Sydsjællandske kommuner går sammen om nyt turismekollektiv

Tirsdag lancerer Destination SydkystDanmark en turismestrategi på Sydsjælland og Møn, der tager udgangspunkt i et nyt turismekollektiv.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Coronakrisen har vendt op og ned på turismen i Danmark. På den ene side har nedlukningen af landegrænser sat turismebranchen under stort pres, og på den anden side valfarter danskerne til kulturelle oplevelser og naturperler som aldrig før.

quote Det handler ikke om, hvad vi kan gøre for turisterne. Det handler om, hvad turisterne kan gøre for os

Martin Bender, direktør, VisitSydsjælland-Møn

Efter et års erfaringer med corona har destinationsselskabet VisitSydsjælland-Møn (Destination SydkystDanmark), som dækker kommunerne Faxe, Næstved, Stevns og Vordingborg, derfor vurderet, at der er behov for en helt ny turismestrategi på Sydsjælland og Møn.

Strategien kaldes Turismekollektivet - Fra Coronakrise til Bæredygtig Vækst og bliver lanceret tirsdag den 9. februar. Det oplyser Destination SydkystDanmark i en pressemeddelelse.

Vil skabe en helhedsoplevelse

Ifølge direktøren for VisitSydsjælland-Møn, Martin Bender, er det nye turismekollektiv et udtryk for, at der skal skabes en fuldendt helhedsoplevelse, når turister besøger Sydsjælland. Det kræver, at alle parter såsom kommuner, kommercielle turismevirksomheder, foreninger og lokale ildsjæle arbejder sammen på én gang.

- Vores erfaring er, at vi ikke er stærkere end det svageste led. Så selvom turister har haft en fantastisk oplevelse ved for eksempel Højerup Kirke, så hjælper det ikke, hvis de efterfølgende har været inde på en restaurant og spise, hvor de har haft en rigtig dårlig oplevelse. Så er det dét, der står tilbage, fortæller Martin Bender.

Den nye strategi har med andre ord fokus på det kollektive fællesskab og forsøger at skabe én samlet enhed bag turismen på Sydsjælland. Her lægges der blandt andet vægt på, at turismen ikke er et mål i sig selv, men snarere er et middel til at skabe en samlet værdi omkring destinationerne på Sydsjælland og Møn.

- Det handler ikke om, hvad vi kan gøre for turisterne. Det handler om, hvad turisterne kan gøre for os. Turisterne er med til at løfte hele målet for det, der kan ses og opleves. Skovtårnet er jo eksempelvis blevet et udflugtsmål for alle – også de lokale – og det har været med til at løfte oplevelses- og herlighedsværdien ved at bo i netop Haslev, forklarer Martin Bender.

Den nye plakat fra turismekollektivet, der skal markedsføre Sydsjælland og Møn.
Den nye plakat fra turismekollektivet, der skal markedsføre Sydsjælland og Møn. Foto: Mads Berg

Samtidig handler strategien om at tiltrække flere af de turister, der har mod på at få flere oplevelser i området, og som måske endda kan lokkes til at tage en overnatning på et hotel eller en bed & breakfast. 

- Vi gør det også for at undgå de mange endagsturister, som vi især har haft mange af under corona. Vi vil hellere have nogen, som bliver og overnatter, siger Martin Bender. 

Strategi skal sikre bæredygtig vækst

Ifølge Martin Bender er strategiens vigtigste mål at skabe fokus på bæredygtighed frem for udelukkende at fokusere på at tiltrække så mange turister som muligt. Under coronakrisen er det nemlig blevet tydeligt, at Sydsjælland og Møns største attraktion er natur, og at turister og lokale borgere har tendens til at flokkes om de samme naturperler på samme tid. Det har blandt andet været tilfældet i løbet af sommeren 2020 på Møns Klint.

- Når turister kommer i stort antal for at opleve naturen, så bliver naturen belastet, medmindre vi går ind nu og prøver at styre tempoet i turisternes tilgang, og hvordan de færdes, når de er i naturen og ved kysterne, siger han og fortsætter:

- Hvis vi vil blive ved med at være et sted, hvor folk gerne vil rejse hen, så skal vi styre det, så turister og lokale borgere får en positiv oplevelse frem for en negativ. Det er netop derfor, at vi siger bæredygtig vækst. Vi skal ikke bare vækste som ind i helvede uden at se os tilbage. Vi skal gøre det intelligent, og det er det, vi prøver med denne her strategi.

Martin Bender håber, at alle samarbejdspartnere i kollektivet vil tage de nye visioner til sig, så turismekollektivet i fællesskab kan skabe en bæredygtig og attraktiv destinationsudvikling, der vil medvirke til øget omsætning for de erhvervsdrivende i området.

Strategien omfatter Faxe, Næstved, Stevns og Vordingborg Kommuner og gælder frem til 2024. Du kan læse mere om selve strategien på hjemmesiden: www.turismekollektivet.dk.