Verdens første klimavenlige containerskib ankommer til Kalundborg

Fra i dag bliver den del af containertrafikken fra havnen i Kalundborg markant grønnere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En milepæl af de større er i dag lagt til kaj ved APM-terminalen i Kalundborg Havn.

Det drejer sig om det funklende nye skib, Laura Mærsk, som er det første containerskib i verden til at sejle e-methanol – et brændstof, der sammenlignet med konventionelt skibsbrændstof reducerer mængden af klimaskadelige emissioner med op til 95 procent.

- Vi er stolte over, at Mærsk nu sætter sit eget skib ind på Kalundborg Havn, siger Bent Rasmussen, der er direktør for Kalundborg Havn.

Bent Rasmussen, er direktør for Kalundborg Havn. Han fortæller, at havnen i forbindelse med Mærsks beslutning om at indsætte det nye miljøvenlige containerskib på ruten også selv vil gennemføre en række grønne tiltag.
Bent Rasmussen, er direktør for Kalundborg Havn. Han fortæller, at havnen i forbindelse med Mærsks beslutning om at indsætte det nye miljøvenlige containerskib på ruten også selv vil gennemføre en række grønne tiltag. Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

Hidtil er det rederiet Unifeeder, der på vegne af Mærsk, har drevet ruten med et konventionelt containerskib.

Unifeeder fortsætter dog med at sejle fra Kalundborg på vegne af andre rederier, understreger direktøren.

Læs også
Travl påske for Kalundborg Havn – krigen i Ukraine ottedobler antallet af containere
Læs også
Travl påske for Kalundborg Havn – krigen i Ukraine ottedobler antallet af containere

Ifølge Bent Rasmussen er det ikke kun Mærsk, men også Kalundborg Havn, der nu går en grønnere fremtid i møde.

- Vi har i dag dieselelektriske kraner, som hiver containerne op og ned. De vil inden for de næste måneder overgå til rene el-kraner, så også de kan blive nul-emission, forklarer havnedirektøren.

Laura Mærsk er et såkaldt feederskib, der forbinder blandt andet Kalundborg Havn med den store Bremerhaven i Tyskland, hvorfra containere distribueres til hele verden.
Laura Mærsk er et såkaldt feederskib, der forbinder blandt andet Kalundborg Havn med den store Bremerhaven i Tyskland, hvorfra containere distribueres til hele verden. Foto: Jens Nielsen - TV Kalundborg

Derudover vil også køretøjer på havnen skifte brændstof til et grønnere alternativ.

- Det er jo sådan, at en lang række af vores kunder – blandt andet de store industrier i Kalundborg – ser ind i et CO2-neutralt i 2030. Det siger de jo også videre til deres leverandører, herunder os. Den grønne omstilling er derfor et krav til os alle sammen, forklarer Bent Rasmussen.

Fast afgang hver torsdag

Hvor meget Kalundborg Havn selv forventer at spare på miljøregnskabet er endnu ikke opgjort.

- Men det vil være en kæmpe miljøgevinst, påpeger han.

Laura Mærsk vil fremover ankomme til Kalundborg Havn hver torsdag klokken seks og sejle videre igen klokken 16.
Laura Mærsk vil fremover ankomme til Kalundborg Havn hver torsdag klokken seks og sejle videre igen klokken 16. Foto: Jens Nielsen - TV Kalundborg

Skibsfarten har i mange år fået kritik for at halte agterud i den grønne omstilling.

- Det er et stort skridt for søfartens fossile exit-plan, at det første containerskib nu kan sejles udelukkende med grønne brændstoffer, lød det således fra Rasmus Bjerring Larsen, der er klima- og transportrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling i forbindelse med at Laura Mærsk fik sit navn.

Den globale søfart skal ifølge Rasmus Bjerring Larsen over de næste år erstatte 300 millioner tons fossilt brændstof med grønne brændstoffer.

- Opgaven er enorm, og søfarten har alt for længe siddet på hænderne. Derfor er det svært at overvurdere betydningen af, at vi nu endelig går fra ord til handling.

Laura Mærsk er det første af i alt 25 e-methanol-skibe, som Mærsk har bestilt til levering frem mod år 2027.
Laura Mærsk er det første af i alt 25 e-methanol-skibe, som Mærsk har bestilt til levering frem mod år 2027. Foto: Jens Nielsen - TV Kalundborg

Laura Mærsk blev navngivet tilbage i september og skal fremover varetage rederiets feeder-rute fra Danmark og Sverige til Bremerhaven i Tyskland, hvorfra containere distribueres videre ud i resten af verden.

Fra Kalundborg er der således ankomst hver torsdag klokken seks, inden Laura Mærsk efter ti timer fortsætter turen mod Kielerkanalen og Bremerhaven.

Læs også
Derfor ligger der igen et amerikansk krigsskib i Kalundborg
Læs også
Derfor ligger der igen et amerikansk krigsskib i Kalundborg

Kapaciteten på Laura Mærsk er 2.100 såkaldte TEU, som er en angivelse for fragtkapacitet baseret på 20-fods containere.

Laura Mærsk er det af første i alt 25 e-methanol-skibe, som Mærsk har bestilt til levering frem mod år 2027.


Nyhedsoverblik