Set udefra ligner det mest af alt bare en skurvogn – men indenfor summer den lille vogn af højteknologisk udstyr.
Vi befinder os på Sjællands Odde – Sjællands nordvestligste punkt – på Søværnet Skole, Center for Våben. Hos Center for Våben uddanner Forsvaret deres medarbejdere til arbejdet med blandt andet missiler og undervandsvåben – men arbejdet i den lille ”skurvogn” er dog ikke militært.
Artiklen fortsætter under billedet
- Starting the engine in 3, 2, 1, lyder det fra norske Heidi Goshjenn.
Hun er helikopterpilot og er vant til at flyve i Nordsøen. I dag er hun dog ikke selv i luften. Fartøjet, hun styrer, er nemlig en drone, der fjernstyres fra den lille vogn på Sjællands Odde.
- Ready for take off, ready for takeoff, lyder det senere – og så letter dronen.
Artiklen fortsætter under billedet
En fintfølende næse
Selvom den kunne ligne en militærhelikopter i miniformat, er formålet ganske fredeligt – men stadig meget vigtigt. Den kæmper nemlig ikke med våben, men med en særdeles fintfølende, elektronisk næse. En næse, som skal hjælpe med at passe på miljø og klima.
Artiklen fortsætter under billedet
Nærmere bestemt kan dronen lugte sig frem til, hvor meget svovlgas et skib udleder. De næste tre måneder er dronen udlånt af EU’s sikkerhedsagentur for søfart og skal dagligt patruljere i Storebælt. Storebælt er nemlig indgangen til Østersøen, og derfor er der en livlig trafik af skibe – og ikke alle overholder reglerne for, hvor meget svovlgas, man må udlede.
Artiklen fortsætter under billedet
Med i vognen er Jon Knudsen, som er direktør for virksomheden Explicit. Han er en af skaberne af det system, der samler og analyserer de informationer, dronen snuser sig frem til, og lige nu holder han øje med, at dronen får lagt sig det helt rigtige sted ved et skib:
- Jeg sidder og holder øje med, om vi ligger det rigtige sted i røgfanen til at lave den måling, vi skal bruge til at analysere, hvor meget svovl der er i det brændstof, det her skib sejler med, forklarer han, mens dronen summer rundt om skibet.
- Når vi så har fundet det rigtige sted, kan vi ligge der i cirka 20 sekunder, og så kan vi flyve ud igen, siger Jon Knudsen.
Artiklen fortsætter under billedet
Rykker ud til miljøsyndere
Målingen lige nu er svær. Normalt vil røgfanen være lige bag skibet, men på grund af vindretningen må dronen manøvrere sig på plads ved siden af skibet for at få den helt rigtige fært. Jon Knudsen er dog godt tilfreds, da dronen finder det helt rigtige sted til målingen.
- Vi fik en rigtig fin måling på det her skib. Brændstoffet har ligget på 0,07 procent svovl med den usikkerhed vi har, så det ligger fint under den værdi, det skal, siger Jon Knudsen.
Artiklen fortsætter under billedet
Langt de fleste overholder reglerne for, hvor meget svovlgas der må udledes. Enkelte bruger dog en billigere type brændstof med et højt indhold af svovl. Det belaster miljøet – og så bliver der reageret prompte:
- Vi indberetter både til Miljøstyrelsen og Søfartsstyrelsen alle de målinger, vi laver. De får så en alarmering, hvis der er skibe, som skal i dansk havn. Så tager Søfartsstyrelsen fat på deres inspektører og sender dem ud på havnen, forklarer Jon Knudsen.
Den norske pilot Heidi Goshjenn er glad for at være med til den vigtige opgave.
- Det her er fremtiden, og det er meget vigtigt for miljøet, mener hun.