4.000 tons tungt broelement er trillet over havnekanten

Onsdag blev den første brodrager til den nye Storstrømsbro kørt fra kajen og ombord på den pram, som skal sejle det enorme element ud på plads.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Med en hastighed på cirka 10 meter i timen blev et af de største elementer til dato på byggeriet af den nye Storstrømsbro onsdag kørt i stilling. Ombord på en pram og klar til sejlads.

For går alt efter planen, skal den første af de enorme brodragere til den nye bro inden længe sejles ud og hejses op på plads cirka 20 meter over Storstrømmens overflade.

Brodragerne er den del på broen, hvor biler og tog skal køre i fremtiden. Med en længde på 73 meter og en vægt på 4.000 tons er der kun ét element – fundamentet til den godt 100 meter høje pylon midt i Storstrømmen – som hidtil har overgået disse enorme elementer.

Arbejdet med at køre brodrageren ud startede ved syvtiden onsdag morgen. Klokken 14.00 var brodrageren ombord på prammen. Her ses brodrageren omtrent halvvejs ombord på prammen.
Arbejdet med at køre brodrageren ud startede ved syvtiden onsdag morgen. Klokken 14.00 var brodrageren ombord på prammen. Her ses brodrageren omtrent halvvejs ombord på prammen. Foto: Vejdirektoratet 

Ifølge projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet – der er bygherre på broen – er det en markant milepæl for byggeriet, at den første brodrager nu med stor sandsynlighed kommer på plads inden jul.

For dermed vil der for alvor begynde at tegne sig det første omrids af den nye bro, når to bropiller til vands bliver forbundet.

- Det er gået fint, fortæller Niels Gottlieb til TV2 ØST om onsdagens manøvre med at få brodrageren flyttet fra havnekajen og ud på den pram, som skal bruges til at bugsere elementet ud.

Tilbage i april blev den første brodrager kørt ud fra elementfabrikken på Masnedø. Hver brodrager er 4.000 tons tungt og 73 meter langt.
Tilbage i april blev den første brodrager kørt ud fra elementfabrikken på Masnedø. Hver brodrager er 4.000 tons tungt og 73 meter langt. Foto: Morten Tiirikainen - TV2 ØST

- Den har noget større tyngde end de fundamenter, som vi efterhånden har god erfaring med at sejle ud, forklarer han videre og henviser til at broens øvrige fundamenter vejer omkring 1.800 tons.

- Derfor har vi også været særligt opmærksomme på denne første flytning. Det skal gøres forsigtigt. For den er så tung, at prammen løbende skal justere sine ballasttanke, imens brodrageren kører ud, så den hele tiden er vandret.

Godt vejr i sigte

Det kræver et vejrvindue på omkring tre dage uden for megen vind, når brodrageren sejles ud og efterfølgende hejses op.

Specialbyggede køretøjer med endeløse rækker af hjul bruges til at bugsere de enorme brodragere fra fabrikken og ud på prammen.
Specialbyggede køretøjer med endeløse rækker af hjul bruges til at bugsere de enorme brodragere fra fabrikken og ud på prammen. Foto: Morten Tiirikainen - TV2 ØST

Allerede nu er der godt fyldt op med færdigstøbte elementer til den nye bro på Masnedø, hvor fabrikken, der laver elementer til broen, ligger. Derfor er det vigtigt, man får gang i at sejle brodragerne ud inden jul har projektdirektøren tidligere fortalt til TV2 ØST. Ellers er der risiko for, at der sker yderligere forsinkelser på det i forvejen stærkt forsinkede byggeri.

- Derfor gælder det nu også om at være klar i startblokken, når vejret arter sig. For det er ikke nogen hemmelighed, vi gerne vil have den første brodrager ud og op så hurtigt som muligt, siger Niels Gottlieb onsdag sidst på eftermiddagen og tilføjer:

- Lige nu blæser det forholdsvist kraftigt. Men set over de næste fire-fem dage ser vejret rigtig fornuftig ud.

Ud for Falsters nordkyst ved Orehoved er der blevet monteret en kran på de to bropiller, hvorimellem den første brodrager skal sættes op.
Ud for Falsters nordkyst ved Orehoved er der blevet monteret en kran på de to bropiller, hvorimellem den første brodrager skal sættes op. Foto: Ulrik Blindum/Vejdirektoratet

Den første brodrager skal sættes op ud for Falster – en sejltur fra Masnedø på omkring fire kilometer.

Selvom prognoserne for vejret nu tegner lovende, er intet dog sikkert.

- Men på nuværende tidspunkt forventer vi, at næste step er, at vi begynder at trække prammen ud fredag, siger projektchefen.

Bruger ny metode

Imens det er Vejdirektoratet, der har besluttet, hvordan broen skal se ud, og hvad den skal kunne modstå, er det entreprenøren, SBJV – Storstroem Bridge Joint Venture – der har besluttet, hvordan broen skal bygges. Herunder også hvordan brodragerne mellem hver bropille skal bygges og hejses op.

- Det bliver spændende at se, om tingene virker. For det er ikke en konstruktionsmetode, vi har set anvendt på nyere, danske broer, forklarer Niels Gottlieb, som dog understreger, at han har tillid til den metode, som entreprenøren har valgt.

Storstrømsbyggeriet december 2022
Læs også
4.000 tons tung milepæl kan blive forsinket af dårligt vejr
Storstrømsbyggeriet december 2022
Læs også
4.000 tons tung milepæl kan blive forsinket af dårligt vejr

Således blev der på både Storebæltsbroen og Øresundsbroen anvendt flydekraner til at sætte brodragerne op. På den nye Storstrømsbro skal brodragerne derimod op på plads ved hjælp af en kran på hver bropille.

Hele denne proces, kan du se illustreret i denne video:

Grafik: Nick Abildgaard & Lonni Haugaard