Busbranchen er ekstremt hårdt ramt og kører mod konkurser: - Det er noget værre møg

Brancheorganisation forudser tab i milliardstørrelsen og mange konkurser blandt landets busselskaber. To regionale virksomheder kæmper for overlevelse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Turistbusbranchen bløder, og den bløder voldsomt. 

Det er her i sommermånederne, branchen tjener årets penge hjem, men på trods af at danskerne er hjemme, holder busserne stort set stille. 

quote Vi er gået fra 100 til 0, vi kørte lige ind i en mur. Bom. Så var det slut

Irene Nielsen, ejer, St. Grandløse Busser

De udenlandske turister er væk, musikfestivalerne aflyst, og pensionisterne tør ikke begive sig ud i landet af frygt for smittefare. 

- Branchen er ekstremt hårdt ramt under coronakrisen, det er meget alvorligt, siger Michael Nielsen, administrerende direktør i brancheorganisationen Dansk Persontransport.

Nye tal fra Storebæltsbroen viser, at 57 procent færre busser krydser broen, og to lokale busselskaber kan føje flere dystre tal til.

Aflysninger og usikker fremtid

Hos Fladså Turist mistede man i juni, som regnes for den travleste måned, 85 procent af omsætningen. Busselskabet fra Næstved har måttet fyre en fjerdedel af de ansatte som en konsekvens af coronakrisen.

- Vi ser rigtig mange aflysninger, og efter sommerferien ved vi ikke, hvor meget der er at lave, for de forudbestillinger, vi plejer at have, de ligger der ikke, siger direktør Matthias Jordan Andersen.

Læs også
Færgebegejstring fortsætter – 300.000 har været med gratis
Læs også
Færgebegejstring fortsætter – 300.000 har været med gratis

Personalefyringer har St. Grandløse Busser i Holbæk ikke måttet ty til, men har i stil med Fladså Turist oplevet et enormt tab i omsætningen: 70 procent. 

- Det er altsammen noget værre møg. Vi er gået fra 100 til 0, vi kørte lige ind i en mur. Bom. Så var det slut. 

- Det skete den 11. marts. Dagen efter ringede jeg til min revisor og sagde: Er det nu, jeg skal lukke? Nej, det skal du ikke, Irene, sagde han. For Mette Frederiksen har sagt, vi skal køre videre. Så det gjorde vi og gør vi. Vi kæmper, siger ejer Irene Nielsen.

Forudser tab på en milliard

Ifølge en undersøgelse fra Dansk Persontransport vil den samlede busbranche miste totredjedel af årets omsætning, hvilket svarer til omkring en milliard kroner, og at 63 procent af virksomhederne som følge af det vil være i risiko for at gå konkurs. Derfor skal hjælpepakkerne blive forlænget. 

- Vi regner med at have behov for, at hjælpepakkerne, især dem til fast omkostning og til lønkompensation, bliver forlænget for den her branche, der bløder, siger Michael Nielsen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Fladså Turist har måttet fyre flere chauffører som en konsekvens af coronakrisen, siger direktør Matthias Jordan Andersen. 
Fladså Turist har måttet fyre flere chauffører som en konsekvens af coronakrisen, siger direktør Matthias Jordan Andersen.  Foto: Martin Stilling / TV2 ØST

Både Fladså Turist og St. Grandløse Busser har gjort brug af regeringens hjælpepakker og kan nu gå en ekstra hård vinter i møde, hvor der i forvejen er helt stille. 

- Der kommer ikke til at ske noget i resten af 2020, men jeg håber på, at vi med den kundesammensætning, vi har, er tæt på at være op i gear igen i foråret 2011, siger Matthias Jordan Andersen fra Fladså Turist.

- I april, maj, juni og juli har vi ikke fået en stor omsætning, og det er jo den, vi plejer at leve af resten af året. Så det bliver sløjt, men jeg håber, vi klarer den, lyder det fra Irene Nielsen fra St. Grandløse Busser.


Nyhedsoverblik