¨

Hjemløse fik besked på at køre 71 kilometer for at hæve penge

En hjemløs kunde blev sendt fra Lolland til Næstved for at hæve kontanter, fordi banken havde corona-lukket. Foto: Google Street View - taget 2019

En række hjemløse kom i klemme i Guldborgsund, da Danske Bank lukkede ned som følge af coronakrisen. 

- Kør til Næstved. Det er det nærmeste sted, hvor vi kan hjælpe jer. 

Sådan lød beskeden angiveligt til flere hjemløse i Guldborgsund Kommune, efter coronakrisen lukkede Danmark ned. Krisen fik nemlig Danske Bank til at lukke filialen i Nykøbing Falster, og kunderne blev i stedet henvist til filialen i Næstved, hvis de skulle have hjælp. 

Dermed blev nogle af kommunens allersvageste borgere henvist til at klare køreturen på en time til Næstved - og bankens support afviste at kunne gøre en særlig indsats for dem. 

Jeg ringede på borgerens vegne til deres hotline, som de har slået op i døren og prøvede venligt at finde en løsning på det

Maria Mistarz Benzon, Kirkens Korshær

- Vi gik ind i sagen efter påske, hvor vi fandt ud af, at en af vores borgere i varmestuen ikke kunne få udbetalt sine penge. Filialen var lukket, og den eneste hjælp var et ikke særlig hjælpsomt telefonnummer, hvor de, ligesom på skiltet i døren, henviste til Næstved, siger Maria Mistarz Benzon, der er leder af Kirkens Korshærs sociale arbejde på Lolland og Falster og leder af Kirkens Korshærs varmestue i Nykøbing Falster.  

For at få blandt andet mad, så måtte den hjemløse mand i stedet låne sig frem. 

Den hjemløse mand har et hævekort til sin konto i Danske Bank, men han kender ikke koden. Han plejer derfor at henvende sig i skranken i banken en gang om måneden for at få udbetalt sine penge. 

Endte i klage

På grund af bankens coronanedlukning har det dog ikke været muligt i Nykøbing siden marts måned. 

- Jeg ringede på borgerens vegne til deres hotline, som de har slået op i døren og prøvede venligt at finde en løsning på det, så han kunne få sine penge. Men jeg endte med at klage efter andet opkald, fortæller Maria Mistarz Benzon. 

Den hjemløse mand har før torsdag ikke fået penge siden 1. marts, og situationen var derfor alvorlig. 

På hotlinen var beskeden, at kunden var nødt til at tage til Næstved, og at banken hverken kunne åbne kortvarigt i Nykøbing Falster eller køre ud med pengene til borgeren, så den svære situation kunne blive løst. Et nyt bestilt hævekort med en ny kode er endnu ikke nået frem. 

Fra byens andre sociale tilbud havde de en lignende oplevelse med udsatte borgere, der på grund af bankens nedlukning måtte klare sig uden penge. 

Danske Bank: Det er en misforståelse 

Der er 71 kilometer til Næstved, og turen ville tur-retur tage to timer. I tog tager turen 34 minutter hver vej, og koster 92 kroner per tur. 

Vi har i hele perioden udleveret kontantkort. Det er ærgerligt, at det budskab ikke nåede frem i dette tilfælde

Jan Petersen, filialchef for Danske Bank i Nykøbing Falster

Men det var ikke nødvendigt for borgeren at rejse til Næstved for at hæve penge. Noget er gået galt i kommunikationen, og et særligt plastikkort, et kontaktkort, havde været en god løsning for borgeren, mener banken.

- Vi må ikke udtale os om konkrete sager, og vi er rigtig ked af, hvis der er misforståelser derude. Det kan ske, når vi arbejder med mennesker, men vi har i hele perioden udleveret kontantkort. Det er ærgerligt, at det budskab ikke nåede frem i dette tilfælde, siger Jan Petersen, der er filialchef for Danske Bank i Nykøbing Falster. 

Et kontantkort er et slags upersonligt hævekort, der kan sammenlignes med de telekort, som blev brugt i gamle dage. Med dem kan man uden kode hæve penge i bankens hæveautomater uden at have et ‘rigtigt’ hævekort. I coronatiden bruges det for at hjælpe med at skaffe kontanter – men tilbuddet har eksisteret i mange år og er blandt andet brugt som en måde at give penge til konfirmander på. 

- Både kunder med bankbog og kunder, der af den ene eller anden årsag ikke kan bruge deres hævekort, kom jo i en svær situation som følge af coronakrisen. Derfor har vi i hele perioden udleveret kontantkort her i Nykøbing, og i vores filialer i eksempelvis Maribo og i Vordingborg. Det er rigtig ærgerligt, at det budskab ikke er nået frem her, hvor misforståelserne har haft meget store konsekvenser, siger han.  

Jan Petersen fastslår, at der har været opslag om kortene på både døren til filialen, og at det samtidig kunne læses på bankens hjemmeside. Det er en fejl, at det ikke har indgået i bankens kommunikation, siger han. 

Skulle have gjort mere for at hjælpe

Da TV2 ØST i denne uge tog kontakt til banken om historien, så løste situationen sig for de hjemløse, mener Maria Mistarz Benzon.

Hun mener dog, at Danske Bank burde have gjort mere for at hjælpe de svageste borgere i samfundet. 

- Vi har ringet og klaget på vegne af vores borger, og borgeren selv har ringet rigtig mange gange. Det er altså ikke særlig elegant, den måde, hvor det er håndteret på. Jeg kommer fra en verden, hvor det er ok at kvaje sig - men så løser man problemerne. De kunne godt vise samfundssind og hjælpe i denne særlige situation, siger hun.  

Jan Petersen er dog uenig i den konklusion.

- Hvis vi ikke havde et alternativ til kontanterne, så ville jeg være enig. Men vi havde prøvet at tage højde for problemerne. Men der er nok noget kommunikation, som vi skal arbejde med, siger han. 

Alle Danske Banks filialer genåbner mandag efter coronanedlukningen.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App