Lolland Kommune vil firdoble antallet af turister med ny strategi

Fire millioner overnattende turister i 2050. Sådan lyder ambitioner i en ny strategi fra Lolland Kommune, som byrådet har godkendt fredag.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I en normal turistsæson har Lolland Kommune hen ved en million overnattende turister. Men det antal skal op på fire millioner frem mod år 2050.

Det er et af nøglepunkterne i en ny strategi, som netop er blevet godkendt af byrådet i Lolland Kommune.

- Vi har en fantastisk sydvendt kyststrækning, en række stærke turistattraktioner lokalt, og mange investorer har allerede fået øjnene op for de mange nye muligheder i vores område, siger borgmester Holger Schou Rasmussen (S), i en meddelelse om strategien.

quote Alt i alt har vi et bredt og varieret tilbud med noget for næsten enhver smag

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester, Lolland Kommune

Strategien er blevet til gennem længere tid blandt andet med bidrag fra 150 borgere, der har deltaget i offentlige borgermøder.

- Ved at tiltrække flere turister, kan vi få flere gæster i vores restauranter, butikker og aktivitetstilbud, og dermed flere arbejdspladser, forklarer Holger Schou Rasmussen.

Borgmester Holger Schou Rasmussen (S) fremhæver, at strategien også er til gavn for lokalområdet blandt andet i form af mange nye arbejdsplader i Lolland Kommune.
Borgmester Holger Schou Rasmussen (S) fremhæver, at strategien også er til gavn for lokalområdet blandt andet i form af mange nye arbejdsplader i Lolland Kommune. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Bliver de fire millioner overnatninger om året en realitet, vil det ifølge Lolland Kommune kunne skabe 5.800 arbejdspladser i relation til turismeindustrien i 2050.

Skæver til populære turistmål

En af de vigtigste forudsætninger, for at det kan lykkes, er, at Lolland får et væsentlig større og mere varieret udbud af overnatningstilbud end i dag, påpeger borgmesteren:

- Der bliver brug for noget nær alle former for overnatningsmuligheder, og samtidig skal vi arbejde for, at sæsonen bliver længere end bare de få uger, hvor vi i Danmark er vant til at holde sommerferie.

Strategien er ikke en detailplan for, hvad der i fremtiden skal være hvor – men derimod et redskab for styring af den videre udvikling af området fra Hyllekrog (på billedet) i øst til Nakskov i vest.
Strategien er ikke en detailplan for, hvad der i fremtiden skal være hvor – men derimod et redskab for styring af den videre udvikling af området fra Hyllekrog (på billedet) i øst til Nakskov i vest. Foto: TV2 ØST

En længere turistsæson er blandt andet det, som strategien skal bidrage til at fremme.

- Med flere forskellige tilbud hele året rundt vil både gæster og lokale få mere at opleve i vores område - også uden for den almindelige sæson, tilføjer borgmesteren.

Egnens største turistattraktion er Knuthenborg Safaripark, hvor gæsterne kan komme helt tæt på dyrene.
Egnens største turistattraktion er Knuthenborg Safaripark, hvor gæsterne kan komme helt tæt på dyrene. Foto: Knuthenborg Safaripark

Strategien er blevet til i en erkendelse af, at "Lolland er ikke på turisternes mentale landkort".

Begrænset vækst, lavt forbrug og lav udnyttelse af den eksisterende overnatningskapacitet er blot nogle af de udfordringer, som strategien skal være med til at sætte retning for at forandre. Dertil er konkurrencen fra andre kystdestinationer hård, hedder det i strategien.

Møns Klint
Læs også
Sydsjællandske kommuner går sammen om nyt turismekollektiv
Møns Klint
Læs også
Sydsjællandske kommuner går sammen om nyt turismekollektiv

Men potentialet er der, fremgår det af strategien, som til eksempel påpeger, at Albuen ved Nakskov Fjord med de rette tiltag kunne give oplevelser for en bred skare af naturelskere.

Her nævnes således en videreudvikling af campingpladsen med forskelligartede oplevelsesorienterede overnatningsformer som glamping og hytter, målrettet særlige brugergrupper som eksempelvis mountainbikere, surfere eller lystfiskere.

Kvart million i støtte

Strategien er ikke en detailplan for, hvad der i fremtiden skal være hvor – men derimod et redskab for styring af den videre udvikling af området fra Hyllekrog i øst til Nakskov i vest:

- I Nakskov er der fokus på at udvikle den ægte købstadsstemning, på Albuen kan man komme helt tæt på naturen, og i Kramnitze kan man mærke det lokale fællesskab og hygge sig på stranden. Alt i alt har vi et bredt og varieret tilbud med noget for næsten enhver smag, fremhæver Holger Schou Rasmussen.

købstadsstemningen i Nakskov skal fremmes blandt andet ved at forskønne bymidten og overnatningstilbud af god kvalitet hedder det i strategien.
købstadsstemningen i Nakskov skal fremmes blandt andet ved at forskønne bymidten og overnatningstilbud af god kvalitet hedder det i strategien. Foto: Rune Johansen/Visit Lolland-Falster

Lolland Kommune modtog sidste år støtte i form af 250.000 kroner fra Dansk Kyst- og Naturturisme og Realdania til at udvikle planen for Lollands Sydkyst.

Dertil har Lolland Kommune i samarbejde med Business Lolland-Falster og Visit Lolland-Falster bidraget til et samlet budget på fire millioner kroner.

Strategien for sydkysten er ikke det eneste, som Lolland Kommune har sat i værk for at tiltrække flere turister.

Nakskov Fjord - cykelsti
Læs også
200 millioner skal forvandle Lolland og Falster til cykelparadis
Nakskov Fjord - cykelsti
Læs også
200 millioner skal forvandle Lolland og Falster til cykelparadis

Sidste år præsenterede Lolland Kommune i samarbejde med Guldborgsund Kommune et andet tiltag, som skal fremme turisme i form af en plan for 400 kilometer cykelsti foruden færgeoverfarter på Guldborgsund samt stationer til servicering af cykler rundt om på de to øer.

Denne plan blev i øvrigt lanceret med ambitionen om at kunne kalde sig for "Europas førende cykelregion" i 2025.


Nyhedsoverblik