Mærsk flytter til Kalundborg - gigantisk eksporteventyr begynder

Kalundborg Havn har indgået en af sine største kontrakter. Rederiet A.P. Møller - Mærsk flytter hele sin containervirksomhed til Kalundborg.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det er en begejstret direktør, der står i Kalundborg og peger ud over den tomme Ny Vesthavn. Her vil tusindvis af containere snart vil blive lastet og losset.

- Skibene vil komme ude fra vest, og så vil de lægge til på kajen herovre, siger Dennis Olesen, der er direktør i datterselskabet APM Terminals.

quote Der er store fordele. Via Aarhus forbinder Kalundborg den globale handelsvej helt ud i verden. På 40 dage kan vi være i Kina

Dennis Olesen, direktør, APM Terminals.

Kalundborg Havn har skrevet en kontrakt med A.P. Møller - Mærsk, der betyder, at rederiet flytter alle sine containerskibe og havneterminal fra Københavns Havn til Ny Vesthavn i Kalundborg. Mængden svarer til 30 procent af hele Sjællands containertrafik.

- Vi ligger ultimativt godt for containertrafikken på Sjælland. Det er en stor glædesdag, at vi nu har lavet kontrakt med APM Terminals og Mærsk, siger Havnedirektør Bent Rasmussen.

I 52 år har Mærsk sendt og modtaget containerskibe til og fra hovedstaden, men dét slutter nu.

Artiklen fortsætter under billedet.

Bent Rasmussen, havnedirektør.
Bent Rasmussen, havnedirektør. Foto: Kasper Larsen - TV2 ØST

- Vi starter op her i Kalundborg, fordi det er godt for vores kunder. Der er store fordele. Via Aarhus forbinder Kalundborg den globale handelsvej helt ud i verden. På 40 dage kan vi være i Kina, siger Dennis Olesen fra APM Terminals.

Aftale med Novo Nordisk

Det danskejede konsortium fragter varer til og fra mere end 130 lande, og som containerrederi er Mærsk Line verdens største. Skibene sejler med stort set alt.

- De sejler med alt det, vi kender nede fra Bauhaus - som for eksempel havemøbler. På importsiden kommer der rigtigt meget mad, siger Dennis Olesen.

Som noget helt nyt har Mærsk lavet aftale med Novo Nordisk, der har en stor produktion af insulin i Kalundborg. Planen er, at enorme mængde insulin skal eksporteres fra Kalundborg og ud i resten af verden.

Artiklen fortsætter under billedet.

Dennis Olesen, direktør i datterselskabet APM Terminals.
Dennis Olesen, direktør i datterselskabet APM Terminals. Foto: Kasper Larsen - TV2 ØST

Stig Kirkegaard, der er landechef ved A.P Møller - Mærsk, bekræfter aftalen.

- Vi er rigtigt glade for at have lavet aftale med Novo Nordisk, og det er en aftale, vi er rigtigt stolte af. Den dækker over en såkaldt “end-to-end supply-løsning.” Det vil sige, hvor vi leverer fra dør til dør, siger han.

Giganten Mærsk fylder

Ny Vesthavn stod færdig i april 2019 og har haft problemer med konstruktionen. I øjeblikket er reparationerne af havnen i gang, og havnedirektøren lover, at de er færdige til januar. Fra den 1. marts begynder A.P. Møller - Mærsk nemlig at sejle de første skibe ind til Kalundborgs nybyggede havn.

- Havnen er i alt 330.000 kvadratmeter. Mærsk kommer til at fylde en hel del, de tager cirka 80.000 kvadratmeter af dén plads, og de har allerede optioner på flere arealer, siger havnedirektør Bent Rasmussen.

Han regner dog med, at det nye eksporteventyr også kommer til at tiltrække andre virksomheder. Planen med Ny Vesthavn var at tiltrække de helt store sværvægtere inden for dansk erhvervsliv, og dét mener han, er lykkedes ret godt:

- Med APM Terminals og Mærsk, så synes jeg, det ser meget positivt ud for os i øjeblikket, siger havnedirektøren.

Ifølge APM Terminals' kommercielle chef, Helle Almind, vil flytningen betyde, at omkring 14.000-18.000 lastbiler vil komme til at køre ind og ud af Kalundborg. Det svarer til 270-300 ekstra lastbiler om ugen.