Nordskolen i Højby er en helt almindelig folkeskole med 340 helt almindelige elever og en masse almindelige lærere - og så alligevel ikke.
På Nordskolen tænkes programmering ind i næsten alle fag.
- Vi er en ganske almindelig folkeskole, der prøver at tilpasse os det, der er vigtigt i det omgivende samfund, og det er blandt andet programmering, siger Peter Holm, der er afdelingsleder på Nordskolens Højbyafdeling.
Artiklen fortsætter under billedet.
Rullende robotter
I 8. klassernes matematiktimer programmerer eleverne selv små rullende robotter. Det ser sjovt ud, men det er en dybere mening med at blande mobiler og robotter ind mellem matematiske formler, fortæller matematikvejlederen.
- For det første har det en masse med vinkler, afstand og fart at gøre. Og så motiverer det nogle at de elever, der ellers er meget stille i undervisningen, siger Camilla Lynge.
- Specielt pigerne er meget interesserede i det, fortæller hun.
Arbejder med professionelt software
På fire år er Højbyskolen gået fra forsøg med ny teknologi i undervisningen til nu at have en sciencelinje for de ældste elever. Og niveauet er højt.
- De unge mennesker sidder faktisk og arbejder med professionelt software, og de ting, de laver, kan bruges til at gå ud og få et job, fortæller Lars Reng, der er ekstern lektor ved Aalborg Universitet.
Artiklen fortsætter under billedet.
Siden 1986 har han arbejdet med at få teknologi sneget ind på landets skoler - ikke fordi det er smart, men fordi det er nødvendigt
- Hvis vi skal gøre vores børn klar til at moderne samfund, som er lige derude på den anden side af vinduet, så skal vi præsentere dem for det her, siger Cecilie Allerelli, der er afdelingsleder på skolen.
Lærere og elever skal løftes
Men ikke alle lærere er uddannede i at undervise i programmering.
- Det der er et problem på de fleste skoler, det er udskolingsniveauet. At kunne blive ved med at stimulere de bedste og de dygtigste i 7., 8. og 9. klasse, siger Lars Reng.
Artiklen fortsætter under billedet.
Det næste skridt mod tidssvarende undervisning på skolen i Højby bliver at uddanne både lærere og elever i programmering på samme tid. Det begynder de på fra næste skoleår.
For vi har ikke tid til at vente på at lærerne bliver løftet først, siger afdelingsleder Peter Holm.