Trods protester - politikere gør plads til omstridt milliard-byggeri

Et flertal i Næstved Byråd stemte tirsdag ja til ny lokalplan for et fremtidigt DSB-værksted, men beboere i området fortsætter deres kamp imod projektet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den langstrakte sag blev afgjort på ultrakort tid. Det tog blot politikerne et par minutter at ekspedere den og komme videre i dagsordenen.

- Det er en sag, der har været igennem en længere tur. Vi har jo set den en gang før. Den første plan blev underkendt af Planklagenævnet, men nu prøver vi igen med en lokalplan og et kommuneplantillæg, der lever op til nævnets krav, lød det håbefuldt fra borgmester Carsten Rasmussen (S), da han præsenterede punktet.

quote Jeg synes umiddelbart, at en så stor og afgørende sag burde have udløst en grundigere debat i byrådssalen

Jørgen Pedersen, pensioneret byplanlægger

Venstres Kristian Skov Andersen erkendte i sit indlæg, at det var svært at sige ja til lokalplanen.

- Det har været en langstrakt sag, og det er for sent at begynde at ryste på hånden. Men det er da med blandede følelser. Vi har erhvervshensyn og arbejdspladser at tage hensyn til. På den anden side er Fårebakkerne en juvel i vores natur. Men uanset de betænkeligheder så bliver det ja til planerne, sagde Kristian Skov Andersen (V).

En tilrettet lokalplan

Det har været bumlet tur for politikerne i Næstved at få sat sagen om det kommende DSB-værksted på skinner. For to år siden, i august 2020, troede de folkevalgte, at sagen var klaret. De vedtog en lokalplan og et kommuneplantillæg, der skulle gøre det mulig for DSB at bygge sit nye, store værksted til cirka to milliarder i området sydøst for Næstved.

Men beboerne i området – især i landsbyen Myrup – protesterede. Heller ikke Danmarks Naturfredningsforening var begejstret over planerne om et industrielt anlæg tæt ved Fårebakkerne, der er en del af den fredede Mogenstrup Ås. Der blev klaget til Planklagenævnet, og den 23. december sidste år fik beboerne en tidlig julegave. Nævnet skrottede planen med henvisning til, at der manglede en redegørelse for det samlede erhvervsudlæg i kommunen. Klagerne ramte rigtigt på et enkelt punkt. Planklagenævnet afviste fem andre klagepunkter.

Læs også
Forsinkelse på DSB-værksted trækker yderligere ud
Læs også
Forsinkelse på DSB-værksted trækker yderligere ud

Nu prøver byrådet igen at få projektet på sporet med en ny og tilrettet lokalplan på næsten 72 hektar. Denne gang er det samlede areal blevet en smule mindre, og værkstedet er rykket længere væk fra Åsen.

Det var stort set et samlet byråd, der stod bag beslutningen tirsdag aften. Kun Susanne Steensgaard Tariq (EL) stemte imod. Hun henviste til en tidligere udtalelse fra Enhedslisten.

- Enhedslisten er imod, at der placeres et industrianlæg tæt op ad et fredet naturområde fremfor i et allerede planlagt erhvervsområde.

Flere protesterer

Også i denne omgang har planerne udløst protester fra Danmarks Naturfredningsforening. I alt er der kommet 20 høringssvar, og langt de fleste tager afstand fra det store værkstedsanlæg.

- Området er et af de smukkeste områder i kommunen, nærmest Sydsjællands svar på Mols Bjerge. Jeg synes derfor fortsat, det er meget trist, at man har udpeget denne placering som den eneste mulige, hedder det blandt andet i et af høringssvarene.

Beboerne har langt fra opgivet deres kamp. TV2 ØST talte med pensioneret byplanlægger Jørgen Pedersen fra Myrup straks efter politikernes beslutning ved byrådsmødet.

Læs også
Trods kæp i hjulet - borgmester tror fortsat på milliarddyrt DSB-værksted i Mogenstrup
Læs også
Trods kæp i hjulet - borgmester tror fortsat på milliarddyrt DSB-værksted i Mogenstrup

- Jeg synes umiddelbart, at en så stor og afgørende sag burde have udløst en grundigere debat i byrådssalen. Den sag blev klaret hurtigt. Nu skal vi lige have fundet vores ben og vurdere vores muligheder. Men vi er fortsat ved godt mod, sagde han.

DSB er langt fremme med planerne for byggeriet. I begyndelsen af august indgik statsbanerne en kontrakt med entreprenørkoncernen MT Højgaard. Aftalen er dog betinget af, at DSB får tilladelse til byggeriet.

- Vores forventning er, at alle tilladelser er på plads ved udgangen af september eller måske et par uger senere, og herefter går entreprenøren i gang med de forberedende arbejder til selve byggeriet, sagde underdirektør i DSB Finn Bloch til Sjællandske den 13. august.


Nyhedsoverblik