Forsker: Virtuelle lægebesøg er kun begyndelsen

Vi kommer til at kommunikere digitalt med stort set alle sundhedspersoner i fremtiden. Men det skal bruges med omtanke, lyder det.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Holbæk Sygehus har siden september tilbudt en gruppe af deres patienter såkaldte 'vituelle konsultationer'. Det er konsultationer mellem især kronisk syge patienter som diabetikere og nyrepatienter, der kan 'besøge' lægen via deres egen smart phone eller computer. En løsning, som mange er glade for. I snit sparer det patienterne for 50 km på landevejen per konsultation. 

Fremtidsforsker Marianne Levinsen mener, at de digitale løsninger er gode, men at de kræver, at vi tager et særligt hensyn til de svage patienter. 
Fremtidsforsker Marianne Levinsen mener, at de digitale løsninger er gode, men at de kræver, at vi tager et særligt hensyn til de svage patienter. 

quote Det vil blandt andet dreje sig om såkaldte 'chatbots', som vi kan kommunikere med hele døgnet rundt

Marianne Levinsen, fremtidsforsker, Fremforsk

Og Holbæks løsning er bare en lille begyndelse ifølge fremtidsforsker Marianne Levinsen fra virksomheden Fremforsk:  

- Vi vil se rigtigt mange løsninger, hvor der kommunikeres digitalt mellem patient og systemet. Både mellem sygehuse og patienter, men også praktiserende læger og alle mulige andre sundhedsprofessionelle, som har brug for en dialog med patienterne. Det vil vi se rigtigt meget af, og der er allerede mange løsninger, der er ved at blive rullet ud, siger Marianne Levinsen.

Ifølge  Marianne Levinsen vil vi blandt andet se såkaldte 'chatbots', som vi som patienter kan kommunikere med hele døgnet rundt, når vi har brug for en faglig vurdering af noget, der har med vores sundhed at gøre. På sigt vil vi altså gå væk fra kun at kunne tale med læger og andre sundhedspersoner i 'åbningstiden'. 

Ikke for alle patienter

Den digitale fremmarch vil give os som patienter en masse fordele og være både praktisk og besparende. Men det skal bruge med omtanke, når det 'gammeldags' fysisk møde i stor stil erstattes med online-løsninger, siger fremtidsforskeren: 

Administrerende direktør i Diabetesforeningen Peer Steensbro er postiv over for det digitale til behandlingen af diabetikere, men maner også til omtanke. 
Administrerende direktør i Diabetesforeningen Peer Steensbro er postiv over for det digitale til behandlingen af diabetikere, men maner også til omtanke. 

- Vi risikerer at miste noget, især når det gælder det akutte område. Der er vi nødt til at se mennesker og se, hvad der foregår, også når vi taler om de svagere patienter som svage ældre og socialt svage patienter. De har brug for, at nogen holder øje med dem, fordi de ikke altid er gode til at holde øje med sig selv. Så det fordrer, at de patienter der er i den digitale dialog, selv har ressourer og selv kan melde tilbage, siger Marianne Levinsen. 

Det synspunkt deles af Peer Steensbro, som er administrerende direktør for Diabetesforeningn, en af landets største patientforeninger:

- Grundlæggende er vi meget positive over for det, og de muligheder og fordele det giver for langt de fleste patienter. Men der er den lille hage ved det, at man jo ikke kan skære alle over en kam. Det er vigtigt, at man altid foretager en individuel vurdering af de mennesker, som skal i behandling, siger Peer Steensbro, hvis medlemmer netop er blandt den gruppe af kronikere, som Holbæk Sygehus tilbyder de virtuelle konsultationer.

Artiklen fortsætter efter billedet

21-årige Manon Ramm Haase er glad for de virtuelle konsultationer. De sparer hende tid og penge. 
21-årige Manon Ramm Haase er glad for de virtuelle konsultationer. De sparer hende tid og penge.  Foto: Katja Kafling - TV ØST

Patienterne vælger selv  

Netop ordet 'tilbud' er vigtigt i forbindelse med konsultationer over smart phone og computer. På Holbæk Sygehus vælger patienterne selv, om de vil have konsultationerne. Derudover er der altid mulighed for at få en fysisk konsultation, når man har brug for det. 21-årige Manon Ramm Haase, der er kronisk tarmpatient og bor i Kalundborg, er glad for at spare togturen til Holbæk, og hverken hun eller hendes læge er bekymrede for at afholde deres konsultationer over Manon Haases iPhone:  

quote Jeg kan se patienten, og det fortæller mig meget om, hvordan hun eller han har det

Magid Al-Khalaf, mave-tarmlæge, Holbæk Sygehus 

- Jeg kan se patienten, og det fortæller mig meget om, hvordan hun eller han har det. Og når vi skal undersøge patienterne, bliver de jo fysisk indkaldt, siger læge Magid Al-Khalaf.

Manon Haase er enig med ham: 

- Jeg kan jo altid bede om et møde i virkeligheden, altså face to face, og så siger Magid ja, siger hun. 

Der er mange hundrede tusinde diabetikere i Danmark. Mange af dem kommer til tjekbesøg på hospitalet. På Holbæk Sygehus får de tilbudt virtuelle konsultationer for at gøre tjek'ene nemmere. 
Der er mange hundrede tusinde diabetikere i Danmark. Mange af dem kommer til tjekbesøg på hospitalet. På Holbæk Sygehus får de tilbudt virtuelle konsultationer for at gøre tjek'ene nemmere.  Foto: Katja Kafling - TV ØST

Nyhedsoverblik