Millionstøtte til erhvervsskoler skal forberede virksomheder til Femern-byggeri

En række erhvervsskoler og Femern Belt Development er gået sammen om at forberede lokale virksomheder til byggeriet af Femern-tunnelen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når byggeriet af Femern-tunnelen mod Tyskland for alvor går i gang, så skal det udføres af så mange danske hænder som muligt.

Derfor er en række erhvervsskoler fra Sjælland, Lolland og Falster gået sammen med Jobcentrenes Rekrutteringsservice Sjælland og Femern Belt Development i et storstilet projektet.

De vil forberede og optimere regionens små og mellemstore virksomheder, så de kan byde ind på opgaver i forbindelse med byggeriet af den 18 kilometer lange sænketunnel til Femern-forbindelsen. 

- Det er vigtigt, fordi byggeriet foregår i vores baghave. Vi skal være fuldstændig med på alle leder og kanter, hvor vi overhovedet har noget at byde ind med, siger Michael Bang, administrerende direktør, CELF.

Det er Center for Erhvervsrettede Uddannelser Lolland-Falster (CELF), der har taget initiativ til projektet Femern-forbindelsen som vækstdriver.

Artiklen fortsætter under billedet.

Det kan være en udfordring at finde og uddanne nok lærlinge under Femern-byggeriet, lyder det fra Michael Bang fra CELF.
Det kan være en udfordring at finde og uddanne nok lærlinge under Femern-byggeriet, lyder det fra Michael Bang fra CELF. Foto: Rikke Stokholm - TV2 ØST

Støttet med næsten 15 millioner kroner

Projektet går for alvor i gang i januar næste år.

Udover CELF er Roskilde Handelsskole, Zealand Business College, Roskilde Tekniske Skole, EUC Sjælland, EUC Nordvestsjælland og Svendborg Erhvervsskole alle en del af projektet.

Alle partnere
Læs også
Nyt projekt skal ruste danske virksomheder til byggeriet af Femern-forbindelsen
Alle partnere
Læs også
Nyt projekt skal ruste danske virksomheder til byggeriet af Femern-forbindelsen

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har støttet initiativet med 14,5 millioner kroner. Pengene skal blandt andet bruges på at tilbyde medarbejdere i de lokale virksomheder kurser og efteruddannelse, som uddannelsesstederne skal stå for.

Håbet er, at man som minimum finder 40 virksomheder inden for bygge- og anlægsbranchen, samt servicesektoren, som potentielt kan blive underleverandører til Femern-byggeriet.

- Vi kan hjælpe virksomhederne med at få afdækket komepetencebehovet blandt medarbejderne og i ledelsen. Vi kan give noget ledelsessparing og noget viden om, hvordan man kommer ind på byggepladsen. Vi kan fortælle dem, hvad forudsætningerne er for, at man fra start kan blive en del af det her, siger Stig Rømer Winther, direktør i Femern Belt Development.

Skal uddanne op mod 1000 lærlinge

Udover opkvalificeringen af de lokale virksomheder, skal man også skaffe lærlinge. 

I de otte år, som byggeriet af Femern-forbindelsen løber over, har man forpligtet sig til at uddanne mellem 500 og 1000 lærlinge. 

Ifølge CELF's administrerende direktør er der rift om lærlingene, som blandt andet skal komme fra elektriker- og stuktøruddannelsen.

I den proces gælder det for udannelserne om at rekruttere så mange elever til praktikforløb under byggeriet som muligt og sikre, at logistikken om lærlingeforløb går op i en højere enhed.

Artiklen fortsætter under billedet.

Her ses repræsentanter fra en række erhvervsskoler og Jobcentrenes Rekrutteringsservice, samt Femern Belt Development, der er gået sammen i et stort projekt.
Her ses repræsentanter fra en række erhvervsskoler og Jobcentrenes Rekrutteringsservice, samt Femern Belt Development, der er gået sammen i et stort projekt. Foto: Rikke Stokholm - TV2 ØST

En af lærlingene, der kunne komme i spil, er Sebastian Werneburg.

Han læser på struktøruddannelsen, og han kunne godt se sig selv som en del af byggeriet af den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland.

- Det ville være en kæmpe mulighed, og det ville også være noget, man kunne fortælle til sine børnebørn og sine nære venner i fremtiden. Og det er noget, man vil være stolt af, siger Sebastian Werneburg.

Læs også
Rødbyhavn under forvandling - forberedelserne til Femern-tunnelen sætter skub i byen
Læs også
Rødbyhavn under forvandling - forberedelserne til Femern-tunnelen sætter skub i byen

- Rigtig godt med sådanne tiltag

En af de mindre virksomheder, som kunne være interesseret i projektet, er installatørvirksomheden Enelco, der holder til i Nykøbing Falster.

De laver elinstallationer og andre installationsopgaver for private, boligselskaber og andre virksomheder.

- Jeg synes, det er rigtig godt, at der bliver lavet nogle tiltag, så man kan være med til at opkvalificere lokale virksomheder, som ikke har de kompetencer i huset i forvejen, for det er ikke opgaver, vi er vant til at lave, siger Lars Sørensen, direktør og elinstallatør hos Enelco.

Artiklen fortsætter under billedet.

Direktør for Enelco, Lars Sørensen, ser som en lille virksomhed stor muligheder i projektet.
Direktør for Enelco, Lars Sørensen, ser som en lille virksomhed stor muligheder i projektet. Foto: Rikke Stokholm - TV2 ØST

Virksomheden har 44 ansatte, og de kunne godt bruge hjælp til at blive bedre til at kommunikere på engelsk og andre sprog. 

- Jeg tror, det er sprog, der er vores udfordring. Arbejdssproget vil blive engelsk formentligt. Det må vi forvente. Det bliver det ude på arbejdspladsen blandt håndværkerne, men også ledelsesmæssigt.

Om Enelco kan blive underleverandør til Femern-byggeriet må tiden vise.
Men idéen lyder ikke helt dum i direktørens ører.

-  Om relativt få år kunne vi kører gennem den tunnel og sige "Det har vi været med til at lave". Det kunne være rigtig spændende, siger Lars Sørensen.

Projektet starter op i januar, og man forventer at gå i gang med uddannelsen af virksomhedernes medarbejdere inden for det første halve år.


Nyhedsoverblik