Øboere frygter færgemangel - dropper samarbejdet med kommunen

Repræsentanterne fra Femø har dagen før et afsluttende borgermøde besluttet at forlade en proces om fremtidens færgefart til øen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Vi har kæmpet til det sidste. Men nu er vi nødt til at sige stop. Det er vores livsgrundlag, det handler om. Det kan hurtigt gå ned ad bakke.

Sådan siger Inge-Lise Bisted, der er formand for beboerforeningen på Femø.

Inge-Lise Bisted er formand for beboerforeningen på Femø.
Inge-Lise Bisted er formand for beboerforeningen på Femø. Foto: Kristoffer Koch - TV2 ØST

Foreningens repræsentanter har umiddelbart før aftenens borgermøde i Lolland Kommune besluttet at trække sig fra et projektarbejde om fremtidens færgesejlads til Fejø, Femø og Askø ud for Lolland.

- Vi synes, at vi er blevet kørt over i den her proces. Vi håbede, at de ville høre på os, men vi er ikke blevet taget alvorligt. Samtidig er arbejdsgrundlaget for undersøgelserne - kommissoriet - blevet lavet om undervejs, så vi er reelt bare blevet kørt ud på et sidespor, siger formanden.

Hun er utryg ved den proces, som kommunen har gennemført.

Læs også
Hver tiende færge sejler tom - øboere afviser forslag om delefærge
Læs også
Hver tiende færge sejler tom - øboere afviser forslag om delefærge

- Reelt er der nu total usikkerhed om, hvordan det bliver - både økonomisk og for besejlingen af øerne. Og vi sidder tilbage med den tanke, om kommunerne er den rigtige til at drive opgaven. Måske er det bedre, at de overdrager det ansvar til staten, siger Inge-Lise Bisted.

Skift til el-færger

Baggrunden for arbejdet er, at kommunen gerne vil udskifte de aldrende, eksisterende færger til nye el-færger. Og i den forbindelse vil man gerne nedbringe antallet af færger fra tre til to. 

Kommunen fremlagde dengang tal, der viste, at færgerne ofte har sejlet tomme rundt i ydertidspunkterne. Det er årsagen til, at man siden nytår har skulle booke plads på færgen før den sejlede. 

En del af årsagen til det er, at færgen Femøsund er blevet beredskabsfærge, og at der er sejlet med hjemmehjælpere.

Læs også
Femø og Fejø i finalen til titlen som Årets Ø
Læs også
Femø og Fejø i finalen til titlen som Årets Ø

Men det er meget trist, at Femø nu forlader projektet med at få processen med de nye færger til at falde på plads, siger formanden for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget i Lolland Kommune, Tine Vinther Clausen (V).

- Jeg er ked af, at en af de tre øer ikke har lyst til at gøre arbejdet færdigt, siger hun. Jeg kan ikke genkende den kritik, som de kommer med. Selvfølgelig er det en svær proces - men ingen havde ventet, at det ville være let, siger hun.

Lolland Kommune holder tirsdag en stor konference om fremtidens færgetrafik, hvor arbejdet vil blive fremlagt. Det er en slags udvidet borgermøde, hvor resultatet for de forskellige arbejdsgruppers arbejde bliver fremlagt.

- Jeg er spændt på, hvad folk vil sige, og hvad man er nået frem til. Jeg er samtidig glad for, at Femø har været med i processen hele vejen indtil til sidst. Og det er selvfølgelig trist, at de ikke vil stå på mål for det arbejde, der er blevet lavet, siger Tine Vinther Clausen.

Hun siger, at det nu er politikerne, der skal afgøre, hvad der skal ske.

- Det er nu, at den politiske proces starter. Vi skal både skifte til en mere grøn sejlads og samtidig holde økonomien stabil, siger hun.

Frygter valg på løst grundlag

For formanden for Femøs beboerforening er man dog i tvivl om, om politikerne træffer ordentligt oplyste valg.

- Vi har spurgt og spurgt til økonomien i deres forslag, men uden at få klare svar. Det eneste, der er sagt med sikkerhed, er, at der skal spares mellem fem og ti millioner på årsbasis. Til sidst i processen fik vi så at vide, at alene ombygningen af færgelejerne til de nye færger vil koste 77 millioner kroner. Hvor de penge skal komme fra, ved vi ikke, siger hun.

Læs også
Kvindelejren på Femø fylder 50 år - de frigjorte kvinder er blevet en del af øen
Læs også
Kvindelejren på Femø fylder 50 år - de frigjorte kvinder er blevet en del af øen

- Økonomiudvalget traf beslutningen om processen, og det er Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, der skal komme med forslag til strategi. Men derfra er det embedsmænd, der har stået for processen. Politikerne har været med til lyttemøder som optakt til processen, men der talte vi for døve øren. 

- Vi frygter, at politikerne tror, at der har været tale om en demokratisk proces. Det er ikke tilfældet. Vi frygter, at de tager vidtrækkende beslutninger på et løst grundlag, siger Inge-Lise Bisted.

Frygter trekantsejlads

En løsning på det kunne være at lade en færge sejle mellem alle tre øer i en trekantssejlads i vintersejlplanen - men det er beboernes største frygt, at det bliver en fast ordning.

- Det kunne gå om aftenen om vinteren, for eksempel. Men hvis det kommer fast syv måneder om året, så ville det være et stort problem for os. Det vil føre til en sejltid på omkring to timer hver vej - og det er en dramatisk omlægning, som det er svært at forestille sig ikke vil have meget dramatiske konsekvenser for os på øen. 

- Det her svarer ikke til at fjerne en aftenbus. Vi har ikke noget alternativt. Hvis der ikke er en færge i regelmæssig drift, så svarer det til at låse os inde, siger hun.

Læs også
Lolland køber ekstra færge til sejlads til småøer: - Det er en glædens dag
Læs også
Lolland køber ekstra færge til sejlads til småøer: - Det er en glædens dag

Øboerne frygter i det hele taget, at den nye besejling vil føre til en dramatisk nedgang i trafiktallene til øen.

Det er ikke noget, som udvalgsformanden Tine Vinther Clausen ønsker at give løfter om ikke kommer til at ske.

- Jeg kan ikke love noget som helst, for jeg har ikke set forslagene endnu. Men jo mere vi taler sammen, jo mere kan vi høre, hvad hinanden siger, siger hun.

Borgermødet om færgedriften, som Lolland Kommune har inviteret til, bliver afholdt i Horslunde Landsbyordning her til aften. 


Nyhedsoverblik