Femern i redegørelse til minister - kendte i ugevis til sag om russiske søfolk

Femern A/S fremlægger nu for første gang en redegørelse i sagen om de 28 russiske søfolk, der i sidste uge blev anholdt og sigtet for at arbejde ulovligt i Danmark.

Femern A/S kendte i ugevis til problematikken om russiske søfolk uden dansk arbejdstilladelse på to slæbebåde i Rødbyhavn - men sagen var ikke enkel, og derfor nåede politiet at gribe ind, før Femern A/S gjorde.

Sådan kan konklusionen af en skriftlig redegørelse til transportminister Benny Engelbrecht (S) om sagen fra Femern A/S kort genfortælles. Redegørelsen kommer efter, at politiet i sidste uge slog til mod to russiske slæbebåde i havnen i Rødbyhavn, og 28 søfolk efterfølgende blev sigtet for at arbejde ulovligt i Danmark og blev udvist.

- Vi spurgte Kammeradvokaten til råds. Og vi fik at vide, at der var fortolkningstvivl i spørgsmålet om reglerne for udenlandske arbejdere til søs. Derfor valgte vi ikke at gribe ind - men ville undersøge sagen videre for at få klarhed om reglerne, siger kommunikationschef i statens byggeselskab Femern A/S, Morten Kramer Nielsen, til TV2 ØST efter redegørelsen er lagt frem.

Kunne arbejde på lavt vand

Slæbebådene blev hyret, fordi de ikke stikker særlig dybt, og derfor var velegnede til arbejdet på arbejdshavnen ved Rødbyhavn, hvor der er meget lavvandet.

quote Ordnede forhold betyder også, at vi skal være sikre på det grundlag, som vi står på, hvis vi skal gribe ind overfor en underleverandør

Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef Femern A/S

Søfolkene boede ombord på slæbebådene - og de var kun i land, når der skulle hentes mad, påfyldes brændstof eller udskiftes besætning, hedder det i redegørelsen. Derfor var spørgsmålet, om det var reglerne for at arbejde på en dansk byggeplads, der var gældende, eller de internationale søfartsregler. 

Hvor de danske regler kræver en dansk arbejdstilladelse, så er det ikke tilfældet med de internationale søfartsregler.

Spurgte 1. februar

At der måske kunne være et problem stod klart, da Femern A/S allerede 1. februar bad entreprenørkonsortiet Fehmarn Belt Contractors om en udtalelse i sagen. Her forholdt entreprenørkonsortiet sig til de internationale søfartsregler som gældende for de russiske søfolk.

Et notat fra Kammeradvokaten den 17. februar fastslog samtidig, at der var tale om var en 'ikke-uvæsentlig fortolkningstvivl' om reglerne var overtrådt i sagen eller ej.

Derfor bad Femern A/S den 28. februar Fehmarn Belt Contractors om en konkret juridisk redegørelse for, hvorfor de ikke brød reglerne.

Redegørelsen nåede ikke at komme, før politiet den 9. marts slog til og anholdt de 28 søfolk ved en omfattende aktion.

quote De burde have taget fat i det problem og få det løst, og ikke trække det i langdrag ved at spørge lidt hist og her

Steffen Rasmussen, formand for 3F Lolland.

- Det er vigtigt at sige, at der skal være ordnede forhold på byggeriet af Femern-forbindelsen. Det er hævet over enhver tvivl. Men ordnede forhold betyder også, at vi skal være sikre på det grundlag, som vi står på, hvis vi skal gribe ind overfor en underleverandør. Og vi synes ikke, at der var noget klart grundlag for at kræve slæbebådene bortvist, siger Morten Kramer Nielsen fra Femern A/S.

Burde have grebet ind

Femern A/S burde dog have grebet ind og krævet al tvivl fejet af bordet, da de fik mistanke om, at der måske var noget galt. Det mener 3F, der kritiserer, at det endte med at være politiet, der greb ind.

- Femern har sat sig i en meget prekær situation, ved at begynde at spekulere på det, og så finde ud af, at der måske er et problem. Jeg synes, at de meget tidligere skulle være trådt i karakter. De burde have taget fat i det problem og få det løst, og ikke trække det i langdrag ved at spørge lidt hist og her, siger Steffen Rasmussen, der er formand for 3F Lolland.

Han mener slet ikke, at der er tvivl om, at søfolkene var tilknyttet et dansk byggeri.

- De arbejder på et kæmpestort byggeprojekt, som den danske stat har sat i gang. Der er en danskejet bygherre med en masse krav og regler, der skal overholdes, også i forhold til arbejdsvilkår. De russiske søfolk er en del af byggepladsen, og arbejder fast på en arbejdsplads i dansk farvand. Der må vi forvente, at de skal overholde de regler, som der gælder for fremmed arbejdskraft i Danmark, siger han.

Ifølge Morten Kramer Nielsen fra Femern A/S er sagen dog slet ikke så klar.

- Det er jo ikke sådan, at vi ikke handlede. Vi har kontakter med entreprenørerne om den konkrete bestemmelse. Og her så vi på, hvordan vilkårene var til søs. Der kunne vi så fastslå, at der var uklare fortolkningsmuligheder. Og det var så det, som vi var ved at dykke ned i, da politiet rykkede ind, siger han.

Havde fået kontrolbesøg

I rapporten fremhæver Femern A/S, at både Søfartsstyrelsen og politiet af to omgange havde inspiceret arbejdet ved blandt andet slæbebådene, og at der ikke havde været nogen indikation af problemer fra officielt hold før den 9. marts.

Ifølge Morten Kramer Nielsen glæder Femern A/S sig da også til at se politiets argumenter for at sigte de 28 russiske søfolk.

- For os, som er i gang med projektet her, er det meget vigtigt. Vi har jo en opgave med at luge ud i alle tvivlstilfældene. Nu har politiet så valgt at gribe ind, og derfor tror jeg også det er vigtigt, at vi får lov til at se premisserne for den her afgørelse, så vi kan få luet ud i de tvivlstilfælde, der måtte være, siger Morten Kramer Nielsen.

Ender i retten

Lige nu ligger arbejdet med arbejdshavnen stille. Men sagen ser ikke ud til at stoppe her.

Dels nægter de russiske søfolk at have begået noget ulovligt - dels har entreprenørselskabet Fehmarn Belt Contractors ifølge redegørelsen oplyst, at de agter at åbne en erstatningssag mod Femern A/S efter politiaktionen.

- Det ser ud til, at sagen ender i retten, og at der kommer et erstatningskrav imod Femern A/S. Vi er jo sådan set en del af den danske stat, så hvis det skal gå rettens vej, så må det jo være sådan. Det har vi ikke så meget at sige til, siger Morten Kramer Nielsen fra Femern A/S.