Fortsat problemer med nyt akutnummer - Anne opgav at få hjælp til sin datter

Mandag aften var der igen problemer med lange ventetider på det nye akutnummer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I weekenden havde flere borgere problemer med at komme igennem på regionens nye akutnummer. Og nu ser det ud til, at problemerne fortsatte mandag. 

Anne Braüner fra Viby fortæller, at hun oplevede noget nær det samme, som Karina Rerup og Stephanie Haagen, som TV2 ØST talte med søndag. 

Anne Braüner opgav at komme igennem på det nye akutnummer mandag aften, efter hun havde ventet to timer i telefonkø.
Anne Braüner opgav at komme igennem på det nye akutnummer mandag aften, efter hun havde ventet to timer i telefonkø. Foto: Privatfoto

Hun ringede til det nye akutnummer omkring klokken 22 mandag aften, fordi hendes datter på 17 år havde feber og var meget dårlig.

- Vi ligger i kø på samme måde, som de andre beskriver, hvor man får at vide, at der er 30 minutters ventetid, så 60 minutter, så er man nummer 20, så er man nummer 17, så er man nummer 20 igen. Der sker ingenting overhovedet, fortæller Anne Braüner. 

Opgav efter to timer

Da der er gået en time uden svar, bliver Anne Braüner desperat. Hun har ikke selv nogen sundhedsfaglig viden, hun kan trække på, og hun føler, at hun har brug for at tale med nogen om de symptomer, hendes datter har.

- Jeg ringer så 112 og forklarer dem, at vi ikke kan komme igennem til lægevagten. Så får min datter lov at tale med en sundhedsfaglig medarbejder, og vedkommende konkluderer ret hurtigt, at min datter ikke har brug for en ambulance og siger, at de stiller os om til lægevagten igen. 

- Der sidder jeg i baggrunden og har lyst til at råbe "nej nej, det virker ikke", fortæller Anne Braüner. 

I weekenden oplevede flere borgere lang ventetid på det nye akutnummer.
I weekenden oplevede flere borgere lang ventetid på det nye akutnummer. Foto: Ida Valsted - TV2 ØST

Herefter gentager oplevelsen med lægevagten sig. De venter igen en time.  

- Der sker ingenting. Man kører i ring, og så opgav vi klokken 00.10, fortæller Anne Braüner. 

Rystet og vred

Hun beslutter sig for selv at holde øje med datteren i løbet af natten, indtil det bliver morgen, og de kan ringe til egen læge. 

Ved deres egen læge får de en akuttid og bliver sendt på sygehuset til undersøgelse for blindtarmsbetændelse. 

Det viser sig, at Anne Braüners datter har for høje infektionstal, men ikke blindtarmsbetændelse. 

Læs også
Sløj start for nyt akutnummer - Karina gav op efter næsten to timers telefonkø
Læs også
Sløj start for nyt akutnummer - Karina gav op efter næsten to timers telefonkø

Hun er nu hjemme igen og i bedring, men oplevelsen med lægevagten sidder fortsat i Anne Braüner. 

- Jeg er faktisk lidt rystet. Jeg er også vred. Det kan simpelthen ikke passe. Og så læser jeg, at der har været problemer i weekenden. Så burde det være ret enkelt at tjekke, om det stadig er et problem. Og det var det jo så i går aftes, siger hun. 

Direktør: 1818 fungerer

Region Sjælland fortæller, at hovedparten af weekendens problemer er identificeret og løst, men at der er enkelte udfald. 

- Vi oplever, at der er enkelte tilbagemeldinger på, at der er nogen, der bliver kastet af eller har vanskeligheder med at komme igennem, men det er få. Vi taler én til to henvendelser pr vagt, siger Trine Holgersen, der er direktør i Det Nære Sundhedsvæsen og dermed for lægevagten.

Hun fortæller også, at der er et taskforce, som arbejder med de problemer, der opstår, og at de er i tæt dialog med deres teleselskab.

Trine Holgersen er direktør for Det Nære Sundhedsvæsen i Region Sjælland, som lancerede den nye lægevagt i weekenden. Arkivfoto.
Trine Holgersen er direktør for Det Nære Sundhedsvæsen i Region Sjælland, som lancerede den nye lægevagt i weekenden. Arkivfoto. Foto: Lars Andersen TV2 ØST

Ifølge Trine Holgersen er det overordnede billede dog, at lægevagten fungerer. 

- Grundlæggende må vi sige, at det er vores oplevelse, at det fungerer, siger hun. 

Hun bekræfter dog, at der har været problemer med telefonkø mandag aften efter klokken 21.30. Det tidsrum, hvor Anne Braüner altså forsøgte at komme igennem. 

- I går (mandag, red.) fra klokken 16 til omkring 21.30 gled kø-afdelingen stille og roligt, der var ingen betydelig ventetid, og så pludselig oplevede vi, at køen steg om aftenen og trak ud på natten, fortæller Trine Holgersen. 

For lidt bemanding

Ifølge hende skyldes ventetiden mandag aften, at der var for lidt bemanding på telefonerne under et vagtskifte. 

- I et vagtskifte er der nogle særlige arbejdsopgaver, der skal løses. Det har ikke hidtil været et problem, det ved vi fra erfaringerne fra tidligere, men det har vist sig at være et problem lige nu. Det kigger vi ind i og justerer bemandingen i den sammenhæng for at sikre, at der er mere kapacitet på telefonerne. 

- Vi tilpasser det hele tiden, og vi tager det meget, meget alvorligt, forsikrer direktøren. 

Læs også
Travlhed hos ny lægevagt - flere opkald end normalt
Læs også
Travlhed hos ny lægevagt - flere opkald end normalt

Hun kan ikke vurdere den konkrete sag med Anne Braüner, men beklager forløbet. 

- Jeg er grundlæggende rigtig ked af, at hun har haft den oplevelse, og jeg er glad for, at jeg får oplysninger om det. De tilbagemeldinger, vi får fra borgerne, er dem, vi bruger til at forbedre vores system lige nu. Vi er i lægevagten for at være til stede, hvis der opstår akut sygdom, når praktiserende læge har lukket, siger Trine Holgersen. 


Nyhedsoverblik