Øboere vil købe deres egen færge

En håndfuld beboere på Askø forsøger at overtage øens færgedrift efter stor utilfredshed med Lolland Kommunes nye færgestrategi.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Askøs livsnerve er på spil, og dét finder øboerne i Smålandsfarvandet sig ikke i. De gør nu oprør mod kommunen.

Det begyndte tilbage i januar, hvor en gruppe utilfredse private aktører fra Askø gik til møde med borgmester Holger Schou Rasmussen (S) og formand for klima-, teknik- og miljøudvalget i Lolland Kommune Tine Vinther (V) for at diskutere den færgestrategi, som kommunen blev enige om sidste år.

Læs også
Omdiskuteret færgeplan til småøer bliver en realitet
Læs også
Omdiskuteret færgeplan til småøer bliver en realitet

Formand for fritidshusejerne i Askø Strandvig Grundejerforening Per Skov Madsen, der deltog i mødet, er dybt utilfreds med de ændringer, som færgestrategien medfører og vil gøre alt for at kæmpe imod.

- Vi kan simpelthen ikke leve med strategien. Og hvis kommunen ikke kan tales til fornuft, så må vi jo selv købe og overtage færgedriften, siger han.

Vil gå ud over beboerne

Færgestrategien indeholder blandt andet, at færgeovergangen mellem Bandholm og Askø skal skrottes og i stedet være mellem Askø og Kragenæs, hvilket ifølge Per Skov Madsen vil få store konsekvenser for øen.

- Det vil både gå ud over fastboende, erhvervsdrivende og sommerhusejere. Der er allerede kommet rigtig mange til salg-skilte op på øen på grund af den her færgestrategi, siger han.

Per Skov Madsen og en række andre privatpersoner fra øen er derfor gået sammen i et forsøg på at købe og overtage Askøs færgedrift af Lolland Kommune, men forhandlerne er forvirrende.

- Vi havde et okay møde med dem. De var positive og ville egentlig gerne have, at vi overtog færgeoverfarten. Men de kunne ikke sætte nogle tal op. De kunne hverken give os priser eller detaljer. Det var ligesom at spille med en blind makker, fortæller han.

Byrådet i Lolland Kommune beslutter færgedriften til Askø, Fejø og Femø.
Byrådet i Lolland Kommune beslutter færgedriften til Askø, Fejø og Femø. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST - Arkivfoto

En kompliceret sag

Hvis færgen til Askø skal overgå fra kommunen til Per Skov Madsen og de private aktører, skal det ifølge loven først gennem et offentligt udbud, hvor andre også kan byde ind.

Per Skov Madsen fortæller her, at de før udbudsrunden skal prækvalificeres, hvilket kun kan lade sig gøre, hvis de opretter et rederi og kan stille op med en kapitalgaranti.

- Vi er i gang med at oprette et rederi, og det er ikke et problem. Problemet er, at vi ikke ved, hvor mange penge vi skal have, da kommunen ikke kan komme med en pris. De vil gerne have, at vi overtager, men kan ikke fortælle os noget, siger han.

Borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen mener ikke, at kommunen har tilbageholdt information eller på nogen måde har forhindret eller besværliggjort køb og overtagelse af færgedriften.

Læs også
Færre færgeafgange til øer presser landmænd
Læs også
Færre færgeafgange til øer presser landmænd

- De har ikke spurgt indtil beregninger eller noget som helst. Intet har været skjult eller hemmeligt. Regnskaberne er åbne, og de kan jo bare købe  færgen, siger han.

Ifølge borgmesteren har de private aktører fra Askø ikke gjort nok for at blive taget seriøse i overtagelsen af driften.

- De kan jo selv regne ud, hvad det koster, og de skal vise, at de økonomisk og logistisk er i stand til at overtage driften. Der er åbne regnskaber, så de kan jo lave en business case og sende den ind til os. Men det har de ikke gjort, fortæller han.

Formand for klima-, teknik- og miljøudvalget i Lolland Kommune Tine Vinther Clausen er også blevet spurgt ind til sagen, men ønsker ikke at udtale sig.

Per Skov Madsen og de private aktører fra Askø har til den 30. marts til at komme med et bud på færgen og håber at få medvind i sejlene. 


Nyhedsoverblik