Næstved

Virksomheder truer med at vende ny Næstved-havn til 80 millioner kroner ryggen

Ifølge politikerne mangler der endnu en dialog med virksomhederne, som imidlertid oplever, at den nye havn ikke giver dem noget, de ikke har i dag.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Debatten om Næstved Havn og dennes fremtidige placering ved den sydsjællandske havneby har verseret i adskillige år. Og selvom et enigt byråd i foråret 2021 lod en aftale indgå om en ny placering af havnen til stor jubel for havnens brugere – så ulmer kritikken nu, midt i valgkampen, på ny.

For blandt havnens brugere stiller man sig nu tvivlende over for fremtidsmulighederne på den havn, som politikerne i maj måned afsatte 80 millioner skattekroner til at anlægge ved Stenbæksholm – på nordsiden af Næstved Kanal, vest for Svingbroen.

Flemming Schou, indehaver af Næstved Sten og Grus, har gennem 24 år haft sit virke på Næstved Havn, hvor virksomheden lejer sig ind. Her var glæden stor, da nyheden om politisk enighed omkring en ny havn blev lagt frem – men siden er smilet stivnet:

- Der går ikke længe, inden vi bliver præsenteret for det, som jeg kalder en middelmådig løsning – en semi-havn. En havn, hvor vi kvadratmetermæssigt slet ikke kommer i nærheden af de arealer, vi kunne ønske os for vækst af vores butik, fortæller Flemming Schou på en telefon til TV2 ØST.

quote I min optik smider man 80 millioner kroner ud ad vinduet til ingen verdens nytte

Flemming Schou, indehaver, Næstved Sten og Grus

Argumentet blev ligeledes fremført for flere af kandidaterne til dette års kommunalvalg samt den lokale presse, da netop havnen var genstand for en valgdebat om bord på rundfarts-båden "Friheden".

- Min virksomhed kræver som minimum 100 kaj-meter, som permanent er tilgængelig for os hele tiden. Men med den løsning, de peger på nu, er det ikke ladsiggørligt – vi er for mange virksomheder til de kajmeter. Jeg kan slet ikke drive min virksomhed på det, man stiller os til rådighed, siger Flemming Schou og tilføjer:

- Får vi ikke de rammer, vi ønsker, for at vi kan vækste vores forretning, så bliver vi bare, hvor vi er i dag. For mit vedkommende kan jeg sige, at jeg har en kontrakt til 1/1 2038, og det står ikke til at ændre juridisk på nogen som helst måder.

Fra Næstved Sten og Grus lyder der således en opfordring til politikerne om at genoverveje, hvorvidt Næstved Kommune også i fremtiden skal have en erhvervshavn.

Flere overvejer at blive

Hos Næstved Kommune har man et stort ønske om at udnytte havnearealet i den indre by til rekreative formål. Men Flemming Schou har svært ved at se formålet i at flytte Næstved Havn ud af byen, hvis ikke forholdene for kunder som ham selv bliver bedre i den nye havn.

- I min optik smider man 80 millioner kroner ud ad vinduet til ingen verdens nytte. 80 millioner kroner for at tiltrække en caffe latte-bod og anden aktivitet til Næstved Havn. Det står slet ikke mål med hinanden.

Også hos Verdo, der handler med biobrændsel, som træpiller og træflis, fra Baltikum, påpeger logistikchef Morten Bo Spinding pladsmangel som en helt central udfordring.

- I dag bruger jeg også havneanlæg i andre havne. I Korsør har jeg lejet en hal for at have nok plads, fordi vi ikke har plads nok i Næstved, siger han.

Næstved Havn blev etableret i 1934.
Næstved Havn blev etableret i 1934. Foto: TV2 ØST

Derfor er det et problem, hvis ikke den nye havn gøres større, end der er lagt op til, påpeger Morten Bo Spinding:

- Vi har svært ved at se, hvordan en ny havn kan komme op at køre med det budget, som de har lagt, og hvordan det stiller os virksomheder, siger han og tilføjer:

- Vi har som sådan et godt samarbejde med havnen og dens bestyrelse, og vores største problem er al usikkerheden. Vi ved ikke, om vi om fem år kan investere og vækste på en ny havn. Men vi har en kontrakt til 2034 på vores nuværende lokation, så vi er ikke som sådan nervøse. Hvis ikke der bliver bedre muligheder, kan vi overveje at blive – det har vi ret til.

Føler sig taget på sengen

Det er ikke kun virksomhederne på Næstved Havn, der stiller sig undrende overfor de politiske beslutninger tilbage i maj. Borgerne i den lille by Stenbæksholm, der ligger med udsigt til Næstved Kanal og Karrebæk Fjord, havde slet ikke set for sig, at havnen kunne lande i deres baghave, da borgmester Carsten Rasmussen (S) fremlagde planerne for den nye havn tilbage i maj:

- Vi føler, de har listet det ind uden chance for, at vi har kunnet komme med indsigelser, siger Mikkel Simonsen, talsmand for foreningen Næstved Havn – Forkert Placering.

quote Jeg stemte for, fordi jeg mener, Næstved skal have en erhvervshavn

Kristian Skov-Andersen (V) formand for Næstved Havn, og kandidat til byrådet i Næstved Kommune.

Han henviser til, at havnen ikke er omtalt i den seneste kommuneplan for området – men altså først blev fastlagt med en særskilt politisk aftale i maj 2021, hvor politikerne også besluttede at købe den jord ved Stenbæksholm, hvor havnen skal ligge.

Beboerne havde da også regnet med, at den hellige gral i forhold til at holde en industrihavn på afstand var velforvaret, da en ingeniørrapport fra 2018 beskrev den nu udvalgte lokalitet i kritiske vendinger:

- Der vil dog være så ringe afstand til blandt andet bebyggelsen Stensbæksholm, at en sædvanlig forekommende havnestøj vil være svært tænkelig uden konflikt med beboerne og miljølovens grænseværdier, fremgik det af rapporten, som var bestilt af Næstved Havn.

Næstved Havn har flere bevaringsværdige bygninger som blandt andet siloen, der har stået i vejen for udvidelser på havnen.
Næstved Havn har flere bevaringsværdige bygninger som blandt andet siloen, der har stået i vejen for udvidelser på havnen. Foto: TV2 ØST

Samtidig klinger det ifølge Mikkel Simonsen hult, at der skal ligge en industrihavn i selvsamme område, hvor der i umiddelbar nærhed er udpeget natur til bevaring af Næstved Kommune.

Selvom Næstved Havn selv havde foreslået en anden placering – nemlig på den modsatte side af Næstved Kanal ved Ydernæs – så valgte byrådsmedlem og bestyrelsesformand for Næstved Havn, Kristian Skov-Andersen (V) – og som nu er spidskandidat til byrådet i Næstved Kommune – alligevel at stemme for Stenbæksholm-placeringen med de kompromiser, det indebar.

- Jeg stemte for, fordi jeg mener, Næstved skal have en erhvervshavn, forklarer Kristian Skov-Andersen i dag til TV2 ØST.

Afviser spild af penge

Giver det mening at investere for 80 millioner skattekroner i en ny havn, hvis kunderne tvivler på, at de vil flytte derud?

- Ja, det synes jeg såmænd nok, det gør – vi sætter ikke planen på hold på grund af det her. Nu er der dukket nogle nye aspekter op, som vi arbejder med, samtidig med at vi er i gang med det forberedende arbejde.

Hvordan giver det mening?

- Fordi, at forhandlingerne med de her virksomheder slet ikke er tilendebragt. Så havnens arbejde omkring en ny havn fortsætter – og så laver vi et oplæg til byrådet, som byrådet så kan tage stilling til.

Men er aftalen fra foråret så god nok – hvis den allerede skal laves om?

­- Der står i aftalen, at havnen kan vokse. Hvis man troede, da vi skrev aftalen, at det først bliver aktuelt om fem-ti år, må man sige okay; der gik kun tre måneder. Det gør selvfølgelig det nuværende arbejde lidt mere kompliceret. Og det skal både havnekontoret og politikerne have lov til at danne sig en mening om, siger han og tilføjer:

- Men det står ikke i vejen for at arbejde videre med det forlig, som er vedtaget.

Ret beset kan skatteborgerne ende med at betale for en ny havn, ingen vil bruge – er det rimeligt?

- Det kommer ikke til at ske, konstaterer Kristian Skov-Andersen og tilføjer:

- Du har da ret i, dilemmaet er, at går vi i gang med at investere, skal vi investere i noget, der vil blive brugt og skaber værdi for Næstved. Og vi skal være sikre på, at det vi går i gang med, skaber værdi for Næstved.

Kristian Skov-Andersen (V), formand for Næstved Havn og kandidat til byrådet i Næstved Kommune.
Kristian Skov-Andersen (V), formand for Næstved Havn og kandidat til byrådet i Næstved Kommune. Foto: Martin Stilling - TV ØST

Dette kan ifølge Kristian Skov-Andersen sikres ved at indgå aftaler med kunderne, som forpligter dem på lejeaftaler af de nye faciliteter, inden de anlægges. Men det betyder således også, at borgerne i Stenbæksholm kan få en endnu større, uønsket nabo:

- Næstved har etableret meget natur. Vi har en høj grøn dagsorden – bevares – og man kan også sige, at en havn er også et grønt projekt. Det ved jeg godt, man ikke synes i Stenbæksholm – men hver gang, vi flytter et vognlæs på vandet, så er det miljø- og klimamæssigt en gevinst, siger Kristian Skov-Andersen og tilføjer:

- Jeg medgiver, at der er nogen, der vil føle sig skadelidte i forhold til en havn på Stenbæksholm. Sådan er verden desværre. Det er sådan, vilkårene er.

Skyder gråspurve med kanoner

Hos Socialdemokratiet mener spidskandidat og nuværende borgmester, Carsten Rasmussen, at virksomhederne på havnen risikerer, at der slet ikke kommer nogen ny havn, hvis de ikke vil gøre brug af den:

- Vi har ønsket at give dem nogle bedre forhold, så der ikke skal køre 16.000 biler ud fra Næstved centrum om året siger han og peger derudover på, at udvidelsesmulighederne på den gamle havn fra 1938 i dag er stærkt begrænsede.

- Men man skyder gråspurve med kanoner, tilføjer borgmesteren henvendt til kritikerne:

- Vi har bare sagt (med aftalen fra maj, red.), at på nuværende tidspunkt har de arealerne inde i byen, 75.000 kvadratmeter, og dem får de selvfølgelig på lignende vilkår ude i den nye havn – for de kan ikke udvide, hvor de er nu.

Men giver det overhovedet mening at gå videre med projektet, hvis de ikke vil flytte derud?

- Så ved vi, hvor længe de er i Næstved by, og så stopper det der. Så saver de den gren over, de selv sidder på, for de kan ikke udvide inde i Næstved by, konstaterer Carsten Rasmussen.

Borgmester i Næstved Kommune, Carsten Rasmussen (S).
Borgmester i Næstved Kommune, Carsten Rasmussen (S). Foto: TV2 ØST/Arkiv

Til gengæld er der ifølge borgmesteren rig mulighed for at gøre udvidelser ved Stenbæksholm. Noget som man endnu har til gode at gå i dialog om med kunderne:

- Er de klar til at investere og lave en 15-20-årig lejekontrakt, så får de selvfølgelig lov til det, lyder det således fra manden, der så sent som i sommeren 2020 foreslog helt at nedlægge Næstved Havn.

- Det er klart, de kan ikke få det dobbelte antal kvadratmeter, og så få det samme pris som inde i byen.

Bedste placering

Heller ikke hos den siddende borgmester er der meget hjælp at hente for borgerne i Stenbæksholm.

- Uanset, hvor vi havde placeret havnen, vil der altid være naboer. Den her placering, vi har valgt – rangeret fra et til tre, hvor et er det nemmeste, og tre er umuligt, så er det her en etter. Stenbæksholm er klar det nemmeste, for det er gammel landbrugsjord.

Undergrunden spiller således en central rolle for, hvor en havn kan opføres, påpeger borgmesteren. Ligeledes lader han forstå, at blandt andet miljøundersøgelser stadig kan bremse projektet.

- Hvis det viser sig – og det er så dejligt nemt med sådan noget her – det ikke kan lade sig gøre, så siger vi nej, og så må byrådet se på andre muligheder, siger Carsten Rasmussen og tilføjer:

- Vi har taget den mest sandsynlige placering.

En ny havn ved Stenbæksholm vil ifølge Næstved Kommunes planer tidligst kunne tages i brug i 2025.

DEL: