

Trine Holgersen, direktør, Det Nære Sundhedsvæsen

Christian Erik Brinch Michélsens kone Lise var et par dage forinden blevet bidt i benet af en hund. I løbet af weekenden begyndte benet at hæve op samtidig med, at der var meget puds omkring såret.

Derfor valgte Lise Brinch Michélsen at ringe til lægevagten lørdag aften omkring klokken 20.30.

Tre timers ventetid

Allerede fra starten af opkaldet fik hun oplyst, at der var en times ventetid. Men den første time blev hurtigt til to og derefter til næsten tre timer.

- Det var så grelt. Hun bruger Apple EarPods, de løb tør for strøm undervejs. Så hun var nødt til at lægge dem til opladning og så tage almindelig høretelefoner i, og så lyttede hun så videre der, forklarer Christian Erik Brinch Michélsen.

Den nye lægevagt
Læs også
Fortsat problemer med nyt akutnummer - Anne opgav at få hjælp til sin datter
Den nye lægevagt
Læs også
Fortsat problemer med nyt akutnummer - Anne opgav at få hjælp til sin datter

Til sidst blev Lise Brinch Michélsen viderestillet til en sygeplejerske, som skriver til skadestuen på Næstved Sygehus. Da ægteparret ankom, var Lise Brinch Michélsen den eneste patient.

- Det er jo så godt, for så er der jo mulighed for, at vi kommer hurtigt til, og det gjorde vi også i løbet af ti minutter eller et kvarter. Så den her lange ventetid har tydeligvis ikke været fordi, der har været tryk på nede i Næstved i hvert fald. Så fejlen må jo ligge et andet sted.

Kaldte ekstra personale ind

Ifølge Region Sjælland har der i perioder i weekenden været ekstremt mange opkald. Det drejer sig især om lørdag eftermiddag og aften samt søndag aften.

- Der har været store forskelle på, hvornår man ringede ind på dagen i lægevagten her i weekenden (i forhold til ventetid, red.). Og det er selvfølgelig noget af det, vi kigger ind i. Er det symptomatisk for den måde, borgerne benytter lægevagten på, eller er det et udtryk for det tidspunkt på året, vi er. Det ved vi ikke helt endnu, siger Trine Holgersen, der er direktør i Det Nære Sundhedsvæsen og dermed for lægevagten.

Lægevagt Karina Rerup
Læs også
Sløj start for nyt akutnummer - Karina gav op efter næsten to timers telefonkø
Lægevagt Karina Rerup
Læs også
Sløj start for nyt akutnummer - Karina gav op efter næsten to timers telefonkø

Trine Holgersen fortæller, at lægevagtstelefonen var fuldt bemandet i weekenden, og at de kaldte ekstra personale ind grundet det store pres på telefonerne.

- Jeg er selvfølgelig ked af, at der stadigvæk er borgere, der venter. Det er jeg oprigtig ked af. Det vigtigste, jeg kan sige, er, at man ved akut sygdom skal ringe, og man skal blive i køen, og så skal vi nok også sikre, at folk kommer ind.

Region Sjælland har efterfølgende lagt en graf ud på deres hjemmeside, hvor borgere kan se, hvornår der er mest tryk på telefonen. Her er billedet for, hvornår på døgnet lægevagten får flest opkald i weekenden:

Weekend og helligdage: Opkald til lægevagten.
Weekend og helligdage: Opkald til lægevagten. Foto: Region Sjælland

Nyhedsoverblik