En milepæl af de større er i dag lagt til kaj ved APM-terminalen i Kalundborg Havn.
Det drejer sig om det funklende nye skib, Laura Mærsk, som er det første containerskib i verden til at sejle e-methanol – et brændstof, der sammenlignet med konventionelt skibsbrændstof reducerer mængden af klimaskadelige emissioner med op til 95 procent.
- Vi er stolte over, at Mærsk nu sætter sit eget skib ind på Kalundborg Havn, siger Bent Rasmussen, der er direktør for Kalundborg Havn.
Hidtil er det rederiet Unifeeder, der på vegne af Mærsk, har drevet ruten med et konventionelt containerskib.
Unifeeder fortsætter dog med at sejle fra Kalundborg på vegne af andre rederier, understreger direktøren.
Ifølge Bent Rasmussen er det ikke kun Mærsk, men også Kalundborg Havn, der nu går en grønnere fremtid i møde.
- Vi har i dag dieselelektriske kraner, som hiver containerne op og ned. De vil inden for de næste måneder overgå til rene el-kraner, så også de kan blive nul-emission, forklarer havnedirektøren.
Derudover vil også køretøjer på havnen skifte brændstof til et grønnere alternativ.
- Det er jo sådan, at en lang række af vores kunder – blandt andet de store industrier i Kalundborg – ser ind i et CO2-neutralt i 2030. Det siger de jo også videre til deres leverandører, herunder os. Den grønne omstilling er derfor et krav til os alle sammen, forklarer Bent Rasmussen.
Fast afgang hver torsdag
Hvor meget Kalundborg Havn selv forventer at spare på miljøregnskabet er endnu ikke opgjort.
- Men det vil være en kæmpe miljøgevinst, påpeger han.
Skibsfarten har i mange år fået kritik for at halte agterud i den grønne omstilling.
- Det er et stort skridt for søfartens fossile exit-plan, at det første containerskib nu kan sejles udelukkende med grønne brændstoffer, lød det således fra Rasmus Bjerring Larsen, der er klima- og transportrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling i forbindelse med at Laura Mærsk fik sit navn.
Den globale søfart skal ifølge Rasmus Bjerring Larsen over de næste år erstatte 300 millioner tons fossilt brændstof med grønne brændstoffer.
- Opgaven er enorm, og søfarten har alt for længe siddet på hænderne. Derfor er det svært at overvurdere betydningen af, at vi nu endelig går fra ord til handling.
Laura Mærsk blev navngivet tilbage i september og skal fremover varetage rederiets feeder-rute fra Danmark og Sverige til Bremerhaven i Tyskland, hvorfra containere distribueres videre ud i resten af verden.
Fra Kalundborg er der således ankomst hver torsdag klokken seks, inden Laura Mærsk efter ti timer fortsætter turen mod Kielerkanalen og Bremerhaven.
Kapaciteten på Laura Mærsk er 2.100 såkaldte TEU, som er en angivelse for fragtkapacitet baseret på 20-fods containere.
Laura Mærsk er det af første i alt 25 e-methanol-skibe, som Mærsk har bestilt til levering frem mod år 2027.