Nyt signalsystem meldes klar på lokal banestrækning

Det nye signalsystem på banestrækningen mellem Køge og Næstved meldes nu klart til brug.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

 Efter flere års arbejde er udbygningen af et nyt, digitalt signalsystem på den sydlige del af Lille Syd-banen er nu klar.

Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.

Dermed er strækningen mellem de to byer den femte strækning i Danmark, der er klar til det nye system, der er bygget ind i en digital tidsalder, og gerne skulle være mere stabilt, end det bedagede eksisterende system.

Med det nye system skal lokomotivføreren i toget ikke længere holde øje med de gamle, analoge signaler langs skinnerne, når han eller hun kører mellem Køge og Næstved - det gør toget, og det betyder blandt andet, at der bliver plads til flere tog på strækningen, og at der kommer bedre trafikinformation til passagererne.

- Jernbanen skal være et attraktivt transportmiddel i Danmark, og derfor investerer vi massivt i at modernisere og opgradere både skinner og tog. Nu er signalsystemet udrullet på endnu en strækning, og det betyder flere tog til tiden, bedre udnyttelse af kapaciteten og bedre sikkerhed på banen mellem Køge og Næstved, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i pressemeddelelsen.

quote Togene vil gå over til at anvende digitale løsninger frem for gamle, nedslidte signaler, som generelt har været kilde til fejl og forsinkelser

Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark

- Det er et vigtigt skridt i den rigtige retning mod at skabe fremtidens jernbane, som er mere effektiv og punktlig til glæde for togpassagererne, siger han.

Flere års arbejde slut

Arbejdet med at ombygge banen til det nye system har været i gang i flere år. Her er togene og infrastrukturen langs skinnerne udrustet med det nye udstyr, så de kan kommunikere i ét samlet system.

Systemet gør det muligt for Banedanmarks to trafikcentre at modtage data, så de kan lokalisere toget langt mere præcist og modtage flere og mere præcise informationer end tidligere. Det betyder også, at mulige fejl kan løses, før banetrafikken overhovedet når at blive påvirket.

- Vi takker for tålmodigheden fra borgere og passagerer, mens arbejdet har stået på, og vi ser nu frem til at få det nye signalsystem taget i brug. Togene vil gå over til at anvende digitale løsninger frem for gamle, nedslidte signaler, som generelt har været kilde til fejl og forsinkelser. Når det nye system er blevet kørt ordentligt ind, vil det give en mere stabil togdrift med flere tog til tiden. Derfor vil det på sigt også kunne mærkes hos passagererne, at vi har skiftet de gamle signaler ud med et nyt, digitalt signalsystem, siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.


Nyhedsoverblik