Scandlines kritiserer forslag om lukning af buslinjer til færgehavne

Flere busruter på Lolland-Falster er lukningstruede. De politiske visioner for infrastruktur holder ikke vand, lyder kritikken fra Scandlines.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

De seneste spareforslag på kollektiv trafik i Region Sjælland er blevet modtaget med stor bekymring og utilfredshed blandt borgere og uddannelsesinstitutioner på Sjælland, Lolland, Falster og Møn.

Nu melder rederiet Scandlines sig i koret af kritikere, der er bekymrede for regionens infrastruktur.

15 busruter og Tølløse-banen er i spil til at få færre afgange eller blive nedlagt.

quote Det er den eneste mulighed for både medarbejdere og passagerer at komme med det offentlige

Anette Ustrup Svendsen, pressechef i Scandlines

Det gælder blandt andet busruterne Rute 720R Maribo – Rødby Færgehavn og Rute 740 Nykøbing Falster. – Gedser Færgehavn, hvor Region Sjælland kan spare henholdsvis 5,1 og 2,3 millioner kroner.

Samlet skal Region Sjælland spare 20 millioner på kollektiv trafik over de næste to år.

Eneste mulighed for passagerer og medarbejdere

Besparelserne falder ikke i god jord hos færgefirmaet, da busruterne dagligt benyttes af passagerer og medarbejdere.

- Scandlines er absolut ikke begejstret for forslaget om at nedlægge bus 740, der kører fra Nykøbing Falster Station til Gedser Færgehavn, da det er eneste mulighed for både medarbejdere og passagerer at komme med det offentlige til Gedser. Desuden lades beboerne i Gedser også i stikken, siger Anette Ustrup Svendsen, pressechef i Scandlines

Anette Ustrup Svendsen har svært ved at se sammenhængen mellem de politiske visioner og besparelserne på kollektiv trafik i området.

- Man kan i det hele taget undre sig over, at imens man sparer på den almindelige buspassagers mulighed for at blive transporteret til Gedser og Rødby, så bruges der midler på lobbyarbejde til projekter som Femern-tunnelen, der ligger 15 år ud i tiden.

Pengene skal tilbage til staten

I maj i år blev det besluttet, at alle landets regioner skulle fratages midler til såkaldt erhvervsfremme-opgaver. Penge til regional udvikling.

Region Sjælland mister derfor 112 millioner kroner på næste års budget, og fordi regionspolitikerne havde afsat 70 procent af de midler til netop den kollektive trafik, ender det altså ironisk nok med, at regionspolitikerne nu bliver nødt til at spare på området, fordi pengene skal retur til staten.

quote Vi er utroligt kede af, at vi er blevet bragt i den her situation

Peter Jacobsen (DF), formand i Udvalget for Trafik, Infrastruktur og Miljø i Region Sjælland

- Vi er utroligt kede af, at vi er blevet bragt i den her situation. Det er omstændigheder udefra, der gør, at vi skal det her. Det er ikke noget, som vi gør med god vilje, udtaler Peter Jacobsen (DF), formand i Udvalget for Trafik, Infrastruktur og Miljø i Region Sjælland, til TV ØST onsdag.

Anette Ustrup Svendsen kan ikke se sammenhængen mellem de politiske løfter og virkeligheden.

- Man kan i det hele taget undre sig over, at imens man sparer på den almindelige buspassagers mulighed for at blive transporteret til Gedser og Rødby, så bruges der midler på lobbyarbejde til projekter som Femern-tunnelen, der ligger 15 år ud i tiden.

Forslagene skal tages op i udvalget for Trafik, Infrastruktur og Miljø igen, før de lander på bordet i regionsrådet 5. november, når man skal fastlægge sommerkøreplanen for 2019.

DISSE RUTER ER I RISKO FOR AT BLIVE LUKKET ELLER BEGRÆNSET