Julemarkedsarrangør frustreret over dårligt internet: - Det er svært at drive forretning på landet

Forbindelsen til Mobilepay forsvandt på årets julemarked på Engestofte Gods i Maribo. Det store problem er dårlig mobildækning, mener arrangør.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

På det årlige julemarked på Engestofte Gods i Maribo var det lørdag ikke længere muligt at benytte Mobilepay for julemarkedets mange gæster, da det af ukendte årsager ikke var muligt at benytte appen. 

quote Det ærgrer mig, at os på landet fortsat skal føle os udenfor i et lille land som Danmark.

Lise Egeskov, Eventdirektør, Engestofte Gods

Udover forbindelsen til Mobilepay forsvandt også internettet og mobilforbindelsen for mange gæster og stadeholdere. Kun Yousee havde en nogenlunde internetforbindelse, fortæller eventdirektør på Engestofte Gods, Lise Egeskov, i et skriftligt citat til TV2 ØST: 

- Internettet har altid været udfordret, men det har været særligt dårligt i år. Hvis man eksempelvis har Telenor er det helt umuligt, og der er slet ingen forbindelse overhovedet. Det er kun dem der har TDC/Yousee, som kan ringe fra mobiltelefon her.

Hun mener, at det store problem er, at der ikke er god nok mobildækning i området.

- Det er meget svært at drive forretning på landet, når man ikke kan få mobildækning. Og det ærgrer mig, at os på landet fortsat skal føle os udenfor i et lille land som Danmark.

Julemarkedet, som afholdes årligt, fandt i år sted den 3. og 4. december.
Julemarkedet, som afholdes årligt, fandt i år sted den 3. og 4. december. Foto: Martin Stilling - TV2 ØST

Langt mellem mobilmasterne

I følge Robert Lindgaard, som er funktionsleder i Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur, er det en reel mulighed, at systemerne er blevet overbelastede, på grund af for lille datakapacitet, fordi godset ligger på kanten af dækningsområdet.

Det er muligvis det, der er sket, da der er længere mellem mobilmasterne på Lolland end i hovedstadsområdet.

- Jeg har svært ved at vurdere, hvad årsagen helt præcist er. Det kan være en fejl i nettet. Men det handler nok om at systemet er blevet overbelastet af for mange brugere, siger han. 

Læs også
Julemarked for dagstilbud er vigtigt for borgerne
Læs også
Julemarked for dagstilbud er vigtigt for borgerne

Hos Telenor kan man godt forstå at mobildækningen er dårlig på godset, da den nærmeste mobilmast står tre kilometer væk, oplyser Rikke Juul Rokkedal Therkildsen, som er direktør for kommunikation i Telenor i en kommentar til TV2 ØST.

- I første omgang vil vi gerne beklage, at vi på nuværende tidspunkt ikke kan levere tilfredsstillende mobilforbindelser til vores kunder, når de befinder sig på Engestofte Gods. Dette naturfredede område er dog en af de få pletter på Danmarkskortet, hvor vores netværk ikke rækker i tilstrækkelig grad.

Hun oplyser, at man hos Telenor ikke kan genkende kritikken af, at udkanterne af Danmark ikke prioriteres. I øvrigt tilføjer hun, at der er planer om at forbedre dækningen i nogle områder vest for Maribo og nord for Nakskov inden for de næste år, men at godset ikke er placeret inden for disse områder.

- Derfor har vi sat gang i en undersøgelse af, hvorvidt der kan justeres på de omkringliggende mastepositioner, som er placeret i nærheden af Engestofte Gods, for at forbedre dækningen her og nu, siger Rikke Juul Rokkedal Therkildsen. 

Irriterende for gæster og erhvervsdrivende

Lise Egeskov fortæller, at det har været særligt irriterende for de erhvervsdrivende, som havde en stand på julemarkedet. 

- De beretter om kunder der går igen fordi de må opgive at betale. De fortæller også, at de nogen gange har indvilliget i at kunderne tager varerne med hjem og overfører beløbet, når de kommer hjem. 

I følge Jeanett Ravneberg, som er indehaver af Blomsterkransen i Sakskøbing og var stadeholder på julemarkedet, betød internetnedbruddet hos Mobilepay ikke det store, da de brugte deres eget internet og havde en dankortterminal med.

- Jeg tror faktisk ikke, vi mistede kunder på det, men vi tog jo også kort og havde ingen problemer med det, udover at det var lidt langsommere end normalt, og det var selvfølgelig irriterende, siger hun.

Også indehaver af Ellekjærs Biavl i Nykøbing Falster, Glenn Ellekjær, var stadeholder på julemarkedet.

- Jeg tror måske, jeg mistede fem kunder, og det var selvfølgelig ærgerligt. Men alle der havde Yousee kunne godt komme igennem, siger han. 

Hos Mobilepay er man kede af at høre om betalingsproblemerne på Engestofte Gods. Men i lignende situationer opfordrer de kunderne til at kontakte Mobilepays support. Det siger Peter Kjærgaard Kriegbaum, som er pressechef for Mobilepay til TV 2 ØST. 

-  Vi er meget kede af at høre om betalingsproblemerne på Engestofte Gods. I vores data er Mobilepay-driften i Danmark stabil hele lørdagen. Så det er også et mysterium for os, hvad der kan være sket. 

monica-split
Læs også
Marie Askehave skal spille kendt modstandskvinde fra Lolland
monica-split
Læs også
Marie Askehave skal spille kendt modstandskvinde fra Lolland