Et nyt DSB-værksted på en knap 72 hektar stor grund ved området Fårebakkerne og Mogenstrup Ås i Næstved Kommune er et meget stort skridt tættere på at kunne blive helt færdigt.
I ni måneder - fra december 2021 - var byggeriet sat på pause efter der i flere omgange har været modstand fra en række borgere og Dansk Naturfredningsforening.
Den seneste modstand har været behandlet i Planklagenævnet, der har taget stilling til en række klager. Alle klagerne er dog blevet afvist, og nu er vejen banet for DSB-værkstedet.
Klager sætter byggeri på pause
Den ni måneder lange pause kom efter, at en gruppe borgere klagede over byggeriet af det nye DSB-værksted. Det endte med, at Planklagenævnet i 2020 forkastede lokalplanen og kommuneplanstillæget, der skulle lægge til grund for byggeriet.
Modstandsgruppen mente, at Næstved Kommune ikke i tilstrækkelig grad havde redegjort for, hvorfor værkstedet skulle have netop den valgte placering i naturen. Især når der i forvejen var ledige grunde på erhvervsarealer i kommunen. Dette fik altså medhold.
- Det skal gøres ordentligt, og vi skal have helt styr på, at alt er, som det skal være, sagde borgmester Carsten Rasmussen (S) til TV2 ØST, efter lokalplanen blev afvist i første omgang.
- Når nu Planklagenævnet har truffet sådan en afgørelse, hvor de dømmer kommuneplanstillægget og lokalplanen for ugyldig, fordi der ikke er lavet en behovsanalyse for, hvorfor der skal udlægges ekstra erhvervsareal i kommunen, når der er ledigt erhvervsareal andre steder, så er det jo sådan set forfra.
Efterfølgende kom kommunen med endnu et lokalplanforslag, der gjorde området en smule mindre og fik flyttet værkstedet lidt væk fra åsen. Planen blev stemt igennem i byrådet i august 2022. Dette var dog ikke uden protester fra flere borgere.
- Området er et af de smukkeste områder i kommunen, nærmest Sydsjællands svar på Mols Bjerge. Jeg synes derfor fortsat, det er meget trist, at man har udpeget denne placering som den eneste mulige, lød det blandt andet i et af høringssvarene til den nye lokalplan.
Byggeriet havde dog fået godkendelse fra byrådet og kort efter kom byggetilladelsen også.
Flere klager til planklagenævnet
Den nye lokalplan mødte dog igen modstand fra gruppen af borgere, der mente, at DSB ikke havde gjort nok for at undersøge en alternativ placering, at DSB fik fjernvarme uden at dette var med i miljøvurderingen, og at der skulle foregå ekspropriation uden for planområdet.
Samtlige klager blev behandlet, og nu ligger afgørelsen så endelig klar fra Planklagenævnet. Alle klager er blevet afvist, og det betyder, at byggeriet ved Fårebakkerne og Mogenstrup Ås kan færdiggøres.
I afgørelsen lægger Planklagenævnet vægt på at, DSB allerede havde overvejet alternative placeringer, og det er blevet gjort på tilstrækkelig vis. Ifølge Planklagenævnet har DSB argumenteret for, hvorfor den valgte placering er bedst i forhold til blandt andet sporstrækninger og banekapacitet.
Af afgørelsen fremgår det, at "de fravalgte placeringer omfatter ombygning af et eksisterende værksted i København, og placeringer ved Nykøbing Falster, Kalundborg, Holbæk, Ringsted, Rødby, en placering mellem Havdrup og Lille Skensved og en placering ved Øverup Krog. Endvidere fremgår det, at flere placeringer omkring Næstved er screenet og fravalgt på grund af nærhed til by, konflikt med Natura 2000, beskyttede naturtyper og store arealer med fredskov, krumt baneforløb med begrænsede tilslutningsmuligheder, kuperet terræn og manglende størrelse på areal."
Også en klage i forhold til en arbejdszone for entreprenøren og ekspropriation blev behandlet. Denne blev afvist af Planklagenævnet, hvilket klagen over udlæg af areal til byzone også blev.
I forhold til klagen angående ønsket om fjernvarme, mente klageren, at dette ikke var med i miljøvurderingen, hvilket det burde være. Planklagenævnet gav dog ikke medhold i forhold til dette punkt, da de mener, "at det ikke udgør en retlig mangel ved miljørapporten, at tilslutning til fjernvarme ikke indgår som et tema i miljørapporten".
Byggeriet af værkstedet kommer til at koste knap to milliarder kroner og kommer til at beskæftige op til 150 medarbejdere. Derudover kommer 40-60 lokoførere på Næstved Station.
Værkstedet forventes færdigbygget i slutningen af 2025.