Samråd om 28 russiske søfolk på Femern-byggeri: - Det nærmer sig det skandaløse

Transportminister Benny Engelbrecht (S) var i dag indkaldt i samråd i sagen om 28 russiske søfolk, der angiveligt har arbejdet ulovligt på Femern-byggeriet.

- Jeg synes, det nærmer sig det skandaløse og er ganske uacceptabelt, at en statslig virksomhed som Femern A/S ikke har bedre styr på det her.

Det var ikke til at tage fejl af, hvad Enhedslistens arbejdsmiljøordfører, Christian Juhl, mener om, at Femern-byggeriet er blevet ramt af den første større sag om ulovlige arbejdsforhold.

Ordene faldt i politikerens indledning til dagens samråd i Beskæftigelsesudvalget, hvor han havde indkaldt transportminister Benny Engelbrecht (S) til at svare på spørgsmål om sagen, der tog sin begyndelse den 9. marts. 

Her anholdt Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi 28 russiske søfolk for at arbejde ulovligt på byggeriet.

De blev sigtet for ikke at have arbejdstilladelse i Danmark, og Udlændingestyrelsen besluttede at udvise dem.

- Det er en arbejdsplads med så mange forskellige arbejdsgivere og kulturer, og hvis man ikke fra start tager fat og sørger for, at tingene er i orden, vil der opstå flere af den slags sager, siger Christian Juhl (EL), der på forhånd havde fremlagt tre spørgsmål for ministeren til samrådet.

Artiklen fortsætter under billedet.

Christian Juhl er Enhedslistens arbejdsmiljøordfører.
Christian Juhl er Enhedslistens arbejdsmiljøordfører. Foto: Jesper Truelsen - TV 2 ØST

Øget fokus på tilsyn

Den er den statslige virksomhed Femern A/S, der er bygherre på Femern-forbindelsen, som er Danmarks største anlægsprojekt. De 28 russiske søfolk var hyret af hollandske FBC, Fehmarn Belt Contractors, der er en af hovedentreprenørerne.

Efter politiaktionen i Rødbyhavn bad transportministeren Femern A/S om en redegørelse.

Søfolkene boede ombord på slæbebådene - og de var kun i land, når der skulle hentes mad, påfyldes brændstof eller udskiftes besætning, hedder det i redegørelsen. Derfor er spørgsmålet, om det er reglerne for at arbejde på en dansk byggeplads, der er gældende, eller de internationale søfartsregler.

Hvor de danske regler kræver en dansk arbejdstilladelse, så er det ikke tilfældet med de internationale søfartsregler.

Entreprenørselskabet Fehmarn Belt Contractors agter ifølge redegørelsen at åbne en erstatningssag mod Femern A/S efter politiaktionen.

- Jeg kan forstå, at der er rejst juridisk tvivl om, hvorvidt loven faktisk er blevet brudt, så derfor vil jeg ikke forholde mig til det konkret. Det må være op til domstolene, siger Benny Engelbrecht til TV2 ØST.

Artiklen fortsætter under billedet.

Benny Engelbrecht
Foto: TV2 ØST

Til samrådet blev Benny Engelbrecht (S) blandt andet spurgt ind til, om det får nogen konsekvenser for bygherren eller hovedentreprenøren, at politiet og Udlændingestyrelsen altså har vurderet, at der blev benyttet ulovlig arbejdskraft.

- Jeg har haft en samtale med Femern A/S, og de har tænkt sig at skærpe indsatsen yderligere og også tilbyde myndigheder, der har interesse i det, at have kontorfaciliteter i direkte forbindelse med byggeriet, så tilsynet kan komme så tæt på som muligt, siger Benny Engelbrecht.

- Jeg tror ikke, man kan sikre sig hundrede procent mod, at nogen begår en fejl. Men derfor skal vi også sikre, at myndighederne har så let mulighed til tilsyn som muligt, fortsætter han.

Storstrømsbroen som skrækeksempel

Christian Juhl (EL) er glad for, at ministeren på samrådet gav forvisning om, at der fremover vil være et øget fokus på, at arbejdet med Femern-forbindelsen bliver udført efter dansk lovgivning.

- Det er godt, der bliver strammet op, for det kan kun være med til at forbedre situationen, så det bifalder jeg i den grad, siger han.

Arbejdsmiljøordføreren fortæller, at han fortsat vil holde et vågent øje med arbejdsforholdene på det store anlægsprojekt ved at have tæt kontakt med fagbevægelsen.

Når coronarestriktionerne tillader det, forestiller han sig, at Beskæftigelsesudvalget vil besøge byggeriet på Lolland samt byggeriet af den nye Storstrømsbro ved Vordingborg, som han anser som et skrækeksempel, efter der ad flere omgange har været kritik af arbejdsforholdene, der i efteråret også ledte til et samråd med beskæftigelsesministeren.

- Vi har stor lyst til at besøge både Femern, men også den anden store skandale, vi har dernede, nemlig Storstrømsbroen, som har haft en start, der trodser alle fantasier, siger Christian Juhl.

Prisen for Femern-forbindelsen forventes at lande på cirka 53 milliarder kroner.