¨

Hemmelig rapport sår tvivl om Femern-byggeri - tyskerne halter gevaldigt efter

I Danmark er vi langt med forberedelserne til Femern Bælt-forbindelsen, men i Tyskland har naboklager og nærdemokrati udfordret byggeriet.

Drømmene var store, da Danmark og Tyskland i 2008 aftalte at etablere den faste forbindelse over Femern Bælt. Men i dag halter tyskerne gevaldigt efter. Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix

Det er blandt andet i den lille by Bad Schwartau, at der er problemer med at få gang i forberedelserne til Femern-forbindelsen. Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

1 af 2

I Danmark er vi langt med forberedelserne til den kommende Femern Bælt-forbindelse.

I årevis har Banedanmark været i gang med de 200 kilometer spor mellem Ringsted og Rødbyhavn, broer er blevet hævet, stationer er indviet på ny, og flere steder er der blevet lagt nye spor. Samtidig er man langt i Rødbyhavn, hvor elementfabrikken til selve tunnelen skal bygges.

Men kaster man et blik over på den anden side af Femern Bælt, så er situationen en ganske anden. For selvom tyskerne egentlig skulle have været færdige med deres del af forberedelserne i 2018, er de i virkeligheden endnu ikke gået i gang.

Naboklager og nærdemokrati har nemlig gjort byggeriet væsentligt dyrere end planlagt, og i en hemmelig, lækket rapport opfordrer den tyske rigsrevision til, at vores naboer helt genovervejer projektet og genforhandler aftalen fra 2008 med Danmark.

Vi bærer gerne vores byrde, men så vil vi også have en effektiv beskyttelse

Uwe Brinkmann, borgmester, Bad Schwartau

Vil have jernbane gravet ned

En del af den tyske udfordring finder man i byen Bad Schwartau nær Lübeck i Nordtyskland, hvor Deutsche Bahn (DB) som et led i forberedelserne til Femern-forbindelsen skal opgradere jernbanen. Her planlægger de at bygge en syv meter høj væg rundt om sporene for at skærme for larm, men borgmesteren i Bad Schwartau er stærk modstander af den model, som ifølge ham vil dele byen op i to dele.

- Det får massiv indvirkning på hele byen. Vi bærer gerne vores byrde, men så vil vi også have en effektiv beskyttelse, siger borgmester Uwe Brinkmann til TV2 ØST.

Uwe Brinkmann er borgmester i Bad Schwartau og vil ikke acceptere DB's løsning med en syv meter høj støjmur rundt om jernbanen.  Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Derfor foreslår han, at DB anlægger en syv meter dyb banegrav – altså graver jernbanen ned under jordhøjde – for at beskytte mod lyde og vibrationer fra togene. Noget, der ifølge borgmesteren vil koste 7-800 millioner kroner, men som det tyske jernbaneselskab mener vil være en del dyrere end som så.

- Det vil koste 2,2 milliarder kroner for to kilometer jernbane. Og der er kun få huse i nærheden, siger pressechef Peter Mantik fra DB.

Protesterne startede med det samme

På den måde er Bad Schwartau altså et eksempel på den hovedpine, som Femern Bælt-forbindelsen er blevet i Tyskland. Smilene var ellers lige så brede, som traktaten var historisk, da den blev underskrevet i september 2008. Men allerede den dag mødte der protesterende tyskere op i København.

- Østersøen bliver stærkt beskadiget og er død om 20 år, lød det dengang fra en af de fremmødte.

Artiklen fortsætter under billederne.

  Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Protesterne mod Femern-forbindelsen begyndte nærmest det sekund, at traktaten mellem Danmark og Tyskland var underskrevet. Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Protesterne tog til i styrke, ikke mindst i en række små kystbyer ved Lübeck Bugt. Planen var nemlig at elektrificere den nuværende jernbane mellem Femern og Lübeck og udvide med et ekstra spor, men de små badebyer frygtede for turismen, når store godstog skulle rulle gennem byerne.

- Der går for meget i stykker. Jeg synes ikke, det er godt, sagde en beboer i en af kystbyerne i august 2008.

I stedet besluttede tyskerne sig for at nybygge 55 kilometer spor for at komme udenom de små kystbyer. En løsning, der fordobler udgiften fra anslået 6,6 milliarder kroner til knap 13 milliarder – men kun, hvis det hele står klar i morgen, og det gør det jo som bekendt ikke.

- Vi har udregnet den maksimale udgift inklusive prisstigninger, og den ligger på 21 milliarder kroner, siger Peter Mantik fra Deutsche Bahn.

  Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Demokratiet betyder forsinkelser

Men med i den pris er ikke ønskerne fra borgmesteren i Bad Schwartau om en nedgravet jernbane. Og får borgmesteren ikke sit ønske opfyldt, går han rettens vej.

Og derudover kæmper de tyske myndigheder også med et problem, der er dukket op ved Grossenbrode. Broen mellem Femern og det tyske fastland er fra 1963 og er ikke bygget til fremtidens tunge trafik.

Artiklen fortsætter under billederne.

  Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Broen på billederne er ikke bygget til fremtidens tunge trafik. Derfor skal den skiftes ud. Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Derfor skal noget nyt bygges, men først nu fremlægges mulige løsninger i det såkaldte dialogforum. Det er et sted, hvor tilhængere og modstandere af forbindelsen mødes for at finde fælles løsninger, og det er ikke et let job.

- Vi vil gerne bygge lige nu, men det er et demokrati, så vi må vente, siger Peter Mantik fra DB.

Alle tyske politikere har gjort det klart, at Tyskland vil overholde aftalen med Danmark

Reinhard Sager, regionsborgmester, Ostholstein

Rigsrevision stærkt kritiske

Demokratiet mangler efterhånden kun at finde løsning på problemet i Bad Schwartau og broen ved Grossenbrode, men den hemmelige rapport til den tyske rigsrevision har skabt nye problemer. Heri er vurderingen, at udgiften for den tyske del af projektet vil stige til mindst 26 millarder kroner - og så opfordrer revisionen altså til, at Tyskland genovervejer hele projektet.

Men her er modreaktionen fra de tyske politikere klar:

- Alle tyske politikere har gjort det klart, at Tyskland vil overholde aftalen med Danmark, siger Reinhard Sager, der er regionsborgmester i Ostholstein.

Fortalere og modstandere af Femern-forbindelsen mødes i det såkaldte dialogforum for at blive enige om mulige løsninger på problemerne. Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Det vil da også være et massivt politisk ansigtstab, hvis tyskerne ikke bliver klar med sine 88 kilometer jernbane. Selvom det ikke kører på skinner, lover de, at de nok skal nå det. Også selv, hvis regningen skulle blive 26 milliarder kroner eller fire gange højere end det oprindelige tyske projekt.

- Vi må bruge de penge, det kræver, for vi skal have den fulde løsning for både forbindelsen og jernbanen mellem Bad Schwartau og Femern, slutter Reinhard Sager.

Jernbanen i Danmark såvel som i Tyskland skal stå færdig, når tunnelen under Femern Bælt indvies i 2028.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App