Underskriftindsamling tager fart: - Bevar vores buslinje

En række busruter på Sjælland og øerne er i risiko for at blive lukket. Nu råber bekymrede borgere politikerne op med underskriftindsamling.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Hvis vi skal kunne tiltrække nye borgere, samt fastholde dem der bor her, er det nødvendigt - at vi har et velfungerende transportsystem.

quote Jeg bruger både ruten i hverdagene og i weekenden

Michael Ronni Hansen, Kalvehave

- Min eneste mulighed for at hente mine børn på Møn er med 660R, og hvis den bliver nedlagt, så bliver jeg nødt til at købe en bil, og det er jo netop ikke det der er mening med offentlig trafik  

- Hvis bussen ikke kører mellem Vordingborg og Stege, vil det berøre rigtig mange mennesker, og hvad med alle de unge, der skal til og fra skolerne? Det dur ikke, det er en ommer!

Sådan begrunder nogle borgere sin utilfredshed i en underskriftindsamling. De underskriver, fordi de ønsker at bevare en nedlægningstruet buslinje, der kører mellem Vordingborg og Stege.

Buslinjen er truet af nedlæggelse, fordi Region Sjælland skal spare 20 millioner kroner på kollektiv trafik de næste to år. 14 andre busruter er ligeledes i spil til at blive ramt af besparelser, ligesom Tølløse-banen kan få færre afgange i fremtiden.

Det fremgår af et sparekatalog, som regionspolitikerne drøftede på et møde onsdag. Forslagene er fortsat med i overvejelserne efter gårsdagens møde i Udvalget for Trafik, Infrastruktur og Miljø.

Ingen alternativer

Spareforslagene om at nedlægge og afkorte flere busruter har vakt stor bekymring i regionen. Flere borgere har udtrykt utilfredshed og bekymring på sociale medier.

Nu er en underskriftindsamling startet for at illustrere over for politikerne, hvor meget en nedlæggelse af busrute 660R mellem Vordingborg og Stege vil gå ud over borgere i området.

Det er en borger fra Kalvehave står bag underskriftindsamlingen. Han er selv meget afhængig af buslinjen, som han bruger, når han skal aflevere sin søn i skole, på indkøb og til læge.

- Jeg har intet andet transportmiddel, og jeg bruger kun 660R, fortæller Michael Ronni Hansen, førtidspensionist og uddyber:

- Jeg bruger både ruten i hverdagene og i weekenden. Jeg skal for eksempel tjekke bustider, inden jeg kan bestille tid hos lægen, siger han til TV ØST.

Michael Ronni Hansen startede underskriftindsamlingen ved 19-tiden onsdag aften. Antallet af underskrifter tæller over 400 torsdag formiddag, og tallet stiger time for time.

- Vi er blevet bragt i den her situation

Busruten er truet, fordi Region Sjælland skal spare 20 millioner på kollektiv trafik i 2019 og 2020. Besparelserne kommer som følge af en aftale mellem Dansk Folkeparti og regeringen, som kom på plads tidligere på sommeren.

quote Det er smadderhamrende ærgerligt, og der er ingen af os, der synes, at det her er en optimal situation

Peter Jacobsen (DF), fformand i Udvalget for Trafik, Infrastruktur og Miljø

Her blev det besluttet, at alle landets regioner skulle fratages midler til såkaldt erhvervsfremme-opgaver. Penge til regional udvikling.

Region Sjælland mister derfor 112 millioner kroner på næste års budget, og fordi regionspolitikerne havde afsat 70 procent af de midler til den kollektive trafik, ender det altså ironisk nok med, at regionspolitikerne nu bliver nødt til at spare på området, fordi pengene skal retur til staten.

- Vi er utroligt kede af, at vi er blevet bragt i den her situation. Det er omstændigheder udefra, der gør, at vi skal det her. Det er ikke noget, som vi gør med god vilje, udtaler Peter Jacobsen (DF), der er formand i Udvalget for Trafik, Infrastruktur og Miljø i Region Sjælland til TV ØST onsdag.

- Det er smadderhamrende ærgerligt, og der er ingen af os, der synes, at det her er en optimal situation, men vi er nødt til at forholde os til virkeligheden, og virkeligheden er, at vi mangler de her penge, og så er der ikke andet at gøre end at foretage de her besparelser.

Artiklen fortsætter under faktaboksen ...

Disse ruter er i risko for at blive lukket eller begrænset

Forslagene skal tages op i udvalget for Trafik, Infrastruktur og Miljø igen, før de lander på bordet i regionsrådet 5. november, når man skal fastlægge sommerkøreplanen for 2019