Container-havn lægger yderligere pres på færdiggørelse af motorvej

En motorvej hele vejen til Kalundborg har længe været et stort ønske for byens borgmester, der ser ny havn som yderligere et argument for en aftale.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Med Mærsks beslutning om at gøre Kalundborg Havn til knudepunkt for alt containertrafik i Østdanmark er også det sidste stykke af den længeventede Kalundborg-motorvej rykket et vigtigt skridt nærmere.

For med den nye containerhavn vil de trafikale udfordringer forstærkes, hvis ikke motorvejen føres det sidste stykke ud over Vestsjælland til Kalundborg, lyder det fra byens borgmester.

quote Jeg tror, alle kan se, det her er noget, der giver erhvervsudvikling i Region Sjælland

Martin Damm (V), borgmester; Kalundborg Kommune

- Vi satser selvfølgelig på, at motorvejen kommer helt til Kalundborg. Både den ind til København – men også at vi over tid får udbygget rute 22 – den sjællandske tværforbindelse mellem Kalundborg, Slagelse og Næstved, siger borgmester Martin Damm (V), som med mandagens nyhed vil lægge yderligere pres på beslutningstagerne.

- Den her begivenhed, at Mærsk kommer til Kalundborg, og vi bliver containerknudepunkt for hele Sjælland, det er yderligere et argument, og det vil vi selvfølgelig få præsenteret for ministeren og trafikordførerne hurtigst muligt.

Mærsk anslår, at container-terminalen vil afstedkomme yderligere 300 lastbiler om ugen på vejene til og fra Kalundborg.

Læs også
Mærsk flytter til Kalundborg - gigantisk eksporteventyr begynder
Læs også
Mærsk flytter til Kalundborg - gigantisk eksporteventyr begynder

Det er APM Terminals, der skal drive Mærsk-haven på Kalundborgs Ny Vesthavn, hvorfra rederiet to gange om ugen lægger til med et såkaldt feeder-skib, der vil binde Kalundborg sammen med knudepunktet Bremerhaven og derfra videre til Asien.

Havnen vil samlet håndtere 30 procent af hele Sjællands container-trafik. Og her mangler blot et lille stykke motorvej i, at netværket er fuldendt bundet sammen på land.

- Jeg tror, alle kan se, det her er noget, der giver erhvervsudvikling i Region Sjælland – det er udflytning af private – ikke offentlige – arbejdspladser. Så vi får alle sammen glæde af det.

I første omgang skaber APM Terminals otte nye jobs med havnen, mens borgmesteren har her påpeget, at den medfølgende erhvervsudvikling vil skabe langt flere jobs.

I efteråret 2019 åbnede den nyeste etape af Kalundborgmotorvejen, som nu strækker sig fra Holbæk til Dramstrup.
I efteråret 2019 åbnede den nyeste etape af Kalundborgmotorvejen, som nu strækker sig fra Holbæk til Dramstrup. Foto: Vejdirektoratet

Således fremhæves erhvervsudviklingen også, når det handler om behovet for motorvejen.

- Det er det største industriområde udenfor hovedstadsområdet, og vi har havnen – der er stadig godstransport på den – og nu kommer container-transporten oveni. Så vi har stort behov for at kunne komme frem og tilbage. Også for at betjene erhvervslivet i hele Region Sjælland.

Læs også
Over 19.000 kører på ny etape af Kalundborgmotorvej hver dag
Læs også
Over 19.000 kører på ny etape af Kalundborgmotorvej hver dag

Planerne for motorvejen ligger sådan set allerede klar. Det samme gjorde pengene til at bygge den, ind til der forrige sommer skete et magtskifte på Christiansborg.

Aftale kan blive truffet i starten af 2021

Her står man først i det nye år over for at skulle forhandle de næste ti års trafikplaner for Danmark, og hos både regeringspartiet og støttepartiet Radikale Venstre, ser man positivt på motorvejsbyggeriet.

quote Hvis ikke den kommer her, kommer den aldrig. Det er nu den skal være der.

Lennart Damsbo-Andersen

- Jeg er sikker på, at med den trafik-aftale, der skal laves nu, kommer en motorvej til Kalundborg til at ligge højt på prioriteringslisten, siger medlem af transportudvalget Lennart Damsbo-Andersen (S), der ikke mener at gårsdagens nyhed rykker det store ved behovet for en motorvej:

- Argumenterne for at bygge Kalundborg-motorvejen er gode nok i forvejen.

Han peger på, at det er nu eller aldrig, hvis mange års tilløb, skal blive til en realitet, når transportminister Benny Engelbrecht (S) først i det nye år indkalder til transportforhandlinger:

- Hvis ikke den kommer her, kommer den aldrig. Det er nu den skal være der.

- Hvis ikke den kommer her, kommer den aldrig. Det er nu den skal være der, siger medlem af transportudvalget Lennart Damsbo-Andersen (S) forud for, at transportministeren indkalder til forhandlinger om infrastrukturforhandlingerne først i det nye år.
- Hvis ikke den kommer her, kommer den aldrig. Det er nu den skal være der, siger medlem af transportudvalget Lennart Damsbo-Andersen (S) forud for, at transportministeren indkalder til forhandlinger om infrastrukturforhandlingerne først i det nye år. Foto: Martin Stilling / TV2 ØST

Og i regeringens støtteparti er budskabet også klart. Hvis der skal bygges motorvej, er motorvejen til Kalundborg, den første, der bør findes penge til, siger transportordfører Rasmus Helveg:

- For mig at se må det højest-prioriterede nye stykke motorvej være motorvejen til Kalundborg, siger han og tilføjer:

- Det er på høje tid, vi får lavet det stykke vigtige infrastruktur. Det er til stor gene for Kalundborg i dag, at der ikke er motorvejen hele vejen.

Han fremhæver særligt byens mange arbejdspladser som en vigtig grund til, at trafiksituationen bliver lempet - men også den nye havneterminal, som en grund til at få tung trafik væk fra byerne.

Sidste efterår åbnede den såkaldte anden etape af Kalundborg-motorvejen, hvormed der mangler sidste etape – knap 30 kilometer det sidste stykke mellem Kalundborg og Dramstrup.


Nyhedsoverblik