Skole går ind i kampagne - sætter fokus på farlig adfærd langs skinnerne

En populær musikvideo og et alvorligt budskab har været omdrejningspunktet for 8.a på Svinninge Skole.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Musikken fra IceKiid er ung og populær. Budskabet er barskt og alvorligt.

En kampagne for at passe på, når man er nær skinnerne ruller i øjeblikket over landet - og 8.klasse på Svinninge Skole har for en stund lagt den helt traditionelle danskundervisning på hylden for i stedet for en stund at analysere musikvideoen

- På det seneste har vi lavet om musikvideoen 'Aldrig glemt'. Her har vi set musikvideoen, og skulle lave opgaver til den, fortæller Emilie Horn Brauer Thomsen, der elev i klassen.

Musikvideoen er en del af DSB's seneste sikkerhedskampagne - og er lavet i samarbejde med den populære danske rapper, IceKiid.

- Selve musikvideoen handler om, at livet kan være farligt, hvis man bliver ved med at lege på perronerne, og drikker for meget, siger Marcus Holmdal Olsen, der også går i klassen.

Barskt budskab

Budskabet er alvorligt ment fra DSB. Det kan nemlig gå galt, når især unge færdes på stationer og skinner. Og det gør det ogse i musikvideoen, der viser en ungdomsfest, der ender bradt, da en falder ud foran toget.

Siden 2019 er der ifølge DSB registreret 26 tilfælde, hvor en person ved en ulykke er blevet ramt af et tog. Otte af tilfældene endte med dødelig udgang.

En af episoderne fandt sted i den anden ende af Holbæk Kommune i 2019, da en 32-årig kvinde blev påkørt af et tog på Tølløse Station.

Og i 2013 var det en ung mand - ikke meget ældre end eleverne i 8.a, der blev dræbt. Den 18-årige var på vej hjem fra en fødselsdagsfest - og var ifølge politiet beruset.

DSB's kampagne forsøger at nå ind til unge drenge, der ifølge DSB udgør en stigende andel af dem, der kommer alvorligt til skade på skinner og stationer.

- Jeg føler selv, at drenge gør lidt flere dumme ting end piger gør, siger Marcus Holmdal Olsen.

Ikke tænkt til undervisning

Kampagnen er egentlig ikke tænkt som undervisningsmateriale, men det var ifølge 8.A.'s dansklærer helt oplagt at inddrage den i undervisningen:

- Vi har læst en bog, der hedder Drengene, som der faktisk handler om, at drenge nogle gange laver drengestreger, der lige pludselig bliver meget alvorlige. Og det har nogle ret fatale konsekvenser. Så da jeg hørte om den her video, så tænkte jeg, at det var spot on, fordi den havde et andet medie, og var meget mere målrettet, fortæller Dorthe Rise, der er dansklærer i klassen.

IceKiids video Aldrig glemt er meget populær. Den officielle musikvideo, der også er kampagnevideo, er således set næsten 200.000 gange på YouTube - og andre videoer, der bruger musikken betyder at mindst 20.000 andre afspilninger kan tilføjes til dette tal.

Og budskabet siver ind, mener Marcus Holmdal Olsen.

- Vi er sådan begyndt at tænke os mere om, når vi færdes på togstationer, siger han.

Skolebørnene skal nu selv udarbejde en plakat og video, der kan fungere som en tilsvarende kampagne.