Sidste chance for at købe færge

Beboerne på Askø skal beslutte, om de stadig er interesserede i at købe færgen, der sejler til og fra øen.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I september 2023 blev det besluttet, at færgen til Askø fremover skal sejle fra Kragenæs i stedet for Bandholm, hvor den sejler fra i dag.

quote Vores købmand og vores færge er livsnerven på øen

Per Skov Madsen, formand for Askø Strandvig Grundejerforening

Den beslutning faldt ikke i god jord hos beboerne på Askø.

- Der tages overhovedet ikke højde for de mange sommerhusejere, som kommer på øen, og nu skal rejse ekstra langt eller de mennesker, som pendler hver dag. 

- Det bliver bare ikke attraktivt, at bo på Askø, sagde Per Skov Madsen, der er formand for Askø Strandvig Grundejerforening.

Byrådet i Lolland Kommune besluttede i september 2023, at færgedriften til Askø, Fejø og Femø fremover skal være i Kragenæs.
Byrådet i Lolland Kommune besluttede i september 2023, at færgedriften til Askø, Fejø og Femø fremover skal være i Kragenæs. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Siden fortalte beboerne til TV2 ØST, at de overvejede at købe færgen af kommunen, så de kunne få den gamle færgerute tilbage.

Senest den 30. marts skulle de fortælle kommunen, om de stadig var interesserede i det, og det har de nu gjort.

- Vi er stadig interesserede. Vi mangler bare en masse svar fra kommunen, fortæller Per Skov Madsen til TV2 ØST.

Spareøvelsen koster

Med kommunens plan bliver Bandholm droppet som færgehavn, så både færgen til Fejø, Askø og Femø sejler fra Kragenæs.

Ved at ligge færgedriften det samme sted, kan kommunen hvert år spare 1,6 millioner kroner på det beredskab, som ligger standby for at sejle ambulancer, politi eller slukningskøretøj over på en af de små øer.

Kragenæs ligger dog cirka 17 minutters kørsel vest for Bandholm, medmindre man kører bag en traktor. 

Det vil sige, at turen til og fra større byer som Maribo og Nykøbing Falster bliver noget længere.

- Vores købmand og vores færge er livsnerven på øen og hvis færgen forsvinder, så forsvinder købmanden også, og så dør livet på øen, sagde Per Skov Madsen i september 2023.

Nødråbet fra Askø

Derfor har beboerne nu slået sig sammen, og har i sinde at købe færgen.

- Det er et nødråb fra Askø. Vi er nødt til at gøre det, ellers går det helt galt for vores dejlige ø, siger Per Skov Madsen.

Da jernbanen mellem Maribo og Bandholm (billedet, 1956) blev indviet i 1869, blev der den 2. oktober indsat et mindre skib til rutesejlads rundt mellem Bandholm, Fejø, Femø, Askø, Kragenæs og Sakskøbing. Ruten blev ikke nogen succes og derfor indstillet ved udgangen af 1870, fordi ikke var et tilstrækkeligt behov for ruten. Men kort efter blev ruten mellem Askø og Bandholm genoptaget med dampskib.
Da jernbanen mellem Maribo og Bandholm (billedet, 1956) blev indviet i 1869, blev der den 2. oktober indsat et mindre skib til rutesejlads rundt mellem Bandholm, Fejø, Femø, Askø, Kragenæs og Sakskøbing. Ruten blev ikke nogen succes og derfor indstillet ved udgangen af 1870, fordi ikke var et tilstrækkeligt behov for ruten. Men kort efter blev ruten mellem Askø og Bandholm genoptaget med dampskib. Foto: Ariel/Dansk Luftfoto/Det Kongelige Bibliotek

For mere end 10 dage siden sendte de derfor en mail til kommunen, hvor de spurgte efter en række oplysninger, de kunne bruge til at lave en såkaldt business case for købet af færgen.

Borgmester Holger Schou Rasmussen (S) har tidligere givet udtryk for, at beboerne på Askø har de oplysninger, de skal bruge.

Borgmester Holger Schou Rasmussen (S) i Lolland Kommune.
Borgmester Holger Schou Rasmussen (S) i Lolland Kommune. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

De kan jo selv regne ud, hvad det koster, og de skal vise, at de økonomisk og logistisk er i stand til at overtage driften. 

- Der er åbne regnskaber, så de kan jo lave en business case og sende den ind til os. Men det har de ikke gjort, fortalte han i september 2023.

Lige nu afventer øboerne stadig svar på mailen med spørgsmål til kommunen. 

Sagen lander på ministerens bord

Men  i dag, lørdag den 30. marts, sender Per Skov Madsen en ny mail afsted, hvor han bekræfter, at de er interesserede i at købe færgen.

Hvis det ellers kan lade sig gøre økonomisk, så er der opbakning fra øboerne, lyder det.

- Vi sidder bare klar til at trykke på knappen, siger Per Skov Madsen.

Læs også
To lokale investorer puster liv i 100 år gammelt havneområde
Læs også
To lokale investorer puster liv i 100 år gammelt havneområde

Sagen fra Askø fik forleden folketingspolitiker Susie Jessen (DD) til at besøge øen for at høre, om hun kan hjælpe beboerne med at overtage færgedriften til og fra øen.

- Vi har et ansvar for at sikre en ordentlig infrastruktur i hele Danmark, uanset hvor man bor, og det skal ministeren også vide, sagde hun.

Nu vil hun bringe askøboernes problem til Christiansborg og den ansvarlige minister, indenrigsminister Sophie Løhde (V).


Nyhedsoverblik