Flere regionale projekter søger lige nu penge gennem Coop Crowdfunding.
Et af dem er Dyrehøj Vingaard på Røsnæs ved Kalundborg, som for anden gang beder folk om hjælp til at udvide produktionen.
På Dyrehøj Vingaard vil vi plante en hektar til i 2018 med den grønne drue Solaris, som vi har rigtigt gode erfaringer med. Planterne skal sættes i det sene forår 2018, og så er vi klar til at høste første gang på denne nye mark i 2020.
Vi har så mange gæster her, og det er en fordel, at man kan købe vinen med her fra og forlænge oplevelsen ved at tage et glas med hjem
Sådan skriver Dyrehøj Vingaard på deres hjemmeside.
Der skal bruges 200.000 kroner på vinstokke til den nye hektar, og allerede nu er der indsamlet over 50.000 kroner til formålet.
- Det er helt vildt. Vi har intet gjort for at gøre opmærksom på det, og alligevel strømmer pengene ind, siger vinbonde Betina Newberry.
Billig vin som tak
Sidste år rejste Dyrehøj Vingaard 350.000 kroner gennem den nystartede mulighed med Coop Crowdfunding til at købe udstyr til produktion af mousserende vin. Det lykkedes, og de Coop-medlemmer, der havde givet penge til projektet, blev belønnet med smagsprøver og besøg på vingården.
- Denne gang har vi en rigtig god belønning i form af gode rabatter på flere forskellige vinpakker, så man kan smage det, man støtter, derhjemme, forklarer vinbonden.
Vi får vinen ud i andre salgskanaler på denne måde, og crowdfunderne følger med for good. De er rigtig gode ambassadører for os
Vingården producerer vinene RÖS og NÄS og har oplevet en stor efterspørgsel på deres produkter.
- Vi har så mange gæster her, og det er en fordel, at man kan købe vinen med her fra og forlænge oplevelsen ved at tage et glas med hjem, siger Betina Newberry.
De 200.000 kroner, vingården denne gang søger gennem crowdfunding, kunne virksomheden i virkeligheden godt finde i overskuddet eller i banken. Men for Betina Newberry giver det virkelig god mening at hente pengene via crowdfunding.
- Crowdfunding er med hjertet - det er folk, der støtter med hjertet. Vi får vinen ud i andre salgskanaler på denne måde, og crowdfunderne følger med for good. De er rigtig gode ambassadører for os, siger vinbonden.
Der blev rejst 10 millioner kroner
I første runde af Coops Crowdfunding sidste blev der rejst 10 millioner kroner til forskellige madprojekter landet over.
Tidligere i år kunne man i Berlingske Business læse, at succesprojektet faktisk manglede mad-iværksættere, der kunne bruge medlemmernes penge. Hos Dyrehøj Vingaard er det næppe sidste gang, man laver nye projekter ved hjælp af crowdfunding.
- Det er oplagt for os at gøre det sådan her, og det er dejligt med belønningsmodellen. Det er ikke nødvendigvis sidste gang, vi har oprettet et crowdfundingprojekt, siger Betina Newberry.