Travl påske for Kalundborg Havn – krigen i Ukraine ottedobler antallet af containere

I tillæg til den sædvanlige containertrafik på Kalundborg Havn har Mærsk annonceret behov for at få losset 2.000 containere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Påsken er normalt forbundet med mindre travlhed på havnen i Kalundborg med tid til ferie. Men ikke i år. For krigen i Ukraine og EU’s sanktioner mod Rusland har skabt en akut efterspørgsel på containeropbevaring. Det fortæller Bent Rasmussen, der er direktør i Kalundborg Havn.

Det er Mærsk-datterselskabet APM Terminals, der siden marts har firedoblet det areal, virksomheden lejer på havnen, til containeropbevaring.

quote Det er exceptionelt, at vi modtager skibe af den størrelse

Dennis Petersen, havneassistent, Kalundborg Havn

- Vi har sagt ja til, at der er mulighed for at opbevare et stort antal containere, som på en eller anden måde er ramt af Ukraine-konflikten. Enten fordi de er på vej til Rusland eller er på vej derfra, så vi midlertidigt skal opbevare dem, siger havnedirektøren.

Bent Rasmussen, direktør, Kalundborg Havn.
Bent Rasmussen, direktør, Kalundborg Havn. Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

Blandt andet derfor ligger det 200 meter lange containerskib Vayenga Mærsk søndag til kaj i Kalundborg, efter at det anløb havnen fredag eftermiddag, fortæller Dennis Petersen, der er havneassistent på Kalundborg Havn.

Det er ham, der søndag eftermiddag står i spidsen for at losse det enorme fartøj for de i alt 2.000 20-fods containere.

- Det er exceptionelt, at vi modtager skibe af den størrelse, siger han og tilføjer:

- Vi har været i gang med den store regnemaskine for at få mandskabstimerne til at gå op. Og så har vi fået lov til at hyre nogle folk udefra. Og så har vi nogle fantastiske folk, som giver sig alle de timer, de kan.

Dennis Petersen, havneassistent, Kalundborg Havn.
Dennis Petersen, havneassistent, Kalundborg Havn. Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

Opgaven med at losse Vayenga Mærsk har søndag eftermiddag stået på i 48 timer, og ventes afsluttet søndag aften:

- Vi ser snart bunden, konstaterer kranfører Jan Nielsen med et smil henvendt til TV2 ØST under en pause fra det krævende arbejde med at losse containere.

quote Vi har måttet sætte alle sejl til. Vi har tre kraner kørende i døgndrift

Bent Rasmussen, direktør, Kalundborg Havn

Selvom han havde regnet med lidt påskeferie, var der for ham ingen tvivl, da behovet for ekstra mandskab meldte sig med Mærsk-skibets ankomst:

- Man må give det en ekstra skalle og vise, det er det, som vi kan, gør og lever af. Det er bare at hænge på.

- Men det er gået rimelig godt, tilføjer han.

Kranfører Jan Nielsen varetager sammen med kollegaerne den døgnbemanding på kranerne, som har været nødvendig for at kunne losse det enorme containerskib.
Kranfører Jan Nielsen varetager sammen med kollegaerne den døgnbemanding på kranerne, som har været nødvendig for at kunne losse det enorme containerskib. Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

Derfor er han også klar, når næste containerskib ventes at anløbe Kalundborg Havn allerede om en uge:

- De kan bare komme. Vi skal nok tage den.

Fire gange så meget plads

APM Terminals, der flyttede ind på havnen i Kalundborg 1. marts 2021, har på baggrund af det akutte behov for mere plads til container-opbevaring udvidet det areal, som selskabet lejer af Kalundborg Havn fra 50.000 til 200.000 kvadratmeter containerterminal.

Dertil kommer 25.000 kvadratmeter til containere på kajen, oplyser havnedirektør Bent Rasmussen.

- Den her påske ekspederes der samlet 2.500 teu (20-fods containere, red.), og vi forventer at kunne tage op mod 10.000 containere fra Mærsk alene, siger han og tilføjer:

- Samtidig må vi køre vores normale containertrafik.

Læs også
Mærsk flytter til Kalundborg - gigantisk eksporteventyr begynder
Læs også
Mærsk flytter til Kalundborg - gigantisk eksporteventyr begynder

Det omfatter blandt andet Unifeeders containerskib Mito, som ankom søndag, hvorfra der skal ekspederes 250 teu, med gods til og fra det sjællandske marked.

Anløbet af Vayenga Mærsk er således en betragtelig forøgelse af aktiviteten på havnen.

- Vi har måttet sætte alle sejl til. Vi har tre kraner kørende i døgndrift og det er flere kranførere, end vi har mulighed for at stille. Derfor må man låne, og vi har været heldige at låne kranførere fra Skagen og Sverige til den her kæmpe-operation, siger Bent Rasmussen, som dertil har ansat yderligere to kranførere.

Kalundborg Havn udvidede i 2020 med Ny Vesthavn, hvor APM Terminals i 2021 lejede sig ind på 50.000 kvadratmeter. Det areal er nu udvidet til 200.000 kvadratmeter containerterminal.
Kalundborg Havn udvidede i 2020 med Ny Vesthavn, hvor APM Terminals i 2021 lejede sig ind på 50.000 kvadratmeter. Det areal er nu udvidet til 200.000 kvadratmeter containerterminal. Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

Imens Kalundborg Havn står for at bemande kranerne, så er det APM Terminals, der bemander blandt andet lastbilerne og de kraner, som stabler containerne inde på terminalområdet.

Havnedirektøren oplever samtidig, at havnene generelt er gode til at hjælpe hinanden i den aktuelle situation.

- Vi har haft udfordringer med en af vores kraner. Der har vi lånt en reservedel fra Thorshavn på Færøerne, som blev fløjet ind i går og skiftet i nat. Jeg synes, alle har bidraget, så det er helt fantastisk.

Læs også
Ny aftale - Kalundborg vil lokke masser af krydstogtskibe til
Læs også
Ny aftale - Kalundborg vil lokke masser af krydstogtskibe til

Selvom baggrunden er trist, så er der ifølge havnedirektøren ingen tvivl om, at det er en god forretning med de mange ekstra anløb af containerskibe.

- Vi har bygget et nyt havneafsnit, Ny Vesthavn, for over en kvart milliard, og der skal indtægter til, og det kommer det her i hvert fald til at bidrage meget til i de uger her, siger han uden dog at ville løfte sløret for, hvad de ekstra anløb vil indbringe.

Udover container-trafikken ser Kalundborg Havn også frem mod en forøgelse af en anden type trafik. Flere store krydstogtskibe vil nemlig besøge Kalundborg i den kommende tid, fordi de må droppe at sejle til Skt. Petersborg. Blandt andet vil et af verdens største krydstogtskibe Aidanova lægge til kaj i Kalundborg seks gange i løbet af sommersæsonen 2022, første gang 15. maj 2022.


Nyhedsoverblik