Forsinkelse på DSB-værksted trækker yderligere ud

Der er nu sat en ny frist for, hvornår en ny lokalplan for det kommende DSB-værksted ved Næstved ventes klar.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Forsinkelsen bliver på otte måneder - og så kommer det også til at gå hurtigt.

Sådan lyder meldingen mandag fra Næstveds borgmester Carsten Rasmussen (S), efter kommunen har fået lavet en ny plan for, hvornår den er klar med en ny lokalplan for det område ved Mogenstrup, hvor DSBs nye værksted til lokomotiver og tog kommer til at ligge i fremtiden.

Den oprindelige lokalplan og et kommuneplanstillæg blev op til juleferien forkastet af Planklagenævnet. Dengang forlød det, at forsinkelsen ville tage mellem fire og seks måneder - men otte måneder bliver nok det rigtige tal, lyder det fra kommunen.

Læs også
Trods kæp i hjulet - borgmester tror fortsat på milliarddyrt DSB-værksted i Mogenstrup
Læs også
Trods kæp i hjulet - borgmester tror fortsat på milliarddyrt DSB-værksted i Mogenstrup

- Det skal gøres ordentligt, og vi skal have helt styr på, at alt er, som det skal være. Når nu Planklagenævnet har truffet sådan en afgørelse, hvor de dømmer kommuneplanstillægget og lokalplanen for ugyldig, fordi der ikke er lavet en behovsanalyse for, hvorfor der skal udlægges ekstra erhvervsareal i kommunen, når der er ledigt erhvervsareal andre steder, så er det jo sådan set forfra, siger Carsten Rasmussen til TV2 ØST.

Carsten Rasmussen (S) håber, at alt er på plads til at starte byggeriet i Næstved om otte måneder.
Carsten Rasmussen (S) håber, at alt er på plads til at starte byggeriet i Næstved om otte måneder. Foto: Jesper Sandbirk - TV2 ØST

Vil flytte værksted

DSB har i dag et værksted inde midt i København - men har i årevis arbejdet på at få flyttet værkstedet til Næstved. Ved Mogenstrup for enden af Fårebakkerne ligger et stort, fladt område, hvor der kan bygges et moderne værksted optimeret til de nye el-tog.

Placeringen ved Næstved er blevet set som ideel, fordi værkstedet her kan opfylde DSBs meget præcise krav. Ud over krav til landskabet, hvor det skal ligge, så omfatter det blandt andet, at værkstedet ligger nær en station, hvor der kan rangeres tog - og samtidig er placeret langs en fremtidig hovedlinje på DSBs net, hvor der oven i købet er to spor.

Værkstedet skal bygges på et 70 hektar stort areal og kommer til at ligge her.
Værkstedet skal bygges på et 70 hektar stort areal og kommer til at ligge her. Foto: Grafik: Nick Abildgaard - TV2 ØST

Det nye værksted bliver på 71 hektar - og kommunen blev i Planklagenævnet kritiseret for, at de ikke havde lavet behovsanalysen, der fastslog, hvorfor værkstedet skal laves netop dér og ikke på nogle af de øvrige erhvervsgrunde i kommunen, hvor der stadig er mange ledige.

- Det er klart, at det vil vi være meget omhyggelige med at beskrive i den nye lokalplan og kommunetillæg. Jeg tør ikke love, at der ikke vil være ting, der ikke kan underkendes. Men jeg vil love, at vi er meget omhyggelige og går igennem hele planen med en tættekam, før vi er færdige. Og vi vil i hvert fald have rettet alle de ting, som Planklagenævnet kritiserede os for, siger borgmesteren.

Stor lokal modstand

Der har været stor lokal modstand mod placeringen ved Mogenstrup, hvor selve værkstedet og rangersporene skal ligge på en mark, der ligger lige op til det fredede naturområde Fårebakkerne, der er kendt for sine flotte istids-bakkeformationer, og som er hjemsted for en række beskyttede dyrearter.

Blandt andet har Danmarks Naturfredningsforening og en række naboer været skarpe kritikere af projektet, der koster knap to milliarder kroner.

Selvom naturdelen af lokalplanen er godkendt, så var det dog lokale modstandere, der klagede over lokalplanen, og til kommunens overraskelse fik medhold i deres indvendinger.

Modstanderne er blandt andet organiseret i en gruppe på Facebook, og har tidligere sagt, at de vil fortsætte med at kæmpe imod planerne om værkstedet i området.

Kan ikke gøres hurtigere

Selvom processen er forsinket, så siger Carsten Rasmussen, at processen med at lave den nye lokalplan ikke kan klares hurtigere end otte måneder, fordi der er så mange trin, som processen skal igennem.

- De otte måneder er faktisk hurtigere end normalt - men vi har selvfølgelig rigtig mange ting, som vi kan genbruge. Men vi er nødt til at respektere de faser, der skal være. Først skal der være en idéfase med inputs udefra. Så skal den udarbejdes, sendes i høring i otte uger, og der skal afholdes et borgermøde. Derefter skal den behandles politisk i både udvalg og byrådet, før den rettes til og skal igennem den endelige vedtagelse. Det kan simpelthen ikke gøres hurtigere, siger borgmesteren.

Læs også
Borgmester jubler - miljørapport giver grønt lys til DSB-værksted
Læs også
Borgmester jubler - miljørapport giver grønt lys til DSB-værksted

Han er glad for det tætte samarbejde, som kommunen har haft med DSB i sagen.

- Det er klart, at når man skal lave sådan et stort industrianlæg ude i naturen, så er der mange ting, der skal tages højde for, og det synes jeg faktisk, at DSB sammen med vores folk har gjort rigtig professionelt. Det handler både om at sikre dyr og fauna. Der skal laves nye vandhuller, for eksempel, og det, synes jeg, vi gør på en rigtig god måde i planen, siger han.

Frygter det ender andet sted

Carsten Rasmussen frygter dog, at hvis lokalplanen falder igen, så kan det ende med, at DSB-værkstedet og de ventede omkring 150 nye arbejdspladser i kommunen kan ende helt andre steder.

- Jeg tror, at vi må sige, at hvis det ikke bliver i Mogenstrup, så bliver det nok ikke i Næstved Kommune. Der er ikke rigtig andre steder, hvor det kan placeres her. Så kan det være, at værkstedet ender på Fyn eller et helt andet sted langs DSBs linjer. Men lige nu er det stadig alles tanke, at placeringen i Mogenstrup er den optimale for DSB, siger han. 


Nyhedsoverblik