200 millioner skal forvandle Lolland og Falster til cykelparadis

Det er sundt at cykle, men penge investeret i bedre cykelstier er også godt for turismen, siger de to kommuner, der vil bygge over 400 kilometer cykelsti.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Transport ved hjælp af cykel skal være langt nemmere i fremtiden på Lolland og Falster. Det er ambitionen med en ny storstilet plan fra Business Lolland-Falster, Lolland og Guldborgsund Kommune.

Godt 400 kilometer cykelsti – fordelt på 190 kilometer national cykelrute og 215 kilometer cykelvej – bundet sammen af 28 knudepunkter, hvor de cyklende kan pumpe luft i dækkene eller lade elcyklen, er omdrejningspunktet i den plan, som skal fremme såvel den lokale cyklisme som cykelturismen.

quote Vi satser helt målrettet på, at vi skal have flere turister til Lolland-Falster

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester, Lolland Kommune

- Vi satser helt målrettet på, at vi skal have flere turister til Lolland-Falster, siger borgmester Holger Schou Rasmussen (S) og tilføjer:

- Hvis du som hel familie kan færdes sikkert, fordi at der er ordentlige cykelruter, og man kan tage rundt i hele vores geografi – så tror jeg, det vil lokke rigtig mange mennesker til.

Ambitionerne om at skabe bedre vilkår for cyklister er som sådan ikke ny:

I de seneste 25 år har man udviklet konceptet med at skabe bedre vilkår for cyklister i Nakskov by, fortæller arkitekt Philip Rasmussen fra By og Landskab i Nakskov:

- Baggrunden var meget alarmerende ulykkestal, hvor der skete 22 personskader om året med cyklister. Det var ikke smart. Derfor fik vi efter hollandsk forbillede lavet et cykelrutenet, hvor det lykkedes at få gennemført rigtig meget cykelinfrastruktur, hvor det årlige antal ulykker er nede på fire nu.

Cykelvejene spænder over alt fra brede cykelstier i byerne til nedlagte banelinjer, som er ombygget til moderne cykelstier.
Cykelvejene spænder over alt fra brede cykelstier i byerne til nedlagte banelinjer, som er ombygget til moderne cykelstier. Foto: By og Landskab

Jobs og bedre sundhed

Det er blandt andet disse erfaringer – hentet i Holland og efterprøvet i Nakskov – som nu skal bruges til at udrulle cyklismen på resten af Sydhavsøerne.

- Der er lavet en meget grundig evaluering – og konklusionen er, at der er flere, der cykler, siger Philip Rasmussen som pointerer, at investeringerne i at udbrede cyklismen til resten af Sydhavsøerne er en god forretning i mange henseender.

- Vi har beregnet, at der som minimum er 200 regulære arbejdspladser i at gennemføre sådan en plan.

Arkitekt Philip Rasmussen har i de sidste 25 år været med til at udtænke planerne for, hvordan flere nakskovitter vil vælge cyklen til - og det projekt er nu lykkedes så godt, at det skal bredes ud til resten af Lolland-Falster.
Arkitekt Philip Rasmussen har i de sidste 25 år været med til at udtænke planerne for, hvordan flere nakskovitter vil vælge cyklen til - og det projekt er nu lykkedes så godt, at det skal bredes ud til resten af Lolland-Falster. Foto: Signe Kaalund - TV2 ØST

Dertil kommer der store samfundsmæssige gevinster ved, at flere lader bilen stå og hopper på cyklen:

quote De besparelser, der er på sundhedsområdet, de er meget markante

Philip Rasmussen, arkitekt, By og Landskab

- De besparelser, der er på sundhedsområdet, de er meget markante. Transportministeriet har beregnet, at hver gang vi cykler en kilometer, sparer vi samfundet for 8 kroner. Det er en god samfundskontrakt.

Og omsætter man planerne for de godt 400 kilometer cykelsti til kroner og øre på sundhedsområdet, er der ifølge By og Landskab minimum 25 millioner kroner sparet årligt.

Søger 100 millioner kroner

Ifølge borgmesteren er de to Sydhavsøkommuner klar til at komme med halvdelen af beløbet, som projektet forventes at koste, 200 millioner kroner. Den anden halvdel håber han at få staten, erhvervsfremmeorganisationer og fonde til at spæde til.

Borgmester Holger Schou Rasmussen (S) ser både fordele for lokalbefolkningen og turismen ved at udbygge nettet af cykelstier. Nu mangler der bare nogle interesserede investorer, fortæller han.
Borgmester Holger Schou Rasmussen (S) ser både fordele for lokalbefolkningen og turismen ved at udbygge nettet af cykelstier. Nu mangler der bare nogle interesserede investorer, fortæller han. Foto: Signe Kaalund - TV2 ØST

- Vi har lagt nogle jetoner ind på kasinobordet og siger – vi er klar til at investere – er der nogle, der er klar til at investere sammen med os. Hvis vi kan få alle aktører med, er der basis for, at vi kan få sat det her i værk, siger Holger Schou Rasmussen og tilføjer:

- Det giver arbejdspladser, hvis vi får flere turister til – det giver en bedre omtale af Lolland-Falster generelt. Jeg ved, at folk, der kommer til Lolland-Falster, bliver overrasket over den natur, vi har.

Godt 400 kilometer cykelsti – fordelt på 190 kilometer national cykelrute og 215 kilometer cykelvej – bundet sammen af 28 knudepunkter, hvor de cyklende kan pumpe luft i dækkene eller lade elcyklen, er omdrejningspunktet i den plan, som skal fremme såvel den lokale cyklisme som cykelturismen.
Godt 400 kilometer cykelsti – fordelt på 190 kilometer national cykelrute og 215 kilometer cykelvej – bundet sammen af 28 knudepunkter, hvor de cyklende kan pumpe luft i dækkene eller lade elcyklen, er omdrejningspunktet i den plan, som skal fremme såvel den lokale cyklisme som cykelturismen. Foto: By og Landskab

Allerede i 2025 har de tre aktører, Business Lolland-Falster, Lolland og Guldborgsund Kommune en ambition om, at planerne er kommet så vidt, at man med rette kan kalde sig for "Europas førende cykelregion".

Foruden cykelstierne indeholder planen også idéer til overfarter for cykler på Guldborg Sund. Her illustreret syd for Nykøbing Falster med to træbroer, hvor en lille færge kan transportere de cyklende over det smalle farvand. "På denne måde kan transporten blive en oplevelse i sig selv," skriver By og Landskab i projektets prospekt.
Foruden cykelstierne indeholder planen også idéer til overfarter for cykler på Guldborg Sund. Her illustreret syd for Nykøbing Falster med to træbroer, hvor en lille færge kan transportere de cyklende over det smalle farvand. "På denne måde kan transporten blive en oplevelse i sig selv," skriver By og Landskab i projektets prospekt. Foto: By og Landskab